Inzage in beperkt openbaar archief

In deze zoekhulp wordt uitgelegd hoe en onder welke voorwaarden u archiefstukken kunt komen bekijken in het Nationaal Archief die beperkt openbaar zijn. 

Alles uitklappen

De meeste archieven die het Nationaal Archief bewaart zijn volledig openbaar. U kunt ze ofwel direct online bekijken, ofwel via de website aanvragen en in de studiezaal komen bekijken. Een deel van de archieven is nog niet openbaar of beperkt openbaar. Vaak heeft deze beperking te maken met het beschermen van de privacy van personen die mogelijk nog in leven zijn en die in de archiefstukken voorkomen. De regels van deze privacybescherming zijn wettelijk vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).  Deze wetgeving geldt sinds 28 mei 2018 in de hele EU.

Zo herkent u een beperkt openbaar archiefstuk

Wanneer een archiefstuk beperkt openbaar is, wordt dit aangegeven in de inventaris van dat archief. Voor een inventarisnummer dat beperkt openbaar is staat het icoontje voor 'Niet Raadpleegbaar': een rondje met een schuine streep erdoorheen. Ook staat de datum vermeld wanneer het archiefstuk openbaar wordt, zoals in onderstaande voorbeeld van enkele beperkt openbare inventarisnummers.

Tot aan de opgegeven datum kunt u deze archiefstukken niet zelf via de website aanvragen. U moet hiervoor een speciaal verzoek indienen (verderop leest u hier meer over). Een medewerker van het Nationaal Archief voert dan vooronderzoek uit, om te bepalen of de privacywetgeving nageleefd kan worden. Als aan alle voorwaarden is voldaan, kunt u toestemming krijgen om het archiefstuk te komen bekijken in de studiezaal.

Hoe wordt de AVG nageleefd?

Het is de taak van het Nationaal Archief om beperkt openbare archieven volgens de wettelijke regels en afgesproken voorwaarden ter inzage te geven. Wie een beperkt openbaar archiefstuk mag bekijken, is zelf verantwoordelijk voor de manier waarop met persoonsgegevens uit het archiefstuk wordt omgegaan. Dit heet 'verwerking van persoonsgegevens'. Iedereen is wettelijk verplicht de persoonlijke levenssfeer (privacy) van nog levende personen niet te benadelen. Het is dan ook verboden om persoonlijke gegevens uit de archiefstukken van nog levende personen zo maar te publiceren. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert of de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) goed wordt nageleefd. Het is mogelijk om bij de Autoriteit een klacht in te dienen over de verwerking van persoonsgegevens door een instelling of een persoon. Iemand die schade lijdt doordat in strijd met de AVG is gehandeld, kan recht hebben op een schadevergoeding. Zie voor meer informatie de pagina's:

Het Nationaal Archief bewaart drie soorten archieven met verschillende openbaarheidsbeperkingen:

Soorten archieven en openbaarheidsbeperkingen
Soort archiefToelichting
Overheidsarchieven

De openbaarheid van overheidsarchieven is aan strenge regels gebonden. Volgens de Archiefwet moeten overheidsarchieven die bewaart worden in een archiefinstelling openbaar te zijn. Er zijn drie redenen om de openbaarheid te beperken (verderop leest u meer over deze redenen):

  • het beschermen van de privacy van nog levende personen
  • het belang van de Staat of zijn bondgenoten
  • het mogelijk onevenredige benadeling van personen of instanties

De overheidsorganisatie die het archief gemaakt heeft (de archiefvormer), bepaalt van welke archiefstukken de openbaarheid beperkt moet worden. Dit wordt via een officieel besluit bekend gemaakt in de Staatscourant. In dat besluit staat niet alleen welk archief en welke inventarisnummers een openbaarheidsbeperking krijgen, maar ook waarom dat gebeurt en tot wanneer deze beperking geldt. Het Nationaal Archief is verplicht om dit besluit uit te voeren.

Meer informatie over het stellen van openbaarheidsbeperkingen

Particuliere archieven

Particuliere archieven zijn gevormd door personen en families, of door stichtingen, verenigingen en andere niet-overheidsorganisaties. Zij mogen zelf bepalen of de archiefstukken openbaar zijn of niet. Dagboeken, privécorrespondentie of persoonsdossiers blijven vaak voor langere tijd beperkt openbaar. In de inventaris van particuliere archieven staat beschreven welke openbaarheidsbeperkingen gelden voor dat archief.

Voor het bekijken van persoonsdossiers en andere persoonlijke archiefstukken uit particuliere archieven worden meestal dezelfde regels gehanteerd als voor persoonsgebonden archiefstukken uit overheidsarchieven. Zo moet u voor een inzageverzoek van archiefstukken over personen die geboren zijn ná 1 januari 1924, ofwel een bewijs van overlijden meesturen, ofwel een toestemmingsverklaring. Verderop leest u hier meer over.

Het oorlogsarchief van het Nederlandse Rode Kruis is een voorbeeld van een particulier archief met strenge openbaarheidsbeperkingen dat het Nationaal Archief in de afgelopen jaren heeft verworven.

Burgerlijke stand archieven

De archieven van de burgerlijke stand worden bewaard door de gemeentelijke en regionale archiefdiensten, zoals gemeentearchieven en regionale historische centra. Het Nationaal Archief bewaart alleen kopieën van de archieven van de burgerlijke stand van Zuid-Holland en van twee voormalige koloniën, namelijk die van Suriname en Nieuw-Guinea. Voor de geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten gelden verschillende openbaarheidstermijnen. De openbaarheid gaat in op 1 januari van het kalenderjaar dat volgt op de termijn. Het is niet mogelijk deze archieven in te zien voordat die termijn is verstreken.

  • Geboorteakten (100 jaar): bijvoorbeeld de geboorteakte van een persoon geboren op 16 maart 1947 wordt openbaar op 1 januari 2048.
  • Huwelijksakten (75 jaar): bijvoorbeeld de akte van een huwelijk gesloten op 16 maart 1947 wordt openbaar op 1 januari 2023.
  • Overlijdensakten (50 jaar): bijvoorbeeld de overlijdensakte van een persoon die overleed op 16 maart 1947 is openbaar sinds 1 januari 1998.

Meer informatie over de archieven van de burgerlijke stand vindt u in de zoekhulp Burgerlijke Stand in de provincie Zuid-Holland vanaf 1811 en in de zoekhulp Inwoners van Suriname.

#Voor de overheid zijn er drie redenen om de openbaarheid van archieven te beperken:

  1. Eerbiediging persoonlijke levenssfeer (oftewel het beschermen van de privésfeer van nog levende personen die in de stukken genoemd worden)
  2. Belang van de Staat of zijn bondgenoten
  3. Onevenredige benadeling van personen of instanties

Voor elke reden gelden andere voorwaarden om archiefstukken te mogen bekijken.

Archiefstukken die beperkt openbaar zijn vanwege het beschermen van de privacy van mogelijk nog levende personen zijn ingedeeld in twee soorten:

  1. Archiefstukken met een A-beperking. Deze beperkt openbare archiefstukken bevatten algemene persoonsgegevens, zoals naam en geboortedatum.
  2. Archiefstukken met een B-beperking. Deze beperkt openbare archiefstukken bevatten bijzondere persoonsgegevens en strafrechtelijke gegevens. Onder bijzondere persoonsgegevens verstaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): gegevens over ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond, genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid. 
    Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens en persoonsgegevens over strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten of daarmee verband houdende veiligheidsmaatregelen is in principe verboden.

De medewerkers van het Nationaal Archief kunnen u per archiefstuk vertellen of u te maken heeft met een A- of B-beperking.

Welke beperkingen gelden voor dit archiefmateriaal?

Voor zowel A- als B-beperkt materiaal gelden de volgende beperkingen:

  • U kunt het archiefstuk niet zelf (van te voren) reserveren, ook niet als u in het bezit bent van een officieel inzagebesluit.
  • U kunt beperkt openbare archiefstukken alleen in de studiezaal van het Nationaal Archief komen bekijken.
  • U mag geen foto's of scans maken van beperkt openbare archiefstukken. Wel is het soms mogelijk een digitale kopie van een archiefstuk te laten maken. Klik hier voor meer informatie.
  • U bent er verantwoordelijk voor dat de privacy van nog levende personen van wie u gegevens hebt ingezien, niet wordt geschaad.  

De beperkingen gelden voor elk soort onderzoek, ook voor wetenschappelijk onderzoek.

Hoe kunt u deze archiefstukken raadplegen?

Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om dit beperkt openbare archiefmateriaal in de studiezaal van het Nationaal Archief te komen bekijken.

1. A-beperking 
In deze archiefstukken kunnen algemene persoonsgegevens voorkomen van nog levende personen. Het aanvragen van deze archiefstukken kan alleen via een medewerker bij de informatiebalie. U krijgt dan een officieel inzagebesluit van het specifieke archiefstuk. De wachttijd na aanvragen bedraagt maximaal een half uur. Een andere manier van reserveren is er niet.  
Het inzagebesluit is drie jaar geldig. Komt u nogmaals voor hetzelfde archiefstuk, laat dan het besluit zien aan de medewerker. Het gewenste stuk wordt dan voor u aangevraagd. 

2. B-beperking
In deze archiefstukken bevinden zich bijzondere persoonsgegevens, strafrechtelijke gegevens of andere gevoelige informatie. Voor het inzien van archiefstukken met een B-beperking gelden strengere voorwaarden. Voor het bekijken van deze archiefstukken moet u een inzageverzoek indienen. Een medewerker van het Nationaal Archief voert vooronderzoek uit om te bepalen of er aan de AVG-eisen voldaan kan worden. 
Om een inzageverzoek in te dienen vult u het formulier in dat verschijnt wanneer u klikt op een beperkt openbaar archiefstuk. U kunt ook een e-mail sturen naar info@nationaalarchief.nl of een brief. In dat verzoek geeft u aan welk archiefstuk (archiefnaam en inventarisnummer) of wiens dossier (volledige naam en geboortedatum) u wilt bekijken. Het Nationaal Archief kan u om aanvullende informatie vragen, bijvoorbeeld bij vonnissen van de rechtbank. Voor uw verzoek toont u aan:

  1. dat de persoon wiens bijzondere persoonsgegevens u wilt raadplegen, is overleden, of
  2. dat u de uitdrukkelijke toestemming heeft van deze persoon of personen van wie u archiefstukken met bijzondere persoonsgegevens wilt bekijken, of
  3. dat het overleggen van een bewijs van overlijden of het vragen om uitdrukkelijke toestemming onmogelijk is of een onevenredige inspanning kost.

Van personen geboren ná 1 januari 1924 moet u een bewijs van overlijden meesturen, óf een ondertekende toestemmingsverklaring als de persoon nog in leven is. Meer uitleg hierover leest u hier.

Als de persoon van wie u het dossier wilt bekijken geboren is vóór 1 januari 1924, dan hoeft u geen bewijs van overlijden mee te sturen.

Inzien van stukken

Als u bovenstaande punten voldoende heeft aangetoond, krijgt u toestemming om de aangevraagde stukken in te zien. De toestemming wordt verleend met een officieel besluit. In dit besluit staat geschreven dat u toestemming heeft om een specifiek archiefstuk te bekijken. In het besluit wordt het archiefstuk altijd volledig benoemd: naam van het archief, nummer van de archiefinventaris en inventarisnummer. Dit besluit is drie jaar geldig. Daarna moet u opnieuw een aanvraag indienen als u het archiefstuk nogmaals wilt inzien.

Als er geen inzage wordt verleend, wordt hiervan ook een officieel besluit gemaakt. Tegen dit besluit is bezwaar en eventueel beroep mogelijk.

Verwerken  en gebruik specifieke persoonsgegevens

Het verwerken of publiceren van persoonsgegevens uit B-beperkt materiaal van nog levende personen is verboden, tenzij er een wettelijke uitzondering is. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer u de stukken nodig heeft voor een rechtszaak, of wanneer er sprake is van een wetenschappelijk of statistisch onderzoek. Deze uitzonderingen zijn opgenomen in artikel 9  van de AVG en uitgewerkt in de UAVG (met name artikelen 22, 24 en 32).

Wanneer overheidsarchief beperkt openbaar is vanwege het belang van de Staat of zijn bondgenoten, mag het Nationaal Archief niet beslissen over uw verzoek tot raadpleging. Het Nationaal Archief moet uw verzoek dan zo snel mogelijk doorsturen naar de overheidsorganisatie (voormalige zorgdrager) die het archief heeft gevormd. U ontvangt hiervan een bericht.

De voormalige zorgdrager moet uw verzoek afhandelen volgens de wet die van toepassing was op het moment dat het archief naar het Nationaal Archief werd overgebracht. Meestal gaat het om de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Het Nationaal Archief is na het doorsturen niet langer betrokken bij de afhandeling van uw verzoek. Houd er rekening mee dat het verwerken van de aanvraag lang kan duren.

Sommige archiefstukken zijn beperkt openbaar om te voorkomen dat personen of instanties onevenredig benadeeld worden. Als u één of meer van deze archiefstukken wilt bekijken, moet u een gemotiveerd verzoek bij het Nationaal Archief indienen. In dit verzoek legt u uit om welke stukken het gaat (archiefnaam, archiefnummer en inventarisnummers) en waarom u deze stukken wilt inzien. U kunt uw verzoek indienen via een e-mail (info@nationaalarchief.nl), of door het contactformulier in te vullen. 

Een medewerker van het Nationaal Archief voert vervolgens vooronderzoek uit om te bepalen of er sprake is van onevenredige benadeling van personen of instanties. Is dat niet het geval, dan krijgt u via een officieel besluit toestemming het stuk of de stukken in de studiezaal te komen bekijken. In het besluit wordt het archiefstuk altijd volledig benoemd: naam van het archief, nummer van de archiefinventaris en inventarisnummer. Dit besluit is drie jaar geldig. Daarna moet u opnieuw een aanvraag indienen als u het archiefstuk nogmaals wilt inzien.
Van deze archiefstukken mogen geen foto's of scans gemaakt worden.

Als er geen inzage wordt verleend, wordt hiervan ook een officieel besluit gemaakt. Tegen dit besluit is bezwaar en eventueel beroep mogelijk.

Een inzageverzoek indienen van beperkt openbaar archiefmateriaal kan op vier manieren:

  • Via het formulier dat u kunt invullen wanneer u een inventarisnummer aanklikt dat beperkt openbaar is. U moet daarvoor inloggen op uw Nationaal Archief-account. Als u nog geen account heeft, dan kunt u dat online aanmaken.
  • Via het contactformulier.
  • Via een email (info@nationaalarchief.nl). Gebruik dit email-adres ook als u vragen heeft over uw inzageverzoek.
  • Via de post; stuur een brief naar: 
    Nationaal Archief
    afd. Dienstverlening
    Postbus 90520
    2509 LM  Den Haag

Welke gegevens heeft u nodig wanneer u een persoonsdossier wilt bekijken?

  • de volledige naam van de persoon (of personen) van wie u het dossier wilt bekijken of naar wie u onderzoek wilt (laten) doen
  • zijn of haar geboortedatum en bij voorkeur ook de geboorteplaats
  • uw naam, adres, woonplaats, bij voorkeur ook een e-mailadres als u een aanvraag per post stuurt 
  • u mag altijd extra gegevens over de persoon toevoegen aan uw inzageverzoek 

Aanvullende documenten

#Het kan voorkomen dat u extra documenten moet meesturen. Dit geldt wanneer de persoon van wie u het dossier wilt bekijken geboren is ná 1 januari 1924. Houd dan rekening met het volgende:
Is de persoon inmiddels overleden, stuur dan een bewijs van overlijden mee.
Is de persoon nog in leven, stuur dan een ondertekende toestemmingsverklaring en een kopie van het legitimatiebewijs mee. 

Is de persoon geboren vóór 1 januari 1924, dan hoeft u geen bewijs van overlijden mee te sturen. U moet nog wel een schriftelijk verzoek tot inzage doen. 

Bewijs van overlijden

Wij accepteren als bewijs van overlijden:

  • een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister van de burgerlijke stand;
  • een kopie van een rouwkaart, rouwadvertentie of bidprentje (de website Mensenlinq bevat veel rouwadvertenties die sinds 2005 in regionale dagbladen verschenen);
  • een kopie van de persoonskaart van de persoon (op te vragen bij het CBG|Centrum voor Familiegeschiedenis);
  • foto van een grafsteen met daarop de volledige naam, geboorte- en sterfdatum (goed leesbaar);
  • een vermelding op de website Oorlogsgravenstichting;
  • een vermelding op de website Joods Monument.

Let op: vermeldingen op genealogische websites worden niet geaccepteerd als bewijs van overlijden!

Toestemmingsbewijs

Wanneer de persoon van wie u het dossier of documenten wilt inzien nog in leven is, heeft u zijn of haar toestemming nodig. Deze toestemming moet bestaan uit een ondertekende verklaring en een kopie van het identiteitsbewijs van degene over wie het dossier gaat. Op deze kopie dient de handtekening van de betrokkene duidelijk leesbaar te zijn.

Wanneer u uw eigen dossier wilt komen bekijken, moet u een kopie van uw eigen legitimatiebewijs meesturen.

Hoe een veilige kopie gemaakt kan worden, vindt u op de website van de Nederlandse overheid.

Behandeltermijn

U ontvangt een bevestiging wanneer uw verzoek bij het Nationaal Archief is binnengekomen. Na maximaal zes weken ontvangt u de onderzoeksresultaten en wordt uitgelegd hoe u een afspraak voor inzage kunt maken. Doet u een inzageverzoek voor materiaal uit het Oorlogsarchief van het Nederlandse Kruis dan is de behandeltermijn vanwege het grote aantal aanvragen drie tot zes maanden.

Inzien van stukken

Als de AVG kan worden gewaarborgd voor het aangevraagde archiefstuk, krijgt u toestemming om het stuk te komen bekijken. De toestemming wordt verleend met een officieel besluit. In het besluit wordt het archiefstuk altijd volledig benoemd: naam van het archief, nummer van de archiefinventaris en inventarisnummer. Dit besluit is drie jaar geldig. Daarna moet u opnieuw een aanvraag indienen als u het archiefstuk nogmaals wilt inzien.

Als er geen inzage wordt verleend, wordt hiervan ook een officieel besluit gemaakt. Tegen dit besluit is bezwaar en eventueel beroep mogelijk.

Het verbod op het verwerken van bijzondere persoonsgegevens geldt niet als de gegevens gebruikt worden voor wetenschappelijk of historisch onderzoek of voor statistische doeleinden. Dit staat beschreven in lid j van artikel 9 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en in artikel 24 van de Nederlandse Uitvoeringswet AVG. Onderzoekers kunnen op basis van die wetsartikelen inzage krijgen in dossiers met bijzondere persoonsgegevens, zonder dat de betrokkenen overleden zijn of toestemming hiervoor hebben gegeven. 

Om onderzoek te kunnen doen in dossiers van personen die mogelijk nog in leven zijn, moet uw onderzoek aan de onderstaande punten voldoen:

  • De verwerking van de gegevens is noodzakelijk voor het (historische) onderzoek of de statistiek;
  • Het onderzoek dient een algemeen belang;
  • Het vragen van uitdrukkelijke toestemming, dan wel het tonen van een bewijs van overlijden (indien korter dan 100 jaar geleden geboren) is onmogelijk of kost te veel inspanning;
  • Bij de uitvoering is er voor gezorgd dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen niet wordt geschaad.

Vul onderstaande formulier in om inzage te krijgen in beperkt openbare archieven.

Verzoek inzage beperkt openbare stukken

Inzage

Medewerkers van het Nationaal Archief toetsen uw verzoek aan de openbaarheidsbeperkingen die aan de gevraagde archiefstukken zijn gesteld, in samenhang met de AVG en de Uitvoeringswet AVG (UAVG).

Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, krijgt u via een officieel besluit toestemming om het archiefstuk of de archiefstukken te komen bekijken in de studiezaal van het Nationaal Archief. In het besluit wordt het betreffende archiefstuk altijd volledig benoemd: naam van het archief (inventaris), archiefnummer en inventarisnummer. Het besluit om het archiefstuk of archiefstukken te mogen raadplegen, is drie jaar geldig. Wanneer u de dossiers daarna nogmaals wilt bekijken, zult u opnieuw een verzoek moeten indienen. U moet áltijd een afspraak maken om het archiefstuk te kunnen komen bekijken.

Wanneer er geen inzage wordt verleend, wordt daarvan ook een officieel besluit gemaakt met een motivatie. Tegen dit besluit kunt u een bezwaarschrift indienen en is eventueel beroep mogelijk.

Er mogen in principe geen reproducties worden gemaakt van archiefstukken uit beperkt openbare archieven.
De rechter heeft in het verleden bepaald dat door het verstrekken van reproducties uit beperkt openbare archieven de openbaarheidsbeperkingen worden opgeheven. Dit kan schadelijke gevolgen hebben voor de persoonlijke levenssfeer van de in de stukken genoemde personen. Verder behoort het maken van kopieën uit beperkt openbare archieven (en het eventueel bewerken van die kopieën) niet tot de wettelijke hoofdtaak van het Nationaal Archief. 
Deze uitspraak is bevestigd door de Raad van State. 
Daar komt bij dat het Nationaal Archief onvoldoende capaciteit heeft om alle beperkt openbare stukken te controleren op persoonsgegevens van nog levende personen.#

Uitzonderingen

Ondanks het verbod zijn er drie uitzonderingen waardoor het toch mogelijk is om kopieën uit beperkt openbaar archief te laten maken:

  • Juridische reden: documenten met een openbaarheidsbeperking die gebruikt kunnen worden als juridisch bewijsstuk. In dat geval moet u aantonen dat de kopieën hiervoor noodzakelijk zijn.
    Wilt u om juridische redenen een kopie aanvragen van beperkt openbaar materiaal? Vul dan het contactformulier in, of ga naar de informatiebalie als u al in het Nationaal Archief bent.
  • Illustratiemateriaal: werkt u aan een (gedrukte) publicatie over beperkt openbaar materiaal uit oorlogsarchieven en wilt u een afbeelding daarvan als illustratie gebruiken? In sommige gevallen is dat mogelijk. Voorwaarde is dat het af te beelden materiaal een belangrijke functie heeft voor het verhaal. Neem voor meer informatie contact op met woordvoering
  • Bezoekers die toestemming hebben om bepaalde persoonsdossiers te komen bekijken uit het NRK-archief Informatiebureau: Persoonsdossiers Europees (2.19.288), of uit het archief van Stichting Toezicht Politieke Delinquenten (2.09.42.01), mogen zelf kopieën (scans of foto's) maken van deze persoonsdossiers in de studiezaal. Het aanvragen van een reproductie is niet mogelijk. Kopieën mogen alleen voor eigen gebruik worden gemaakt. 
  • Persoonlijke documenten: via de Hardheidsclausule kunt u in sommige gevallen kopieën laten maken. Het gaat dan om documenten die van grote persoonlijke of emotionele waarde zijn voor de aanvrager, zoals een foto van een overleden familielid of een handgeschreven brief. Officiële overheidsdocumenten zoals een proces-verbaal vallen hierbuiten. Als de Hardheidsclausule wordt toegekend, zijn de kopieën alleen voor eigen gebruik en mogen ze niet verder worden verspreid dan de huiselijke kring.  

    Wilt u een beroep doen op de Hardheidsclausule
    Vul dan het 'Formulier Hardheidsclausule beperkt openbaar archief' in en stuur het (als foto of scan) naar info@nationaalarchief.nl. Vergeet niet uw handtekening. 

    U kunt ook een papieren versie sturen naar: 
    Nationaal Archief
    T.a.v. Afdeling Dienstverlening
    Postbus 90520
    2509 LM Den Haag

    Bent u in het Nationaal Archief? Ga dan naar de informatiebalie en vraag om het 'Formulier Hardheidsclausule beperkt openbaar archief'.

Formulier Hardheidsclausule beperkt openbaar archief