Terug naar zoekresultaten

2.16.87.02 Inventaris van het archief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Directoraat-Generaal van Scheepvaart (DGS), 1945-1959 (1961)

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.16.87.02
Inventaris van het archief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Directoraat-Generaal van Scheepvaart (DGS), 1945-1959 (1961)

Auteur

Centrale Archief Selectiedienst

Versie

31-12-2019

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
1998 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Directoraat-Generaal van Scheepvaart
VW / DG Scheepvaart, 1945-1959

Periodisering

archiefvorming: 1945-1959
oudste stuk - jongste stuk: 1945-1961

Archiefbloknummer

W28518

Omvang

; 445 inventarisnummer(s) 10,10 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Ministerie van Verkeer en Waterstaat / Directoraat Generaal van Scheepvaart, , 1945-1959

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief van het Directoraat-Generaal van Scheepvaart (1945-1959) bevat stukken met betrekking tot de totstandkoming van het beleid inzake de wederopbouw van de Nederlandse koopvaardij en het internationale (handels-)verkeer: onder meer wijzigingsvoorstellen op de Schepenwet, de Wet op de Zeevaartdiploma's en de Wet op de Strandvonderij, reglementen voor examens, pensioenen voor oorlogsslachtoffers, vereffening van oorlogsschade aan schepen, sociale verzekeringen voor zeelieden, vervoer van gevaarlijke stoffen, handelsverdragen, havengeldtarieven en de heropening van het Suezkanaal.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Na de oorlog werd in verband met de grote scheepvaartproblemen en de noodzakelijke reconstructie van de koopvaardijvloot door het kabinet Schermerhoorn bij Koninklijk Besluit van 23 juni 1945 (Stb. F 123) een afzonderlijk Departement van Scheepvaart opgericht. dit departement was echter geen lang leven beschoren. Al in juli 1946 werd bij Koninklijk besluit van 18 juli 1946 (Stb. G 186) per 3 juli 1946 een Directoraat-Generaal Scheepvaart ingesteld onder het Ministerie van Verkeer. Het Directoraat-Generaal Scheepvaart (DGS) werd belast met alle zaken die daarvoor ressorteerden onder het Ministerie van Scheepvaart.
Na de bevrijding richtte het beleid binnen de scheepvaartsector zich globaal op een drietal terreinen, namelijk de wederopbouw van de Nederlandse koopvaardijvloot, het vormgeven aan een buitenlandse verkeerspolitiek en de voorbereiding op een onverhoopte nieuwe oorlog. Naar het tijdstip van aanvang vielen deze terreinen echter niet altijd samen.
De vlootreconstructie werd vanaf juni 1945 ter hand genomen. In eerste instantie gebeurde dit door de Bewindvoering van de Koopvaardij, onder de minister van Scheepvaart. De Bewindvoering werd in oktober 1945 vanuit Londen naar Den Haag overgeplaatst. In maart 1946 kwam aan de bewindvoering een einde en werd de wederopbouw van de vloot binnen het DGS neergelegd. In 1939 had de Nederlandse koopvaardijvloot een omvang van 2.854.000 B.R.T. waarvan in de oorlog 1.448.000 B.R.T. verloren was gegaan. Om de koopvaardijvloot weer op het vooroorlogse niveau te brengen stimuleerde de overheid nieuwbouw van schepen en bemiddelde zij bij aankoop van reeds bestaande schepen.
Voorts richtte de overheid zich in dat kader ook op de afwikkeling van nog een aantal openstaande zaken uit de Tweede wereldoorlog, namelijk voorzieningen betreffende zeelieden uit de oorlogstijd en de afwikkeling van de oorlogsadministratie. Voor wat betreft de zeelieden leidde dit tot een regeling met betrekking tot de verstrekking van een uitkering aan weduwen en wezen van officieren en gezellen en een regeling voor zeelieden die de pensioengerechtigde leeftijd hadden bereikt. Voor wat betreft de afwikkeling van de oorlogsadministratie betekende dit een financieel-administratieve taak die met het eigenlijke beleidswerk van het DGS niets van doen had.
Het werk inzake de buitenlandse verkeerspolitiek nam een aanvang vanaf juli 1947 toen het Directoraat-Generaal voor Zeehaven- en Rijnvaartzaken werd opgeheven en de taken werden ondergebracht bij het DGS. In overleg met de minister van Verkeer werd de gehele coördinatie van de buitenlandse verkeersbetrekkingen bij het DGS neergelegd, zowel op de binnenwateren, ter zee als ook per weg en per rail. Dit aspect werd door het DGS met verve opgepakt en in de jaren 1947 tot 1959 nam Nederland een voorname plaats in bij de oprichting en vormgeving van nieuwe internationale organen en internationale regelingen.
Ten aanzien van de voorbereiding op een mogelijk nieuwe oorlog kwam een stelsel van noodwetten en complex van planningen tot stand in samenwerking met de andere departementen en in het bijzonder het Ministerie van Marine.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Ten aanzien van de geschiedenis van het archief is weinig tot niets te achterhalen. Het archief berustte onder het huidige Directoraat Generaal Goederenvervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
In 1993 is het archief aan de Centrale Archiefselectiedienst (CAS) ter bewerking aangeboden. De omvang van het oorspronkelijke aan de CAS ter bewerking aangeboden archief is onbekend evenals de oorspronkelijke structuur van het archief. Na bewerking is het archief geretourneerd aan de taakvoorganger van het DGG, het toenmalige Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM).
De verwerving van het archief
Overbrenging van een overheidsarchief

Inhoud en structuur van het archief

Selectie en vernietiging
Hoogstwaarschijnlijk is voor de selectie door de CAS gebruik gemaakt van de goedgekeurde vernietigingslijst van het Directoraat Generaal Scheepvaart van 30 oktober 1961 en de lijst van 14 april 1977 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Omtrent vernietiging en vernietigde hoeveelheden zijn geen gegevens bekend.
Verantwoording van de bewerking
In 1997 heeft door het DGG een bewerking van het archief gericht op de materiële verzorging van het bestand plaatsgevonden. De door de CAS aangebrachte ordening is daarbij gehandhaafd. Hierbij heeft geen vernietiging plaatsgevonden.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Directoraat-Generaal van Scheepvaart, nummer toegang 2.16.87.02, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, VW / DG Scheepvaart, 1945-1959, 2.16.87.02, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
2.16.87.01
  • Ministerie van Handel, Nijverheid en Scheepvaart te Londen, Ministerie van Scheepvaart en Visserij te Londen, 1940-1945
2.16.87.03
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Directoraat-Generaal van Scheepvaart (DGS), (1949) 1960-1971
2.16.87.04
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Directoraat-Generaal van Scheepvaart (DGS), (1966) 1972-1979 (1980)
2.16.87.05
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Technische en Nautische Dossiers van Zeeschepen, 1907-1978
2.16.87.06
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Directoraat-Generaal van Scheepvaart (DGS): Scheepvaartkabinet, (1945) 1947-1971 (1972)
2.16.87.07
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Belgisch-Nederlandse Bijzondere Commissie van de Waterwegen en Havenproblemen, 1949-1955
2.16.87.08
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Commissie van Advies inzake de Zee- en Luchtvaartverzekeringswet 1939 (ZEELUVA-wet), 1939-1957 (1959)
2.16.87.09
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Firma R. Mees & Zn., Firma J. Termeulen & Co., Regeringsgemachtigden inzake de Zee- en Luchtvaartverzekeringswet 1939 (ZEELUVA-wet), 1939-1957
2.16.87.10
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Adviescommissie Herziening Staatsmolestverzekering, 1949-1957
2.16.87.11
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Commissie Herziening Zeevaartdiplomawetgeving (Commissie Scheffer), (1954) 1955-1965
2.16.87.12
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Nationale Commissie van Onderzoek naar het Vraagstuk van de Verontreiniging van de Zee door Olie, (1949) 1955-1975
2.16.87.13
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Inspecteur-Generaal van de Scheepvaart, 1941-1964
2.16.87.14
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Scheepvaartinspectie, 1946-1972
2.16.87.15
  • Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Scheepvaartinspectie: District Amsterdam, 1947-1960
2.16.87.16
  • Ministerie van Scheepvaart en Visserij, 1940-1945; Directoraat-Generaal van Scheepvaart, 1945-1979, Supplement