Nationaal Archief. Collectie, tentoonstellingen en activiteiten

Hoe bestel ik een reproductie van een archiefstuk?

Van vrijdag 2 t/m maandag 5 december is het reserveren van archiefstukken en aanmaken van profielen door werkzaamheden niet mogelijk. Actuele informatie vindt u in het nieuwsbericht

Wanneer u vanuit huis een reproductie van een archiefstuk wilt bestellen, doet u dat via de webwinkel van deze site. Hieronder wordt beschreven hoe u een reproductie kunt bestellen van een nog niet digitaal beschikbaar archiefstuk. Natuurlijk is het ook mogelijk om op de studiezaal reproducties te bestellen.

Hoe ga ik te werk?

  1. Maak een profiel aan. Daarbij moeten ook uw adres, woonplaats en het land worden ingevuld.
  2. Zoek het betreffende stuk op. Dat kan via de archiefinventarissen, de indexen of, wanneer het een foto betreft, ook via de fotocollectie.
  3. Plaats het inventarisnummer in de winkelwagen door onderaan het scherm op de knop In Winkelwagen te klikken. U ziet achter het winkelwagentje rechtsboven aan de pagina een (1) verschijnen. U kunt daarna rustig verder zoeken naar andere inventarisnummers waarvan u een scan wilt bestellen.
  4. Wanneer u klaar bent met bestellen, klikt u op de winkelwagen rechtsboven. Nu komt u terecht in de webwinkel waar de bestelling afgerond kan worden.
  5. U geeft opdracht voor een bestelling op maat met als starttarief €16,75. Dit bedrag betaalt u direct. (U krijgt een aanvullende offerte voor het maken van de daadwerkelijke scans)
  6. Plaats de bestelling door op de knop Afronden te klikken. Vervolgens controleert u uw adresgegevens en de bestelling en doorloopt tenslotte het betaalproces. U krijgt een e-mail als bevesting van uw bestelling.

Profiel

Om uw bestelling af te ronden, dient u ingelogd te zijn met uw persoonlijke profiel. Wanneer u niet ingelogd bent, vraagt de webwinkel u automatisch om dat alsnog te doen. Heeft u nog geen profiel? Maak dan een profiel aan. Wanneer uw bestelling klaar is, worden de scans op uw profiel geplaatst. U ontvangt een e-mail wanneer de scans voor u klaar staan.

Nog niet digitaal beschikbaar - bestelling op maat

Indien u scans wilt bestellen van een archiefstuk of een kaart die nog niet digitaal beschikbaar is, kunt u kiezen voor een bestelling op maat. Hiervoor betaalt u als starttarief 16,75 euro, die u van tevoren afrekent. In het tekstvak kunt u de specificaties van het betreffende stuk invullen. Hoe duidelijker u uw wensen aangeeft, hoe minder tijd het zal kosten om de opdracht uit te voeren. Bij kaarten die niet digitaal beschikbaar zijn hangen de kosten voor het reproduceren af van het formaat van de originele kaart. Medewerkers van het Nationaal Archief halen voor u het inventarisnummer op uit het depot, zoeken voor u het juiste stuk en tellen de pagina's of meten de kaart op. Vervolgens laten zij u weten wat de kosten voor de reproductie zullen zijn. Wanneer u hiermee akkoord gaat, wordt de bestelling in werking gezet en ontvangt u een factuur voor de resterende reproductiekosten. Na ontvangst van de betaling worden de scans op uw profiel geplaatst. 

Waarom betaal ik bij maatwerk 16,75 euro vooraf?

Het voorbereiden van reproductieopdrachten is veel werk. Het opzoeken van het juiste stuk en het tellen van pagina's nemen veel tijd in beslag. U betaalt voor het onderzoek dat de medewerker van het Nationaal Archief voor u verricht. Wanneer u uiteindelijk beslist de bestelling niet door te zetten, ontvangt u dit bedrag dan ook niet terug. Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf in de studiezaal van het Nationaal Archief het vooronderzoek uit te voeren. U plaatst dan uw bestelling aan de balie en betaalt alleen voor de scans die worden gemaakt. Het is ook toegestaan om van openbaar archiefmateriaal foto's te maken.

Wanneer uw bestelling gereed is, ontvangt u hiervan een e-mail op het e-mailadres dat in uw profiel staat vermeld.

Tarieven

Het Nationaal Archief biedt verschillende soorten reproducties en andere producten en diensten aan. Een overzicht van deze producten en diensten, en de tarieven die daarvoor worden gerekend, vindt u in de tarievenlijst.

Downloaden van bestelde scans

  1. Via e-mail krijgt u bericht wanneer uw scans klaar zijn.
  2. Log in met uw profiel.
  3. Download de scans in Mijn Profiel - Mijn Downloads.
    Let op: de scans staan maar tijdelijk op uw profiel. Download ze dus bijtijds naar uw computer.

Wat doe ik als ik er niet uitkom?

Wanneer u tijdens het bestellen tegen problemen oploopt, kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met het Nationaal Archief. Onderaan elke pagina vindt u onder 'Contact' een link naar het contactformulier. Beschrijf in het formulier duidelijk wat u wilt bestellen en waarom het niet is gelukt het betreffende stuk via de website te bestellen. Een medewerker van het Nationaal Archief zal dan contact met u opnemen om het probleem op te lossen.

Uitgebreid
Zoek in collecties
Zoek in