Terug naar zoekresultaten

2.19.232 Inventaris van het archief van de Stichting Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), (1994) 1996-2011 (2012)

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.19.232
Inventaris van het archief van de Stichting Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), (1994) 1996-2011 (2012)

Auteur

DOCFactory

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2012 (c)

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Stichting Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt
Onderwijsarbeidsmarkt

Periodisering

archiefvorming: 1996-2011
oudste stuk - jongste stuk: 1994-2012

Archiefbloknummer

I119

Omvang

; 582 inventarisnummer(s) 19,40 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in heten enkele stukken zijn in het.
Nederlands
Engels

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften. Twee videobanden en 1 dvd.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (1996-2012) Sectorraad Onderwijs en Wetenschappen (1997-2001)

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat de neerslag van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt opgericht in 1996. Het doel van het SBO is het verbeteren van het functioneren van de arbeidsmarkt. Met name houdt het SBO zich bezig met de personele overschotten en de personele tekorten. In 2006 wordt het SBO een kenniscentrum voor de onderwijsarbeidsmarkt. Per 1 januari 2012 wordt het SBO opgeheven en wordt het onderwijsarbeidsmarktbeleid overgedragen aan de verschillende onderwijssectoren. Het archief van het SBO bestaat voor een groot deel uit een serie correspondentiedossiers. Daarnaast zijn er vanaf 2002 projectdossiers gevormd. Deze inventaris beschrijft naast het archief van het SBO, ook het archief van de Sectorraad Onderwijs en Wetenschappen. Dit archief is opgenomen in het archief van het SBO als gedeponeerd archief.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt
Begin jaren negentig zijn er verschillende organisaties die zich bezighouden met het onderwijsarbeidsmarktbeleid. De politiek en de sociale partners vinden deze situatie een effectief beleid op het gebied van beleidsvorming over de arbeidsmarkt in de onderwijssector in de weg staan. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt de commissie-Rutten in om advies te geven over de mogelijkheden om de aansturing van het arbeidsmarktbeleid af te stemmen en te integreren. Deze commissie adviseert in 1994 om een landelijk sectorbestuur in te stellen met als taak de coördinatie en aansturing op hoofdlijnen van het arbeidsmarktbeleid in de onderwijssector.
Eind oktober 1994 vindt de eerste vergadering van de stichting Sectorbestuur voor de Onderwijsmarkt (ook wel het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt genoemd) in oprichting plaats. De officiële oprichtingsdatum is 1 januari 1996. ( SBO, Vijftien jaar Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt. Van lerarenoverschotten naar lerarentekorten en professionalisering (Den Haag 2011) 9 )
De organisaties die zich tot dan toe hebben beziggehouden met het onderwijsarbeidsmarktbeleid - Commissie Arbeidsmarkt en Onderwijs (commissie ArbOn), stichting LIOS (Landelijk Intermediair Onderwijs en Scholing), stichting A+O-fonds PO-VO-MBO, stichting A+O fonds WO-AZ-OI – worden (deels) opgeheven en hun taken worden overdragen aan het SBO. In 1998 verwerft het Sectorbestuur rechtspersoonlijkheid.
In het SBO zijn de werkgevers- en werknemersorganisaties uit de onderwijssector vertegenwoordigd, evenals het ministerie van OCW. De voorzitter van het bestuur is onafhankelijk.
Het bestuur wordt in beleidsmatige, bedrijfsmatige en secretarieel-organisatorische ondersteunt door het bureau Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt. Het bureau staat tot in 2006 onder leiding van Rico Monasso. In 2007 wordt hij opgevolgd door Freddy Weima.
Het doel van het SBO is het verbeteren van het functioneren van de arbeidsmarkt in de onderwijssector. Tot 2006 zijn de taken van het SBO:
  • Arbeidsmarktbeleid afstemmen;
  • Arbeidsmarktontwikkelingen signaleren en beleidsadviezen uitbrengen;
  • Transparantie van de onderwijsarbeidsmarkt bevorderen;
  • Fondsen werven en beheren;
  • Projecten regisseren en uitvoeren.
In de eerste jaren van het bestaan van het SBO richt het Sectorbestuur zich met name op de personele overschotten en de wachtgeldproblematiek. Eind jaren negentig slaat de situatie op de onderwijsarbeidsmarkt om van een arbeidsmarkt met personele overschotten naar een markt met personele tekorten. Het SBO ontplooit vanaf die tijd steeds meer activiteiten om leraren voor het onderwijs te behouden en nieuwe leraren te laten instromen.
Op 30 juni 2000 sluit het SBO een convenant met het ministerie van OCW waarin afspraken worden gemaakt over de verbetering van de werking van de onderwijsarbeidsmarkt. Eén van de afspraken is dat het SBO tweejaarlijks een knelpuntenanalyse van de onderwijsarbeidsmarkt zal opstellen die zal dienen als basis voor het arbeidsmarktbeleid in twee jaar die volgen.
Op 20 december 2002 wordt opnieuw een convenant gesloten met het ministerie. Ditmaal betreft het afspraken over het tegengaan van de tekorten van onderwijzend personeel op de arbeidsmarkt. Met name wordt aandacht gegeven aan de instroom van zij-instromers, onderwijsassistenten, leraarondersteuners en allochtone leraren en de doorstroom van leerkrachten naar managementfuncties. Het SBO ondersteunt regionale platforms bij het aangaan en uitwerken van regionale convenanten. ( Nationaal Archief, Den Haag, Stichting Sectorbestuur Onderwijsmarkt (SBO), nummer toegang 2.19.232, inventarisnummer 212 )
Een langlopend project om het aandeel niet-westerse allochtonen in onderwijsfuncties te verhogen is Full Color (1999-2006). In de eerste jaren van het project is het vooral erop gericht om de instroom van allochtonen in het onderwijs te vergroten door onder andere het instellen van een kennisdesk en het ontwikkelen van instrumenten voor intercultureel personeelsbeleid. Na 2004 komt de aandacht meer te liggen op het behoud van allochtone studenten op de lerarenopleidingen. ( SBO, Vijftien jaar Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt, 26 ) In 2002 wordt ook de Agenda 2006 gepresenteerd waarin het beleid van het SBO voor de komende jaren uiteen wordt gezet. In de Agenda 2006 worden acht beleidsterreinen onderscheiden: de professional centraal, de ondernemende school, professioneel management, versterken van HRM-beleid, opleiding van onderwijspersoneel, concurrerende arbeidsvoorwaarden, aantrekkelijke werkomgeving, en de verbondenheid met andere sectoren. ( NL-HaNA, SBO, 2.19.232, inv.nr. 212 ) In 2005 wordt er met het ministerie van OCW een nieuw convenant afgesloten waardoor het SBO een nieuwe focus krijgt. Het SBO wordt per 1 januari 2006 een kenniscentrum voor de arbeidsonderwijsmarkt en de activiteiten komen in het teken hiervan te staan. De statuten van het sectorbestuur worden overeenkomstig aangepast. Het doel van het SBO wordt ‘het fungeren als kennis- en expertisecentrum van en voor sociale partners in het onderwijs waarin kennis, informatie en ervaring over de onderwijsarbeidsmarkt verzameld en verspreid wordt. In dit kennis- en expertisecentrum wordt bovensectorale samenwerking vormgegeven onder autorisatie van het CAO-overleg. De stichting is verder het platform van en voor sociale partners waar zij bovensectorale ontwikkelingen bespreken om daarover een gemeenschappelijke visie uit te dragen. Een en ander is er op gericht om het functioneren van de onderwijsarbeidsmarkt te verbeteren en de organisatorische infrastructuur van het arbeidsmarktbeleid te versterken. ( NL-HaNA, SBO, 2.19.232, inv.nr. 2 ) Er wordt daarnaast een Programmaraad ingesteld die het SBO gevraagd en ongevraagd advies geeft over het programma voor het kennis- expertisecentrum. Activiteiten die het SBO ontwikkelt zijn onder meer het implementeren van een nieuw kennisportaal, www.onderwijsarbeidsmarkt.nl en het instellen van een SBO-panel bestaande uit schoolleiders, managers, bestuurders en personeelsfunctionarissen uit verschillende onderwijssectoren. Het doel van het panel is om snel informatie te verkrijgen over de behoeften en opvattingen van de doelgroep van het SBO. ( NL-HaNA, SBO, 2.19.232, inv.nr. 326 ) In 2006 wordt de Agenda 2010 opgesteld. In dit beleidsplan van het SBO voor de komende vier jaar, staan de thema’s loopbaan en mobiliteit, leeftijdsbewust personeelsbeleid, de professional centraal, ontwikkelingsgericht personeelsbeleid, arbeidsorganisatie en inzet van personeel, en een leven lang leren, centraal. ( http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl/publicaties/2007/agenda-2010/. Geraadpleegd op 9 mei 2012 ) Door de toenemende autonomie van onderwijsinstellingen en -sectoren op het gebied van arbeidsvoorwaarden en arbeidsmarktbeleid, voldoet het SBO als een bovensectoraal kenniscentrum echter steeds minder. Het algemeen bestuur van het SBO besluit daarom op de vergadering van 9 maart 2011, het SBO per 1 maart 2012 op te heffen. Een deel van de taken van het SBO wordt door de in 2008 opgerichte Stichting van het Onderwijs overgenomen. Daarnaast gaan de onderwijssectoren zelf richting geven aan hun onderwijsarbeidsmarktbeleid. Uiteindelijk wordt het SBO per 1 januari 2012 opgeheven. De afrondende werkzaamheden worden overgenomen door het CAOP, waar het SBO ook gehuisvest was. ( SBO, Vijftien jaar Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt, 49. )
Voorzitters van het SBO:
  • B. de Vries (september 1994-oktober 1997)
  • M.A.M. Wöltgens (oktober 1997-1999)
  • J. Franssen (2000-2011)
Sectorraad Onderwijs en Wetenschappen
Met de inwerkingtreding van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, is per 1 januari 1998 de WAO van toepassing op onderwijzend personeel. Hierdoor valt het onderwijspersoneel ook onder de Organisatiewet sociale verzekeringen 1997 (OSV 1997). De overheid is voor de uitvoering van de OSV 1997 onderverdeeld in zes sectoren waaronder onderwijs en wetenschappen. De sociale partners hebben eind 1997 in de Raad voor het Overheidspersoneelsbeleid te kennen gegeven dat zij voor de sectoren, sectorraden willen oprichten. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft daarop besloten om onder meer de Sectorraad Onderwijs en Wetenschappen (SOW) in te stellen. ( http://www.europa-nu.nl/id/vi3ah57ad3wc/brief_minister_oprichting_stichting. Geraadpleegd op 9 mei 2012 )
De doelstelling van de SOW is de behartiging van de belangen van de werkgevers en werknemers in de sector Onderwijs en Wetenschappen bij de uitvoering van de werknemersverzekeringen. De specifieke doelstellingen van de SOW zijn:
  • het bevorderen van een efficiënte en effectieve uitvoering van de werknemersverzekeringen;
  • het bevorderen van het draagvlak daarvoor binnen de sector;
  • het optimaliseren van de (wederzijdse) informatievoorziening tussen de sectorraad, zijn achterban en andere belanghebbenden binnen de sector Onderwijs en Wetenschappen;
  • het fungeren als partij en aanspreekpunt voor de achterban en andere relevante organisaties en instellingen binnen en buiten de sector Onderwijs en Wetenschappen.
Het bureau van het SBO voert het secretariaat op contractbasis uit voor de Sectorraad Onderwijs en Wetenschappen, maar verder is de SOW autonoom ten opzichte van het SBO. Na de opheffing van de SOW per 1 januari 2002 worden de taken van de Sectorraad overgeheveld naar het SBO.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Bij de start van het SBO in oprichting is begonnen met de aanleg van een correspondentiearchief. De organisatie verwees naar dit archief als het lektrieverarchief. Elk inkomend stuk, elke minuut van een uitgaande stuk en alle interne stukken werden geregistreerd en op registratienummer opgeborgen in het lektrieverarchief. In 2002 is besloten om naast het lektrieverarchief, ook een projectarchief te vormen. Door de toenemende stroom van correspondentie werd het steeds lastiger om de juist gegevens binnen een beperkte tijd terug te vinden in het lektrieverarchief. Besloten is om voor alle projecten een eigen dossier aan te leggen. De stukken over deze projecten bevinden zich echter ook nog in het lektrieverarchief en zijn dus dubbel. Naast het lektrieverarchief en het projectarchief waren er nog wat kleinere archiefonderdelen.
Met de naderende opheffing van het SBO is besloten om het archief over te dragen aan het Nationaal Archief. Dit heeft in 2012 plaatsgevonden.
De verwerving van het archief
Het archief is door schenking verworven.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het archief van het SBO bestaat uit de neerslag van het activiteiten van de organisatie. Het archief bevat de notulen van het algemeen en dagelijks bestuur, de beleidsstukken die zijn opgesteld door of in opdracht van het SBO, en stukken betreffende de projecten die het SBO heeft geïnitieerd, ondersteund of gefinancierd op het gebied van de onderwijsarbeidsmarkt, zoals op het terrein van het lerarenoverschot, het lerarentekort en het thema diversiteit.
Het archief van het SBO omvat de periode 1994-2011 en bestaat uit grofweg twee delen: het lektrieverarchief (correspondentiearchief, chronologisch geordend) en het projectarchief. Het projectarchief bevat de projectdossiers die vanaf 2002 zijn gevormd. Indien de gebruiker van het archief op zoek is naar archiefbescheiden over projecten uit de periode van vóór 2002, dan dient de gebruiker het lektrieverarchief te raadplegen. Dit geldt tevens voor financiële jaarstukken en notulen van bestuursvergaderingen die zich niet bevinden in de bijbehorende rubrieken in de inventaris. Ook bescheiden over projecten betreffende personele tekorten en de wachtgeldproblematiek bevinden zich in het lektrieverarchief.
Het overgrote deel van de projecten heeft een projectnummer. De nummers beginnen met een N, P, Q afhankelijk van de geldstroom. De projectnummers zijn niet vermeld bij de beschrijvingen, daar er geen nadere toegang op projectnummers bestaat. De oudste projecten hebben geen projectnummer.
Sommige archiefbescheiden zijn ouder dan de organisatie zelf. Officieel vond de oprichting van het SBO per 1 januari 1996 plaats, maar de eerste vergaderingen van het SBO i.o. vonden al in oktober 1994 plaats.
Het archief van de Sectorraad Onderwijs en Wetenschappen (SOW) bevindt zich tevens in het archief van het SBO. Dit is opgenomen als gedeponeerd archief. Het lektrieverarchief bevat echter ook stukken van de SOW in oprichting.
Selectie en vernietiging
De selectie heeft in twee fasen plaatsgevonden. Voorafgaand aan de bewerking door DOCFactory heeft het SBO begin 2012 zelf een selectieslag gemaakt. De projectdossiers zijn in deze periode geschoond van voor vernietiging in aanmerking komende stukken. De tweede selectieslag vond ook plaats in 2012 tijdens de inventarisatie van het archief door DOCFactory. Ditmaal werd het lektrieverarchief geschoond van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden. Selectie van het lektrieverarchief heeft plaatsgevonden op stukniveau. Stukken betreffende bestuur, beleid en projecten zijn bewaard gebleven.
Voor de selectie bestond het archief uit 55 meter, na bewerking is de omvang verminderd tot 19,4 meter.
Verantwoording van de bewerking
Zie de rubrieken Selectie en vernietiging en Ordening van het archief.
De dossiers zijn ontijzerd, voorzien van zuurvrije omslagen en in zuurvrije dozen opgeborgen.
Ordening van het archief
De ordening van het archief van het SBO loopt van algemeen naar bijzonder. Onder de rubriek Algemeen, bevinden zich algemene stukken, zoals de statuten, de financiële jaarstukken, de notulen van vergaderingen van het algemeen en dagelijks bestuur en het lektriever-/correspondentiearchief. De chronologische structuur van het lektrieverarchief is gehandhaafd, hoewel er regelmatig overlap is qua datering tussen de dossiers.
Onder de rubriek Bijzonder, vallen stukken betreffende de uitvoering van de activiteiten van het SBO. Deze rubriek is thematisch onderverdeeld daar het SBO ook de projecten vanuit deze thema’s initieerde. Binnen de rubrieken zijn de beschrijvingen chronologisch geordend.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Stichting Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt, nummer toegang 2.19.232, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Onderwijsarbeidsmarkt, 2.19.232, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven

Bijlagen

Lijst van gebruikte afkortingen
BVE
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
HBO
Hoger Beroepsonderwijs
MBO
Middelbaar Beroepsonderwijs
Ministerie van OCW
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
PABO
Pedagogische academie voor het basisonderwijs
PO
Primair onderwijs
ROC
Regionaal Opleidingscentrum
VMBO
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs
VO
Voortgezet onderwijs
WO
Wetenschappelijk onderwijs

Archiefbestanddelen