Back to search results

2.05.159 Inventaris van de emigratiekaarten gevormd door de Nederlandse consulaire vertegenwoordigingen in Australië, 1946-1991

Dit archief bevat een alfabetisch-lexicografisch ingericht kaartsysteem houdende informatie over geëmigreerde Nederlanders naar Australië, ingericht per kantoor, te weten Brisbane, Melbourne, New South Wales, Queensland en Sydney. Het gaat over de periode 1946-1991.
Enter a search query
PreviousNext

Archief

Titel

2.05.159
Inventaris van de emigratiekaarten gevormd door de Nederlandse consulaire vertegenwoordigingen in Australië, 1946-1991

Auteur

SSA-BZ

Versie

06-07-2021

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2006 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Buitenlandse Zaken: Emigratiekaarten Australië
BuZa / Emigratiekaarten Australië

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1946-1991

Archiefbloknummer

Z78

Omvang

49 inventarisnummer(s)

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Nederlandse consulaat te Brisbane Nederlandse consulaat te Melbourne Nederlandse consulaat te New South Wales Nederlandse consulaat te Queensland Nederlandse consulaat te Sydney

Samenvatting van de inhoud van het archief

Dit archief bevat een alfabetisch-lexicografisch ingericht kaartsysteem houdende informatie over geëmigreerde Nederlanders naar Australië, ingericht per kantoor, te weten Brisbane, Melbourne, New South Wales, Queensland en Sydney. Het gaat over de periode 1946-1991.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Na de Tweede Wereldoorlog neemt het aantal Nederlandse emigranten naar Australië sterk toe. De slechte economische vooruitzichten in Nederland op dat moment vormen voor veel inwoners een belangrijk motief om elders een toekomst op te bouwen.
Vanaf 1946 houden de Nederlandse consulaten in Australië een uitgebreide registratie bij van Nederlandse emigranten ofwel nieuwe Australiërs van Nederlandse afkomst. De emigratiekaarten laten zien hoe de consulaten de emigranten helpen bij het veroveren van een plek in hun nieuwe vaderland. Daarmee geven de kaarten ook zicht op evenzoveel persoonlijke geschiedenissen. Vaak heel summier, soms uitgebreid.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Tussen 1947 en 1961 emigreerden zo'n 160.000 Nederlanders naar Australië. Door de Nederlandse consulaten te Sydney, Melbourne en Brisbane zijn in deze periode meer dan 50.000 persoonskaarten bijgehouden met daarop de gegevens over de emigranten. Naast algemene informatie over de emigranten bevatten de kaarten ook een schat aan informatie over hoe het de emigranten vergaan is na aankomst in Australië. Begin jaren negentig is de Nederlandse overheid officieel gestopt het emigratiebeleid op de begroting te zetten en werd het een particuliere aangelegenheid. Het consulaat generaal Sydney geeft de emigratiekaarten vervolgens in bruikleen aan het Dutch Australian Cultural Centre (DACC) in Sydney.
In de daarop volgende jaren worden de kaarten door het DACC in Sydney beheerd. Omdat de kaarten gevormd zijn door de Nederlandse consulaire vertegenwoordigingen in Australië behoren de kaarten tot het Nederlands cultureel erfgoed. Hierover is advies gevraagd aan het Instituut Nederlandse Geschiedenis (ING). Het ING is eveneens van mening dat de kaarten tot het Nederlands cultureel erfgoed behoren en idealiter overgedragen dienen te worden aan het Nationaal Archief in Den Haag.
In het voorjaar van 2004 vindt er in Den Haag overleg plaats tussen Buitenlandse Zaken, het Consulaat Generaal Sydney, het Dutch Australian Cultural Center, het Instituut Nederlandse Geschiedenis en het Nationaal Archief over de overdracht van de emigratiekaarten naar Nederland. In maart 2006 heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken het archief Emigratiekaarten Australië aan het Nationaal Archief overgedragen.
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
De emigratiekaarten zaten bij aankomst in Nederland in 48 stalen laden. Nadere bestudering leerde dat het in totaal om 5 bestanden gaat. De serie Brisbane (7798 kaarten), de serie Melbourne (19.326 kaarten) en de serie Sydney (23.326 kaarten). Daarnaast zijn er nog 2 kleine bestanden, New South Wales (N.S.W.) 1986 (778 kaarten) en Queensland (QLD) 1984 (297 kaarten). In totaal zijn het 51.525 kaarten. De meeste kaarten zijn opgemaakt door de kantoren Sydney, Melbourne en Brisbane. De kaarten uit de twee kleine series zijn voornamelijk opgemaakt door het kantoor Sydney. Daarnaast komen er kaarten voor die opgemaakt zijn door de kantoren, Perth, Bonegilla, Adelaide, Canberra en Hobart. De kaarten zijn opgemaakt in de periode 1946-1991 met de nadruk op de jaren vijftig en zestig. In de database zijn de 2 kleine bestanden (respectievelijk 778 en 297 kaarten) opgenomen in de serie van het Consulaat Generaal Sydney.
Op een website zijn een aantal gegevens van de emigratiekaarten beschikbaar gesteld in een database. Zo kan de bezoeker van de website op zoek naar emigranten van wie de naam in de database is opgenomen. De zoektocht levert in veel gevallen ook de naam van het schip op of de vliegtuigmaatschappij waarmee de reis naar Australië is ondernomen.
Het doel van de website is om emigranten en hun familie in Nederland en Australië te ondersteunen en stimuleren bij het zoeken van hun 'roots'. De achtergrondinformatie en de namen in de database dienen als ingang, vertrekpunt en inspiratiebron voor verder historisch onderzoek van de eigen geschiedenis. In overleg met het Nationaal Archief zijn de volgende gegevens van de emigratiekaarten opgenomen in de database: naam, voorletters, voorvoegsel, geboortedatum, datum vertrek, datum aankomst, schip, vliegtuigmaatschappij, kantoor en opmerkingen. Deze gegevens zijn getoetst aan de aan de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Indien u de gegevens van de persoon die u zoekt gevonden heeft, kunt u een kopie van de kaart aanvragen. Daarnaast zijn de kaarten voor onderzoek beschikbaar in de leeszaal van het Nationaal Archief.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig beperkt openbaar (A). Kopieverzoeken (alleen schriftelijk, vergezeld van bewijs van overlijden) kunnen alleen gehonoreerd worden als op betreffende kaart geen bijzondere persoonsgegevens van derden voorkomen.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Buitenlandse Zaken: Emigratiekaarten Australië, nummer toegang 2.05.159, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, BuZa / Emigratiekaarten Australië, 2.05.159, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar