Terug naar zoekresultaten

2.05.217 Inventaris van het archief van het Nederlandse Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen, 1955-1974

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.05.217
Inventaris van het archief van het Nederlandse Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen, 1955-1974

Auteur

CAS 1099

Versie

09-11-2023

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2008 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Nederlands Gezantschap (later Ambassade) in Noorwegen [standplaats Oslo]
Ambassade Noorwegen

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1955-1974

Archiefbloknummer

Z136

Omvang

670 inventarisnummer(s); 2,60 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Nederlands Gezantschap (later Ambassade) in Noorwegen [standplaats Oslo]

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief van het Nederlands Gezantschap (later Ambassade) in Noorwegen bevat stukken betreffende oorlogsgerelateerde aangelegenheden, zoals de totstandkoming van overeenkomsten tussen landen inzake schadevergoedingen, Nederlandse oorlogsgraven in Noorwegen en berechting van Duitse oorlogsmisdadigers in Noorwegen, alsmede stukken betreffende de Koninklijke Huizen van Nederland en Noorwegen, de Haagse verdragen inzake het Internationaal Privaatrecht (IPR), internationale scheepvaartpolitiek, ontwikkelingshulpverlening door Noorwegen, totstandkoming van handelsovereenkomsten tussen Noorwegen en andere landen, industriële ontwikkelingen, visserijaangelegenheden, de relatie van Noorwegen tot internationale organisaties zoals de NAVO, en de herdenking van de Zeeuwse watersnoodramp in 1953.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Inleiding
In deze inventaris zijn de archiefbescheiden opgenomen van het Nederlands Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen met als standplaats Oslo over de periode 1955 - 1974. De namen van de chef de poste van het Nederlands Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen staan hieronder opgenoemd. Achter de naam van elke chef de poste staat tussen haakjes vermeld tot en met in welk jaar deze de functie bekleedde. Dit waren achtereenvolgens:
  • M.P.M. van Karnebeek, buitengewoon gezant en gevolmachtigd minister (1953 - 1958)
  • D.M. de Smit, bijzonder gevolmachtigd ambassadeur (1958 - 1963)
  • H.J. Levelt, bijzonder gevolmachtigd ambassadeur (1964 - 1968)
  • J.G. Kist, bijzonder gevolmachtigd ambassadeur (1969 - 1973)
  • J.H. Lubbers, bijzonder gevolmachtigd ambassadeur (1973 - 1976)
Hieronder volgt een algemene beschrijving over de buitenlandse vertegenwoordigingen van Nederland bij vreemde mogendheden en internationale organisaties. Deze is letterlijk overgenomen uit hoofdstuk van 7 van het institutioneel onderzoek naar de beleidsterreinen buitenland en ontwikkelingssamenwerking van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, 1945 - 1990 [1994], PIVOT-rapport nummer 103, 's-Gravenhage, 2003.
Organisatie van de Buitenlandse Dienst
Directie Buitenlandse Dienst (DBD)
Tot 1945 bestonden er voor het in het buitenland werkzame personeel van het ministerie drie diensten. De Diplomatieke Dienst, de Consulaire Dienst en de Tolkendienst. Leden van de Diplomatieke Dienst hielden zich bezig met het onderhouden van contacten op regeringsniveau over politieke en diplomatieke aangelegenheden. Economische en consulaire aangelegenheden werden behandeld door leden van de Consulaire Dienst. De Tolkendienst bestond uit een groep in Arabische, Japanse en Chinese taal en cultuur gespecialiseerde personen. ( A. Kersten, Buitenlandse Zaken in ballingschap. Groei en verandering van een ministerie 1940 - 1945 (Alphen aan den Rijn 1981) 74-75. ) De Diplomatieke Dienst was voor de Tweede Wereldoorlog beperkt van omvang en telde slechts 59 diplomaten. De Consulaire Dienst had een veel grotere omvang. Deze bestond, inclusief de honoraire consuls, uit bijna 700 personen. De Tolkendienst tenslotte kende in mei 1940 slechts elf leden. ( Idem, 80-89. )
Tijdens de Londense periode van de Nederlandse regering werd een plan gemaakt om de drie afzonderlijke diensten te integreren. De overwegingen daarbij waren van tweeërlei aard. Enerzijds diende meer waarde te worden gehecht aan de persoonlijkheid van de Nederlandse vertegenwoordiger in het buitenland en minder aan de sociale achtergrond van de kandidaten. Anderzijds had de samensmelting van de diverse diensten vele praktische voordelen en waarborgde deze een betere behartiging van de belangen van Nederlands-Indië. Met het Koninklijk Besluit van 21 december 1945 kwam een einde aan het afzonderlijke bestaan van de Consulaire Dienst, de Diplomatieke Dienst en de Tolkendienst. Door samenvoeging van deze diensten functioneerde er vanaf 1 januari 1946 één Directie Buitenlandse Dienst (DBD), waaronder de nieuw gevormde Buitenlandse Dienst ressorteerde. De minister van Buitenlandse Zaken, mr. E.N. van Kleffens formuleerde de motieven voor de samenvoeging als volgt:
'Handhaving van afzonderlijke diplomatieke en consulaire diensten elk met hun eigen personeel en verschillende dienstvoorwaarden is niet meer van deze tijd, nu het werk dat voorheen aan de consulaire posten toeviel voor een groot deel naar diplomatieke posten is verschoven'. ( Nationaal Archief (NA) Den Haag, Archief Directie Buitenlandse Dienst (DBD), 1945 - 1954, 2.05.51, inv. nr. 35 )
De vertegenwoordigingen
De werkzaamheden van de Buitenlandse Dienst werden verricht door de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland. Binnen die groep van vertegenwoordigingen vielen drie categorieën te onderscheiden.
  1. Bilaterale diplomatieke vertegenwoordigingen
    1. gezantschappen
    2. ambassades
    3. militaire missies
  2. Multilaterale diplomatieke vertegenwoordigingen
  3. Consulaire vertegenwoordigingen
    1. consulaten-generaal
    2. consulaten
    3. vice-consulaten
    4. consulaire agenten
Bilaterale diplomatieke vertegenwoordigingen
Het onderhouden van diplomatieke betrekkingen met een vreemde mogendheid impliceert de accreditatie van een ambassadeur bij het staatshoofd van die betreffende mogendheid. Dit betekent niet dat in elk land waarmee Nederland diplomatieke relaties onderhoudt ook een ambassade is gevestigd, want een ambassadeur kan bij meerdere regeringen geaccrediteerd zijn. De ambassade is het formele en officiële kanaal waardoor twee regeringen contact met elkaar onderhouden.
De laatste Nederlandse gezantschappen werden in de jaren zeventig verheven tot ambassade.
In een enkel geval staat aan het hoofd van een Nederlandse vertegenwoordiging in het buitenland een (tijdelijk) zaakgelastigde. Het verschil tussen deze benamingen is vooral protocollair van aard. Een ambassadeur is geaccrediteerd bij het staatshoofd van het ontvangende land, een gezant bij de regering van het ontvangende land en een (tijdelijk) zaakgelastigde bij de minister van Buitenlandse Zaken van het ontvangende land. Voor de status van het hoofd van zending is het onderscheid tussen ambassadeur, gezant of (tijdelijk) zaakgelastigde niet van belang. Slechts met betrekking tot voorrang en etiquette bestaat er onderscheid tussen de hoofden van zending.
Wel is het zo dat een land door middel van het uitzenden van een ambassadeur, gezant of (tijdelijk) zaakgelastigde uitdrukking kan geven aan de waarde die het hecht aan de diplomatieke betrekkingen met een ontvangend land.
De werkzaamheden van het in deze inventaris beschreven archief van bilaterale posten kunnen grofweg verdeeld worden in politieke aangelegenheden, protocollaire aangelegenheden, handelsaangelegenheden, aangelegenheden betreffende pers en culturele zaken en consulaire aangelegenheden. Van een aantal van deze zaken zijn stukken in deze inventaris terug te vinden.
Het ambtsgebied waarover de diplomatieke bevoegdheden van een Nederlandse vertegenwoordiging zich uitstrekt is gelijk aan de landsgrenzen van de ontvangende staat.
Multilaterale diplomatieke vertegenwoordigingen
De Nederlandse multilaterale diplomatieke vertegenwoordigingen werden aangeduid met de term: Permanente Vertegenwoordigingen (PV) van het Koninkrijk. De ambassadeurs die aan het hoofd van een dergelijke PV stonden werden geaccrediteerd bij de betreffende internationale organisaties. De PV's hadden een meer gespecialiseerde taak dan de ambassades. Zij waren gericht op de werkzaamheden van de internationale organisatie. Voor de permanente vertegenwoordigingen gold dat zij slechts een klein gedeelte van de hierna beschreven taken vervulden. Consulaire werkzaamheden verrichtten zij in het geheel niet.
Consulaire vertegenwoordigingen
Aan het hoofd van een consulaire post staat een consul of een consul-generaal, al of niet honorair. De taken van een consulaire post zijn vooral van economische en uiteraard consulaire aard. Politieke rapportages werden door een consulaire post zelden geleverd.
Het district of ressort van een consulaire vertegenwoordiging wordt in overleg tussen de Nederlandse regering en het ontvangende land vastgesteld. Indien in een land waar Nederland een consulaire vertegenwoordiging had ook een Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging was gevestigd was de consulaire post ondergeschikt aan die vertegenwoordiging.
Het ressort van een consulaat of consulaat-generaal kon worden onderverdeeld in een aantal ressorten ten behoeve van enkele kleine, meestal honoraire, (vice-)consulaten. Vooral in landen waar zich veel Nederlanders hebben gevestigd (Australië, Canada, Verenigde Staten) was dit het geval
Taken van de vertegenwoordigingen
Artikel 1 van het Reglement van de Buitenlandse Dienst (Kvan 13 oktober 1951, Staatsblad nr. 499) omschrijft de taak van de Buitenlandse Dienst. De door het Koninkrijk der Nederlanden ondertekende Verdragen van Wenen inzake diplomatiek en consulair verkeer komen hiermee overeen. ( Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer, 18 april 1961 (Trb. 1962, nr. 159); Verdrag van Wenen inzake consulaire betrekkingen, 24 april 1964 (Trb. 1981, nr. 143). )
Die taken zijn:
  1. Het Koninkrijk in het buitenland te vertegenwoordigen,
  2. De buitenlandse betrekkingen van het Koninkrijk te onderhouden door middel van contacten met de regering van de ontvangende staat,
  3. Buiten het grondgebied de belangen van het Koninkrijk en van de onderdanen te behartigen en te beschermen,
  4. Met alle wettige middelen inlichtingen omtrent het buitenland te verzamelen en te verstrekken die voor de regering en voor de bewoners van het Koninkrijk van belang kunnen zijn,
  5. Buiten het grondgebied van het Koninkrijk de gerechtelijke, buitengerechtelijke en administratieve handelingen en werkzaamheden te verrichten welke krachtens internationale overeenkomsten en de wetten en voorschriften van het Koninkrijk aan diplomatieke en consulaire ambtenaren zijn opgedragen of waartoe deze bevoegd zijn verklaard,
  6. Het verrichten van alle andere door of vanwege de regering op te dragen werkzaamheden,
  7. Het bevorderen van vriendschappelijke betrekkingen tussen het Koninkrijk en de ontvangende staat en het tot ontwikkeling brengen van hun betrekkingen op economisch, wetenschappelijk en cultureel gebied.
Bovenstaande taken dienden te worden uitgevoerd met inachtneming van het volkenrecht, in het bijzonder de voor het Koninkrijk of de samenstellende delen van het Koninkrijk bindende internationale verdragen en andere overeenkomsten. Ook dienden bij de uitoefening van de taak de wetten en gebruiken van het land van accreditering in acht te worden genomen.
De taakelementen werden in bilateraal en in multilateraal verband uitgeoefend.
Taakverdeling
In materiële zin kan het werk van de ambassades en consulaten globaal worden onderverdeeld in politieke aangelegenheden, economische aangelegenheden, consulaire aangelegenheden en pers- en culturele aangelegenheden.
Politieke aangelegenheden
  • Het volgen van de binnenlandse en buitenlandse politieke ontwikkelingen in het land of bij de internationale organisatie waarbij de missie geaccrediteerd is. Het rapporteren aan de Nederlandse Regering omtrent de voor Nederland relevante ontwikkelingen opdat die bij het formuleren van haar beleid daar rekening mee kan houden.
  • Het uitdragen van het Nederlandse politieke beleid - tevens in het belang van de bevordering van de internationale rechtsorde - bij de autoriteiten, waarbij de post is geaccrediteerd, respectievelijk de andere leden van de internationale organisatie, ten einde te bewerkstelligen dat het beleid van die autoriteiten (of van die landen) zich, voor zover nodig en/of wenselijk, aan dat Nederlandse beleid aanpast of conformeert.
  • Behartiging van belangen van andere landen. Dit omvat de behartiging van de politieke belangen van Luxemburg in die landen waar Luxemburg geen vertegenwoordiging heeft. Deze verdragsrechtelijke vastgelegde verplichting wordt gedeeld met België, dat de commerciële en consulaire taken vervult in landen waar Luxemburg geen vertegenwoordiging heeft.
  • Na de Tweede Wereldoorlog verliet de Nederlandse regering de vooroorlogse neutraliteitspolitiek. Een gevolg hiervan was dat tussen de bondgenoten in de NAVO en tussen de leden van de Europese Gemeenschap in alle hoofdsteden waar meerdere NAVO- of EG-landen zijn vertegenwoordigd regelmatig overleg werd gevoerd om tot gemeenschappelijke standpunten te komen.
Economische aangelegenheden
Op grond van een overeenkomst werken de posten ook voor het Directoraat-Generaal voor de Buitenlandse Economische Betrekkingen (BEB) en de Exportbevordering- en Voorlichtingsdienst (EVD) van het ministerie van Economische Zaken. Deze overeenkomst, in de wandeling "het Concordaat" ( NA, DBD, 2.05.51, nv. nr. 32 ) , werd op 26 juli 1950 door de Raad voor Economische Aangelegenheden (REA) goedgekeurd. Op grond van deze overeenkomst waren de BEen de EVD gerechtigd instructies op handelspolitiek gebied aan de posten te geven. ( A.M. van der Togt, Het Ministerie van Buitenlandse Zaken in een veranderende wereld. Organisatorische aspecten van de vorming van het buitenlands beleid 1945-1974 (Nijmegen 1984) 32. )
De economische werkzaamheden kunnen worden onderscheiden in macro-, meso- en micro-economische (respectievelijk het gehele land, een bedrijfstak en een bedrijf betreffende).
Consulaire aangelegenheden
Ten behoeve van Nederlanders
  • Het zorgdragen voor de Nederlandse kolonie en Nederlandse toeristen in het buitenland. De meest voorkomende werkzaamheden hiervoor zijn:
    1. verstrekking, verlenging en wijziging van reisdocumenten voor Nederlanders, alsmede diplomatieke, consulaire en dienstpaspoorten, ( Hoofden van diplomatieke posten zijn hiertoe bevoegd op grond van de artikelen 8, 10, 12 en 13 van de Paspoortinstructie Nederland 1952. Het hoofd van de diplomatieke post kan de bevoegdheid delegeren aan consulaire ambtenaren in zijn ressort. )
    2. opmaken van legalisaties,
    3. verstrekken van juridische adviezen,
    4. bijstand bij opstellen van notariële akten,
    5. opmaken van volmachten,
    6. registratie van opgemaakte akten in een repertorium,
    7. opmaken van akten van de burgerlijke stand, ( Niet alle posten zijn hiertoe bevoegd. Zie voor (wisselende) lijst het Consulair Besluit van 15 september 1956 (Stb. 484) en de wijzigingen hierop. )
    8. dienstplichtzaken; doorgeleiden van verzoeken tot ontheffing van de dienstplicht voor in het ressort woonachtige Nederlanders,
    9. repatriëring,
    10. zorg voor gearresteerden.
  • overbrenging van gerechtelijke stukken, rogatoire commissies, legalisaties en andere juridische handelingen,
  • scheepvaartzaken, zeebrieven, aanmonstering, scheepsverklaringen,
  • vlootbezoeken,
  • opsporing van personen in het ressort en het innen van vorderingen,
  • hulp bij emigratie.
Ten behoeve van buitenlanders
  • verlenen van visa voor bezoeken aan Nederland korter dan drie maanden of verstrekken van een 'machtiging voorlopig verblijf' bij een verblijf van langer dan drie maanden,
  • doorzending van asielverzoeken,
  • doorgeleiden van klachten over het optreden van Nederlandse overheidsorganen,
  • inlichten van buitenlandse autoriteiten betreffende Nederland o.a. inzake de Nederlandse wetgeving.
Pers- en Culturele aangelegenheden
Het bevorderen en verbreiden van kennis van het leven en denken van het Nederlandse volk, zijn staatkundige, economische en sociale structuur, zijn cultuur en zijn historie, en over de beginselen en feitelijke gegevens die daarbij een rol spelen. Al dan niet in het kader van een Cultureel Accoord tussen Nederland en het ontvangende land heeft de post tot taak het ontwikkelen van activiteiten en het aankweken en onderhouden van relaties die de banden tussen beide landen kunnen verstevigen.
Werkzaamheden van Permanente Vertegenwoordigingen
De taak van de Permanente Vertegenwoordigingen (PV) van het Koninkrijk der Nederlanden bij internationale organisaties is het voorbereiden van het gezamenlijke beleid en de voorbereiding en formulering van het nationale beleid met betrekking tot die internationale organisaties. De PV's zijn intermediair tussen de nationale administratie en de administratie van de internationale organisatie.
Uitvoering van de taak geschiedt door het uitdragen van het Nederlandse standpunt ten aanzien van aangelegenheden waarvoor de internationale organisatie in het leven is geroepen en het bevorderen van besluitvorming van de internationale organisaties, veelal via compromissen, waarin de Nederlandse belangen zo goed mogelijk tot hun recht komen.
De werkzaamheden vinden voornamelijk plaats in vergaderingen van ambtelijke overleg- en werkgroepen en, afhankelijk van het soort organisatie, in al of niet regulier overleg van de politiek verantwoordelijken.
De ambtelijke overleg- en werkgroepen kennen bij sommige internationale organisaties een vaste samenstelling, in andere gevallen is er sprake van een ad-hoc overleg.
De definitieve voorbereiding van de besluitvorming vindt plaats in het overleg van de Permanente Vertegenwoordigers. De beslissing over de voorstellen vindt altijd op het departement in Den Haag plaats.
Het uitdragen van standpunten door de Permanente Vertegenwoordigingen kan slechts plaatsvinden indien instructies bestaan over die standpunten. Die instructies worden geleverd door de departementen van algemeen bestuur in Nederland. Het departement van Buitenlandse Zaken treedt formeel op als coördinerend orgaan bij het vaststellen en doorgeleiden van die instructies.
Koninkrijk Noorwegen
Noorwegen ( Bron: de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Wikipedia ) , officieel het Koninkrijk Noorwegen, is een land in Noord-Europa. Het ligt op het Scandinavisch schiereiland en grenst aan Zweden, Finland en Rusland. Tot Noorwegen behoren ook de eilanden Spitsbergen en Jan Mayen in de Noordelijke IJszee en het eiland Bouvet in de Zuidelijke IJszee. Noorwegen heeft tevens een deel van Antarctica opgeëist, namelijk Dronning Maud Land en Peter I-eiland.
Noorwegen heeft een parlementaire bestuursvorm met een constitutionele monarchie met erfopvolging.
Geschiedenis van het archiefbeheer
De verwerving van het archief
Overbrenging van een overheidsarchief

Inhoud en structuur van het archief

Selectie en vernietiging
Voor de bewerking van het archief is gebruik gemaakt van de volgende selectielijsten:
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Buitenlandse Zaken en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Buitenland over de periode 1945 - 1990, 9 september 2002/nr.C.2002/2848, (Stcrt. 14 november 2002, nr. 220/pag. 11) (RIO 103a)
  • Selectielijst voor de neerslag van de handeling van de minister van Buitenlandse Zaken als vakminister en als actor op het beleidsterrein Rijkshuisvesting, 12 maart 2007/nr. C/S&A/07/524, (Stcrt. 26 juli 2007, nr.142/pag. 6) (RIO 45)
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Buitenlandse Zaken als vakminister en als vakminister in Londen, binnen het beleidsterrein Beheer van de Rijksbegroting over de periode 1940 - 1993, vastgesteld bij beschikking van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de minister van Buitenlandse Zaken, nr. 98.22.RWS/JW d.d. 8 januari 1998 (Stcrt. 30 juli 1998, nr. 142), laatstelijk gewijzigd bij beschikking van de staatssecretaris van Onderwijs. Cultuur en Wetenschappen en de minister van Buitenlandse Zaken, 25 januari 2005/nr. C/S/05/138 (Stcrt. 31 maart 2005, nr. 62/pag. 34) (RIO 015)
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Buitenlandse Zaken en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Organisatie van de Rijksoverheid over de periode 1945 - 1999, 5 juli 2005/nr. C/S&A/051197 (Stcrt. 16 december 2005, nr. 245/pag. 25) (RIO 143)
Verder zijn, op verzoek van het Nationaal Archief, de bestaande toegangen op het archief ook in deze inventaris opgenomen.
Bij aanvang bestond het archief uit 8,9 meter. Na bewerking hiervan in totaal 5,9 meter archief voor bewaring overgebleven. De archiefstukken welke voor bewaring in aanmerking kwamen zijn overgedragen aan het Nationaal Archief. De archiefstukken die voor vernietiging in aanmerking kwamen, zijn na verkregen toestemming van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, afgevoerd door Van Gansewinkel Nederland BV en daar op de gebruikelijke wijze vernietigd. Tijdens de selectie zijn ook archiefstukken geselecteerd welke op termijn voor vernietiging in aanmerking kwamen. Het betreft hier onder andere de personeelsdossiers.
Verantwoording van de bewerking
Algemene toelichting
Dit archiefblok is bewerkt als uitvloeisel van het meerjarenconvenant zoals dit is afgesloten tussen het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Centrale Archief Selectiedienst (CAS) op 29 september 1994.
Het archiefblok omvat het archief van het Nederlands Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen te Oslo. De begincesuur voor deze inventaris is het jaar 1955. De eindcesuur is gelegen in het jaar 1974. In deze toegang is echter ook een aantal archiefbescheiden opgenomen, waarvan de datering niet binnen de archiefblokperiode vallen
Voor de schrijfwijze van buitenlandse aardrijkskundige namen is de schrijfwijze gehanteerd die de Nederlandse Taalunie heeft gepubliceerd op haar website. De Grote Bosatlas is gehanteerd als de vorige genoemde site geen uitsluitsel bood.
Materiële verzorging
Ten behoeve van de overbrenging naar het Nationaal Archief dient het archief te voldoen aan de in de Regeling duurzaamheid archiefbescheiden (2001) gestelde eisen. Concreet betekent dit dat de volgende stappen zijn uitgevoerd:
  • Alle ijzerwerk (paperclips, nietjes, hechtmechanieken e.d.) is verwijderd,
  • Foto's, lichtdrukken en andere materialen die aan sterkere chemische reacties dan goed papier onderhevig zijn, zijn voorzien van afzonderlijke fourflaps,
  • Omslagen, archiefdozen en etiketten voldoen aan de ICN-kwaliteitseis.
Ordening van het archief
Het uiteindelijke resultaat van de bewerking is een klassieke toegang op de archiefbestanden van het archief van het Nederlands Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen te Oslo over de periode 1955 - 1974. De toegang is primair ingedeeld in archiefvormende diensten, namelijk ambassade, consulaten of andere commissies en organisaties. Bij de aanwezigheid van geheime stukken is de toegang secundair onderverdeeld in algemeen archief en geheim archief. Tertiair is de toegang geordend op de 9 hoofdrubrieken van de archiefcode van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, zoals deze in 1978 is vastgesteld. De hoofdrubrieken bestaan uit:
rubrieksnummer rubrieksnaam
0 Algemeen
1 Organisatie
2 Protocol
3 Juridische aangelegenheden
4 Aangelegenheden van openbare orde, openbare zedelijkheid, openbare gezondheidszorg, openbare veiligheid, volkshuisvesting, leefmilieu
5 Waterstaat, verkeer en vervoer, verbindingen en elektronica
6 Economie, migratie, arbeid
7 Sociale aangelegenheden
8 Culturele en wetenschappelijke aangelegenheden, voorlichting
9 Staatkunde, landsverdediging, internationale organisaties
De benamingen van deze rubrieken, met bijbehorende nummers, zijn voor zover daar stukken van werden aangetroffen overgenomen in deze nieuwe toegang. Binnen deze indeling is, afhankelijk van de aanwezigheid van gerelateerde archiefbescheiden, een nader onderverdeling gemaakt al dan niet gebaseerd op de archiefcode.
Het codenummer is feitelijk een onderwerpsnummer. Dit betekent dat onder één onderwerp meerdere dossiers kunnen vallen die hetzelfde codenummer hebben. Voor het bepalen van de plaats van een archiefstuk binnen de inventaris is gekeken naar de code welke oorspronkelijk aan het archiefstuk is gegeven. Op basis van die code is het archiefstuk onder een rubriek geplaatst. Alleen in die gevallen waarin de gegeven code niet overeenkwam met de inhoud van het dossier, is deze code losgelaten en zijn de stukken geplaatst in de rubriek waar ze inhoudelijk thuis horen. De verschillende archiefstukken zijn zoveel mogelijk chronologisch geordend.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels niet openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Nederlands Gezantschap (later Ambassade) in Noorwegen [standplaats Oslo], nummer toegang 2.05.217, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Ambassade Noorwegen, 2.05.217, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
2.05.227 - Inventaris van het archief van het Gezantschap te Noorwegen (Oslo), 1945-1954

Concordansen
Deze concordansen (omnummeringstabellen) verwijzen naar de archiefcode van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de inventarisnummers van het archief van het Nederlands Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen.
  1. Het eerste gedeelte van de concordans verwijst naar het archief van het Nederlands Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen te Oslo over de periode 1955 - 1964
  2. Het tweede gedeelte van de concordans verwijst naar het archief van de Nederlandse Ambassade in Noorwegen te Oslo over de periode 1965 - 1974
  3. Het derde gedeelte van de concordans verwijst naar het geheim archief van de Nederlandse Ambassade in Noorwegen te Oslo over de periode 1955 - 1964
1. Concordans verwijzend naar het archief van het Nederlands Gezantschap, later de Ambassade in Noorwegen te Oslo over de periode 1955 - 1964
Oude code Inv.nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
20
122
372
548
020 626
028 633
03 500
03 505
03 506
05 86
08 424
10 28
10 30
10 32
10 34
10 36
10 39
10 41
10 43
10 45
10 47
10 49
10 51
10 53
10 55
10 57
10 59
10 61
101 23
102 18
103 63
111 16
111 17
130.5 65
132.4 501
150 19
230 83
230 84
24 85
270.5 71
271.1 73
271.1 79
271.2 75
271.2 81
271.3 69
271.3 490
271.4, 911.21 72
271.6 68
271.7 70
272 67
272 74
272 76
272 507
272 78
280 87
311 123
312 605
313.20 92
313.210 95
313.211 96
313.211 97
313.212 94
313.212 98
313.213 89
313.213 90
313.213 93
313.213 101
313.22 88
313.23 99
315, 912.230 102
317.0 116
317.0, C 317.0 120
317.1 117
317.23 119
321.1 132
321.23 131
322.191 130
322.192 129
331.5 145
332 144
333.21 628
333.3 140
334.0 134
334.20 135
335.611 139
335.7 629
336 136
336 138
337 146
413.1 148
413.110 151
413.111.9 150
413.112.0 152
413.131 149
421 155
431.0 154
431.21 156
431.3 147
432 153
434 80
513.211.412 291
521.13 185
521.7 197
521.9 189
540 179
541 178
550 622
550.7 208
551.6 217
552.1 210
552.2 212
552.71 158
552.71 207
553.0 186
553.0 200
553.02 181
553.023 184
553.11 202
553.14 193
553.162.0 187
553.162.0 188
553.163.0 195
553.163.2 183
553.163.6 199
553.163.6 201
553.163.8 192
553.173 196
554.0 159
554.1 164
554.1 166
554.1 167
554.1 174
554.1 175
554.221 169
554.222 171
554.3 177
554.6 160
554.6 162
554.6 170
554.60 173
554.636 161
554.72 176
555.60 218
555.60 219
562.0 215
562.20 213
562.22 214
600 238
600 243
600 584
600 614
601.2 241
610.11 245
610.12 239
610.20 583
610.20 619
610.30 223
610.30 226
610.30 228
610.30 230
610.30 231
610.30 234
610.30 235
610.30 237
610.30 240
610.30 242
610.30 256
610.32 236
610.35 229
611.1 253
611.2 248
611.40 258
611.441.0 250
611.441.1 255
611.45 249
611.5 251
611.51 257
611.55 247
611.62 260
611.7 252
611.7 254
611.7 259
612.1 268
612.21 262
612.221.2 263
612.30 266
612.30 267
613.02 333
613.020 336
613.020 337
613.04 335
613.1 271
613.21.412 306
613.211.0 274
613.211.21 331
613.211.411 279
613.211.412 273
613.211.412 275
613.211.412 277
613.211.412 278
613.211.412 280
613.211.412 281
613.211.412 283
613.211.412 284
613.211.412 286
613.211.412 287
613.211.412 288
613.211.412 289
613.211.412 290
613.211.412 292
613.211.412 294
613.211.412 295
613.211.412 297
613.211.412 298
613.211.412 300
613.211.412 301
613.211.412 302
613.211.412 304
613.211.412 305
613.211.412 307
613.211.412 308
613.211.412 309
613.211.412 310
613.211.412 312
613.211.412 314
613.211.412 317
613.211.412 318
613.211.412 321
613.211.412 322
613.211.412 324
613.211.412 325
613.211.412 326
613.211.412 327
613.211.412 328
613.211.412 329
613.211.412 330
613.211.43 592
613.211.6 320
613.212.3 272
613.214.0 270
613.311.412 315
614 334
614.0 339
614.021 338
614.032 383
614.033 347
614.033 353
614.033 360
614.033 361
614.033 362
614.033 363
614.033 365
614.05 340
614.06 569
614.1 341
614.1 342
614.1 343
614.1 344
614.1 608
614.40 370
614.40 371
614.410 366
614.411 374
614.411 627
614.414 373
614.415 367
614.415 369
614.415 382
614.415.1 368
614.50 354
614.51 345
614.51 348
614.51 349
614.51 350
614.51 352
614.51 355
614.51 358
614.52 346
65 385
660.1 388
660.2 390
661.3 387
661.3 391
664.1 389
665 386
668 392
70 405
701 403
712 227
712 394
712.3 233
721.3 82
725.41 399
726.1 395
726.1 396
726.1 398
726.4 397
730.1 401
730.1 402
731 400
731.6 404
731.9 393
750 632
810.0 444
810.0 612
810.1 408
810.1 409
810.1 410
810.1 411
810.1 412
810.1 413
810.1 414
810.1 415
810.1 416
810.1 417
810.1 418
810.1 419
811.1 437
811.1 438
811.2 439
812.0 431
812.33 442
812.63 443
813.0 429
813.0 433
813.32 172
813.33 420
813.33 421
813.33 422
813.33 423
813.33 425
813.33 426
813.33 427
813.33 428
813.33 593
813.33 616
813.33 609
813.35 430
813.35 432
813.35 631
815.3 445
815.5 406
815.5 407
817 441
823.5 446
824.1 434
824.1 435
824.1 440
911 460
911 464
911 486
911 514
911.1 376
911.1 377
911.1 378
911.1 379
911.1 517
911.21 77
911.23 515
911.23 516
911.3 511
912.1 22
912.1 474
912.2 449
912.2 452
912.2 453
912.2 454
912.2 455
912.2 456
912.2 457
912.2 458
912.2 459
912.2 462
912.2 463
912.2 465
912.2 466
912.2 467
912.2 468
912.2 469
912.2 470
912.2 471
912.2 472
912.2 473
912.2 476
912.2 477
912.2 478
912.2 479
912.2 480
912.2 481
912.2 482
912.2 483
912.2 484
912.2 487
912.2 488
912.2 489
912.2 491
912.2 492
912.2 493
912.2 494
912.2 497
912.2 498
9121.141.16 522
913.0 447
913.0 499
913.121 496
913.13 623
913.20 540
913.210 538
913.30 541
913.311 450
913.311 451
913.311 461
913.411.2 546
913.50 530
913.50 534
913.50 539
913.50 544
913.511 495
913.520 630
913.521 518
920 600
921.0 562
921.1 521
921.1 549
921.10 552
921.111 525
921.114 526
921.12 520
921.13 519
921.141.11 524
921.141.16 555
921.151 528
921.151 529
921.151 551
921.151 554
921.20 553
921.21 550
921.211 556
921.211 558
921.220 559
921.221 557
921.222.3 560
921.223 542
921.223 543
921.223 561
921.223 568
921.30 532
921.30 602
921.311.0 563
921.311.0 567
921.311.0 571
921.311.2 565
921.311.6 570
921.322 485
921.322 545
921.322 547
921.322 594
921.350 531
921.351 537
921.353.22 533
921.353.242 535
921.353.25 536
922 523
99.21 564
9921.113 527
993 621
994 599
995 591
995 601
996 572
996 573
996 587
996 588
996 590
996 595
996 618
996.24 610
997 596
998 603
998 617
999.0 598
999.0 604
999.0 611
999.1 566
999.210 589
999.211 597
999.24 613
2. Concordans verwijzend naar het archief van de Nederlandse Ambassade in Noorwegen te Oslo over de periode 1965 - 1974
Oude code Inv.nr.
15
313
579
027 635
03 508
03 509
03 510
032 586
10 24
10 27
10 29
10 31
10 33
10 35
10 37
10 38
10 40
10 42
10 44
10 46
10 48
10 50
10 52
10 54
10 56
10 58
10 60
10 62
10 64
101 25
101 26
101 66
132.4 502
132.4 503
132.4 504
153 21
311 124
311 128
311 634
312 127
312 475
312 607
313.211 100
313.213 91
315 103
315 104
315 105
315 106
315 107
315 108
315 109
315 110
315 111
315 112
315 113
315 114
315 115
316.1 125
316.1 126
317.20 121
317.21 118
321.210.2 133
333.0 142
333.0 143
333.21 141
335.7 375
335.7 606
336 137
422 157
521.1 203
521.1 204
521.1 205
521.1 206
541.0 180
550.01 209
550.1 211
551 216
553.02 182
553.10 194
553.11 191
553.163.1 190
553.163.6 198
554.1 165
554.1 168
554.60 163
555.60 220
555.60 222
555.722 221
600 244
600 615
610.20 585
610.22 574
610.22 575
610.22 576
610.22 577
610.22 578
610.22 580
610.22 582
610.22 620
610.30 224
610.30 225
610.30 232
610.30 581
611.8 261
612.1 246
612.1 269
612.221.1 265
612.221.2 264
613.211.0 332
613.211.412 276
613.211.412 282
613.211.412 285
613.211.412 293
613.211.412 296
613.211.412 299
613.211.412 303
613.211.412 311
613.211.412 316
613.211.412 319
613.211.412 323
614.033 384
614.411 380
614.411 381
614.51 351
614.51 356
614.51 357
614.51 359
614.51 364
811.1 436
911.3 512
911.3 513
913.0 448
913.13 624
913.13 625
920 659
3. Concordans verwijzend naar het geheim archief van de Nederlandse Ambassade in Noorwegen te Oslo over de periode 1955 - 1964
Oude code Inv.nr.
636
102 637
311 643
315 639
322 638
335.611 642
335.7 641
431.0 670
553.02 646
600 668
610.20 669
614.40 647
614.411 648
813.33 649
911.1 640
912.13 650
912.2 651
912.2 652
912.2 654
913.311 653
913.511 664
921.1 658
921.1 660
921.151 657
921.21 662
921.311.0 663
921.350 667
921.351 665
921.353.22 661
921.51 655
921.51 656
999.21 666
rubrieksnummerrubrieksnaamOude codeInv.nr.Oude codeInv.nr.Oude codeInv.nr.

Archiefbestanddelen