Back to search results

2.02.11 Inventaris van het archief van de Algemene Rekenkamer, 1930-1943

Enter a search query
PreviousNext

Archief

Titel

2.02.11
Inventaris van het archief van de Algemene Rekenkamer, 1930-1943

Auteur

A.C. Dronkert

Versie

08-06-2021

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
1990 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Algemene Rekenkamer [1930-1943]
Alg. Rekenkamer 1930-1943

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1930-1943

Archiefbloknummer

H28016

Omvang

; 1200 inventarisnummer(s) 119,75 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Algemene Rekenkamer

Samenvatting van de inhoud van het archief

De Algemene Rekenkamer is belast met het toezicht op de financiën van de overheid. Uitgangspunt bij de controle op de staatsuitgaven vormden de bij de wet vastgestelde hoofdstukken van de Staatsbegroting alsmede de begrotingen van een aantal fondsen (zoals het Pensioenfonds) en vanaf 1912 van de staatsbedrijven (zoals de PTT).
Gezien de brede taak van de Rekenkamer bevat het archief informatie over een breed scala van onderwerpen. Het archief bestaat voornamelijk uit series: notulen, bijlagen van de notulen, jaarverslagen, brievenboeken. De notulen zelf zijn vrij summier. Belangrijker zijn de bijlagen, de ingekomen brieven, rapporten en nota's, die tijdens een collegevergadering werden behandeld en in het archief opgelegd op de datum van de vergadering. De bijlagen zijn te raadplegen met behulp van de indices en de klappers op de indices. De rapportlijsten betreffen de per vergadering goedgekeurde besluiten en afgedane stukken. De Rekenkamer ontving onder meer afschriften van alle Koninklijke Besluiten met financiële consequenties: is de datum en nummer van een K.B. bekend, dan kan via de zogenaamde KB-boeken snel gezocht worden naar de afdoening door de Rekenkamer. De jaarverslagen betreffen zowel Nederland als Oost- en West-Indië.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Overzicht afdelingen en bureaus vanaf 1930 tot en met 1943
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle van de uitgaven der Nationale Schuld;
  • onderzoek en verevening van alle schuldverordeningen ten laste van het Rijk;
  • onderzoek der afrekeningen van de korpsen der landmacht en van het korps mariniers wegens betaalde traktementen der officieren, soldijen der onderofficieren en manschappen;
  • onderzoek der afrekeningen van H.M. Schepen van oorlog wegens daarop verdiende zeetraktementen;
  • onderzoek en beoordeling van alle verantwoordingen wegens verstrekte gelden ter goede rekening op de rijksbegroting;
  • het dagelijks bijhouden der Grootboeken van de Nationale Schuld, het opmaken van de maandelijkse balansen, het bijhouden der saldo-registers tot verificatie der renten, de controle van de schuldbekentenissen ten laste van het Rijk komende en van de uitkeringen.
Afdeling II
  • controle van de rijksontvangsten van van het kasbeheer van rekenplichtigen, onderzoek ter plaatse behalve dat van de rijksbedrijven;
  • controle zowel in de bureaus als ter plaatse op de rijksontvangsten, op het kasbeheer van rekenplichtigen en op de in 's Rijks kas gedeponeerde fondsen;
  • onderzoek en beoordeling van alle rekeningen van de departementen van Algemeen Bestuur, van De Nederlandsche Bank, van de comptabele agent der wissels bij het Departement van Defensie en van alle personen die gelden of geldswaarden aan het Rijk toebehoren beheren, of onder zich hebben, alsmede van de rekeningen wegens het beheer van provinciale fondsen;
  • toezicht op het beheer van het materiaal in de rijksmagazijnen, arsenalen, werven en hospitalen.
Afdeling III
  • controle der rijksbedrijven, hoofdzakelijk ter plaatse;
  • controle op de bedrijven waarop artikel 88 van de Comptabiliteitswet 1928 van toepassing is;
  • bovenstaande controle omvat de volgende bedrijven: de Algemene Landsdrukkerij, 's Rijks Munt, het Vissershavenbedrijf, het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie, de Staatsmijnen in Limburg en de Artillerie-inrichtingen.
Afdeling IV
  • controle van de ontvangsten en uitgaven in Nederland van Oost-Indië, Suriname en Curacao;
  • controle van de traktementen van de Burgerlijke Rijksambtenaren;
  • controle der pensioenen en gagementen ten laste van het Rijk;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten betreffende Nederlandsch-Indië, Suriname en Curaçao;
  • onderzoek naar de begrotingsrekeningen en van de rekeningen van het Departement van Koloniën met de koloniën;
  • de afrekeningen van het koloniaal werfdepot, de koloniale reserve en het Koninklijk Koloniaal Militair Invalidenhuis Bronbeek;
  • de verantwoordingen wegens gelden ter goede afrekening;
  • controle op verleende voorschotten;
  • controle op de toepassing van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken, verzending naar de afdelingen;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van de ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle der uitgaven der Nationale Schuld;
  • onderzoek en verevening van alle schuldverordeningen ten laste van het Rijk;
  • onderzoek der afrekeningen van de korpsen der landmacht en van het korps mariniers wegens betaalde traktementen der officieren, soldijen der onderofficieren en manschappen;
  • onderzoek der afrekeningen van H.M. Schepen van oorlog wegens daarop verdiende zeetraktementen;
  • onderzoek en beoordeling van alle verantwoordingen wegens verstrekte gelden ter goede rekening op de rijksbegroting;
  • het dagelijks bijhouden der Grootboeken van de Nationale Schuld, het opmaken van de maandelijkse balansen, het bijhouden der saldo-registers tot verificatie der renten, de controle van de schuldbekentenissen ten laste van het Rijk komende en van de uitlotingen.
Afdeling II
  • controle van de rijksontvangsten en van het kasbeheer van rekenplichtigen, onderzoek ter plaatse behalve dat van de rijksbedrijven;
  • controle zowel in de bureaus als ter plaatse op de rijksontvangsten, op het kasbeheer van rekenplichtigen en op de in 's Rijks kas gedeponeerde fondsen;
  • onderzoek en beoordeling van alle rekeningen van de departementen van Algemeen Bestuur, van De Nederlandsche Bank, van de comptabele agent der wissels bij het Departement van Defensie en van alle personen die gelden of geldswaarden aan het Rijk toebehorende beheren, of onder zich hebben, alsmede van de rekeningen wegens het beheer van provinciale fondsen;
  • toezicht op het beheer van het materiaal in de rijksmagazijnen, arsenalen, werven en hospitalen.
Afdeling III
  • controle der rijksbedrijven, hoofdzakelijk ter plaatse;
  • controle op de bedrijven waarop artikel 88 van de Comptabiliteitswet 1928 van toepassing is;
  • vorenstaande controle omvat de volgende bedrijven: de Algemene Landsdrukkerij, 's Rijks Munt, het Vissershavenbedrijf, het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie, de Staatsmijnen in Limburg en de Artillerie-inrichtingen.
Afdeling IV
  • controle van de ontvangsten en uitgaven in Nederland van Oost-Indië, Suriname en Curaçao;
  • controle van de traktementen van de Burgerlijke Rijksambtenaren;
  • controle der pensioenen en gagementen ten laste van het Rijk;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten betreffende Nederlandsch-Indië, Suriname en Curaçao;
  • onderzoek van de begrotingsrekeningen en van de rekeningen van het Departement van Koloniën met de koloniën;
  • de afrekeningen van het koloniaal werfdepot, de koloniale reserve en het Koninklijk Koloniaal Militair Invalidenhuis op Bronbeek;
  • de verantwoordingen wegens gelden ter goede afrekening;
  • controle op verleende voorschotten;
  • controle op de toepassing van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken, verzending naar de afdelingen;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van de ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, van Defensie en van Arbeid, Handel en Nijverheid;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Landbouw;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling IV
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Koloniën, met inbegrip van die der koloniën Suriname en Curacao, alsmede van NederlandschIndië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Bureau Archief
  • beheer op het archief;
  • index op inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van de ingekomen, c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, van Defensie en van Arbeid, Handel en Nijverheid;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Landbouw;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling IV
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Koloniën, met inbegrip van die der koloniën Suriname en Curaçao, alsmede van Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van de ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
  • Drie afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Economische Zaken, van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen, eveneens met uitzondering van de ontvangsten en uitgaven betreffende het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Koloniën met inbegrip van die voor Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren an van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van de ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
Algemeene Dienst
  • Drie afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Economische Zaken, van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen, eveneens met uitzondering van de ontvangsten en uitgaven betr. het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Koloniën, met inbegrip van die voor NederlandschIndië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting van die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
Algemeene Dienst
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Koloniën, met inbegrip van die voor Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Afdeling IV
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Economische Zaken en van Sociale Zaken;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen, alsmede met uitzondering van de ontvangsten en uitgaven van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie en de Pensioenraad.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
Algemeene Dienst Interne Controle
  • Drie afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Economische Zaken, van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen, alsmede met uitzondering van de ontvangsten en uitgaven betr. het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie en van de Pensioenraad.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Koloniën, met inbegrip van die voor Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven an ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie en van de Pensioenraad.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van inkomende c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
Algemeene Dienst Interne Controle
  • Drie afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, van Landbouw en Visserij, van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen, alsmede met uitzondering van de ontvangsten en uitgaven betr. het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Koloniën, met inbegrip van die voor Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldingingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijk comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
Algemeene Dienst
  • Drie afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, van Landbouw en Visserij, van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen, alsmede met uitzondering van de ontvangsten en uitgaven betreffende het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie en de Pensioenraad.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Koloniën, met inbegrip van die voor Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen en uitgaande stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van de ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
Algemeene Dienst
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie en van Koloniën, met inbegrip van die voor Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en op de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Waterstaat;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie en van de Pensioenraad.
Afdeling IV
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Economische Zaken en van Sociale Zaken;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen, alsmede van de ontvangsten en uitgaven betr. het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie en de Pensioenraad.
Bureau Archief
  • beheer van het archief;
  • index op de inkomende en uitgaande stukken.
Bureau Secretarie
  • kennisneming der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
  • algemene zaken;
  • huishoudelijke comptabiliteit;
  • personeel;
  • agenda en kopiewerk;
  • inschrijven, afschrijven en verzenden van de ingekomen c.q. uitgaande stukken;
  • bibliotheek;
  • magazijn van bureelbehoeften.
Algemeene Dienst Interne Controle
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, van Sociale Zaken en van het Afwikkelingsbureau van het Departement van Defensie;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op het geldelijk beheer van de Algemeene Landsdrukkerij.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Buitenlandse Zaken, van Justitie, van Opvoeding, Wetenschap en Kultuurbescherming, van Volksvoorlichting en Kunsten, van Waterstaat en van Koloniën, met inbegrip van die voor Nederlandsch-Indië voor zover begrepen in het eerste en derde hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao;
  • controle op de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Algemene Zaken, van de Arbeidsdienst en van de dienst van de Wederopbouw;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van de Staatsbedrijven (behalve van de Algemene Landsdrukkerij) en van de Pensioenraad.
Afdeling IV
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Landbouw en Visserij;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen.
Bureau Archief Bureau Secretarie
  • Vier afdelingen
Afdeling I
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Binnenlandse Zaken, van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, van Sociale Zaken en van het Commissariaat voor de belangen van de v.m. Nederlandse Weermacht;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op het geldelijk beheer van de Algemeene Landsdrukkerij.
Afdeling II
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Justitie, van Opvoeding, Wetenschap en Kultuurbescherming, van Volksvoorlichting en Kunsten, van Waterstaat en van Koloniën, zover begrepen in het eerste en derde hoofdstuk der begroting voor die gewesten, alsmede voor Suriname en Curaçao.
Afdeling III
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departementen van Financiën en van Algemene Zaken, van de Arbeidsdienst en van de dienst van de Wederopbouw en Bouwnijverheid;
  • bovenstaande met uitzondering van de traktementen, geregeld in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren en van de pensioenen;
  • controle op de uitgaven en ontvangsten van de Staatsbedrijven (behalve van de Algemeene Landsdrukkerij) en van de Pensioenraad.
Afdeling IV
  • controle op de uitgaven en ontvangsten der Departement van Landbouw en Visserij (met uitzondering van de pensioenen);
  • controle op de ontvangsten en uitgaven van het Landbouwcrisisfonds.
Inspectie Vaste Posten
  • controle op de traktementen, nonactiviteitswedden, wachtgelden, pensioenen, uitkeringen enz.
Bureau Archief Bureau Secretarie
Samenstelling van het College en de Secretarissen van de Algemene Rekenkamer 1930-1943
Voorzitters Periode
G.C. baron van Asbeck 06-10-1928 tot 04-01-1934
R. Zuyderhoff 26-01-1934 tot 01-01-1945
Leden Periode
ir. J. Krap 30-03-1911 tot 25-04-1933
A.J.H. Stumpff 03-06-1911 tot 04-08-1930
R.Zuyderhoff 19-06-1912 tot 25-01-1934
jhr. G.A.A. Alting von Gesau 28-06-1920 tot 27-12-1934
dr. W.C.A. baron van Vredenburch 01-07-1920 tot 29-12-1936
Th. Sanders 26-10-1936 tot 31-12-1945
D.O. Norel 31-12-1937 tot 04-03-1941
dr. O. Bakker 12-07-1941 tot 18-01-1955
Plaatsvervangende leden Periode
D.O. Norel 07-05-1934 tot 30-12-1937
Th. Sanders 18-06-1934 tot 25-10-1936
dr. O. Bakker 27-02-1937 tot 11-07-1941
mr. dr. M.J.A.V. Kocken 16-07-1938 tot 01-01-1956
Secretarissen Periode
H.F.C. Berckenkamp 17-05-1926 tot 01-12-1942
G.J. Tinbergen (belast met de waarneming) 1943
Chefs archief bij de Algemene Rekenkamer over de periode 1930-1943
1930 t/m 1935 dhr J.M. Bakker
1936 t/m 1942 dhr A.C. van Loo
1942 t/m 1943 dhr J.H. Swijser
Geschiedenis van het archiefbeheer
Voor de uitvoering van de werkzaamheden bij het bureau archief van de Algemene Rekenkamer hebben steeds speciale voorschriften gegolden.
Er is een speciale instructie voor de 'chartermeester' opgesteld, die door de voorzitter der Kamer op 12 december 1864 is vastgesteld en gewijzigd op 11 februari 1909.
In de periode 1930-1943 is de werkmethode van het archief der Algemene Rekenkamer gebaseerd op het Koninklijk besluit van 4 september 1823, nr. 7 (het chronologische stelsel). De ingekomen brieven en afschriften van beschikkingen, rapporten enz. werden op de agenda geschreven door de chef van de secretarie, waarop in chronologische volgorde met behulp van een doorlopende dagnummering aantekening werd gehouden van de ingekomen stukken. Op de agenda werd tevens het afdoeningsnummer vermeld, zodat de agenda de plaats van de stukken aangeeft (indicateur). Tevens werd op deze stukken de behandelende afdeling vermeld.
De functionaris schreef de binnengekomen post tevens in een 'brievenboek', waarin het exhibitum van de afzender naast het agendanummer werd vermeld.
Bij de Algemene Rekenkamer werd onder brievenboek verstaan een register ingedeeld per datum van afzending en per afzendend ministerie, dat tot doel had een brief of een afschrift van een brief, waarvan datum en nummer van de afzender bekend waren, gemakkelijk terug te vinden. Later, wanneer het stuk in de collegevergadering was afgedaan, werd in datzelfde register eveneens het afdoeningsnummer van het stuk vermeld: een handige concordans voor het geval de afzender navraag zou willen doen. Men zou cat register kunnen beschouwen als neveningang.
De ingekomen stukken werden door de bureaus, nadat zij waren voorzien van op- en aanmerkingen met aan het slot van het appointement het door de behandelende afdeling of bureau uitgebrachte advies, aan het College voorgelegd.
In de collegevergadering werd de agenda vastgesteld met de daarop voorgedragen appointementen. De voorzitter der beide tafels (de werkzaamheden van het College waren verdeeld in twee tafels) en die van de Commissie voor het Lokaal brachten in de vergadering hun rapporten uit.
De Commissie voor het Lokaal had het toezicht op de behoorlijke inrichting en het onderhoud van de lokalen der Algemene Rekenkamer en de zorg voor ameublement, de verlichting en de verwarming, voor de schrijfbehoeften en wat dies meer zij. De commissie, die was samengesteld uit de voorzitter en een lid met de secretaris, had tevens het toezicht op het huishoudelijke geldelijke beheer der Kamer.
Daarna werden de stukken afgedaan (bijlagen tot de notulen). Vervolgens werden de stukken door het bureau Secretarie voorzien van een nummer (afdoeningsnummer, afsluiting per jaar). De uitgaande brieven werden voorzien van een R-nummer, als kenmerk voor een uitgaande brief. Op de correspondentie werden uitvoerige indices gemaakt, die later nagenoeg de vorm van rubrieksgewijze registers van uittreksel zouden worden. De indices bestonden uit twee delen, die jaarlijks werden afgesloten.
In deel I werden de toegezonden rapporten, verslagen enz. opgenomen en in deel II de correspondentie.
De klapper op de indices vermeldde tevens het afdoeningsnummer.
Het bureau Secretarie was tevens belast met het opmaken van rapportlijsten: lijsten waarin de stukken werden opgesomd, die in een collegevergadering werden afgedaan. De rapportlijsten bevatten een rubriek 'Voorstellen'. Dit waren nota's en uitgaande brieven zonder agendanummer, waarbij tevens het onderwerp werd vermeld.
Alle bij de Kamer ingekomen Koninklijke Besluiten werden ingeschreven in een apart register (K.B.-register). Dit register had dezelfde functie als het brievenboek. Ook deze inschrijving geschiedde om, wanneer datum en nummer van het K.B. bekend was, het stuk gemakkelijk terug te vinden.
Het feit, dat 13 jaar wordt overgedragen houdt verband met de nieuwe werkwijze van agenderen op 1 juli 1943. Zie afd. 21 juni 1943, nr. 24 in inventarisnummer 2004
Embedded Image
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Algemene Rekenkamer [1930-1943], nummer toegang 2.02.11, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Alg. Rekenkamer 1930-1943, 2.02.11, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
NL-HaNA, 2.02.09.07, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: College
NL-HaNA, 2.02.09.09, Inventaris van het archief der Algemene Rekenkamer, 1814-1919: Serie 1920-1929
NL-HaNA, 2.02.15, Inventaris van het archief van de Algemene Rekenkamer, 1944-1981
NL-HaNA, 2.02.19, Plaatsingslijst van Restant-Archief van de Algemene Rekenkamer (1804) 1815-1991: Supplement 1995
NL-HaNA, 2.02.09.01, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: Bureau Oorlog en Bureau Marine (OM)
NL-HaNA, 2.02.09.02, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: Bureau Betaalmeesters (BM)
NL-HaNA, 2.02.09.03, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: Bureau Nationale Schuld (NS)
NL-HaNA, 2.02.09.04, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: Bureau Vaste Posten
NL-HaNA, 2.02.09.05, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: Bureau Geldelijke Rekeningen
NL-HaNA, 2.02.09.06, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: Domeinen
NL-HaNA, 2.02.09.08, Inventaris van de Algemene Rekenkamer 1814-1919: Comptabel Beheer

Bijlagen

VoorzittersPeriodeLedenPeriodePlaatsvervangende ledenPeriodeSecretarissenPeriode