Terug naar zoekresultaten

2.16.95 Inventaris van het archief van de Bouwdienst Rijkswaterstaat: Naviduct Krabbersgat, 1995-2004

Het archief bevat stukken betreffende de projectstart van het project Bouw Naviduct Krabbersgat, de voor- en ontwerpfase, de contractvorming, -uitwerking, -beheersing en stukken betreffende de financiële verantwoording.
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.16.95
Inventaris van het archief van de Bouwdienst Rijkswaterstaat: Naviduct Krabbersgat, 1995-2004

Auteur

Digital Display / Bruil Archief Advisering

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2006 (c)

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Bouwdienst Rijkswaterstaat: Bouw Naviduct Krabbersgat
Bouwdienst Rijkswaterstaat Naviduct

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1995-2004

Archiefbloknummer

W3

Omvang

; 92 inventarisnummer(s) 2,00 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Bouwdienst Rijkswaterstaat / Naviduct Krabbersgat, , 1995-2004

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat stukken betreffende de projectstart van het project Bouw Naviduct Krabbersgat, de voor- en ontwerpfase, de contractvorming, -uitwerking, -beheersing en stukken betreffende de financiële verantwoording.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Op 2 november 1990 besloot het derde kabinet Lubbers het in 1985 genomen principebesluit tot aanleg van de Markerwaardpolder in te trekken. Hierdoor moest een geheel ander beleid worden gemaakt ten aanzien van de gehele verkeersafwikkeling. Vooral in het zomerseizoen begon de bestaande Krabbersgatsluis te Enkhuizen in toenemende mate een knelpunt in het wegen- en vaarwegennet te worden. De capaciteit van de bestaande schutsluis was ontoereikend voor de recreatievaart. Bovendien was de verwachting dat de problemen alleen maar groter zouden worden door het toenemende aanbod van recreatievaartuigen. Door het vele openen van de beweegbare brug voor de recreatievaart (staande mast route) ontstond er ook voor het wegverkeer aanzienlijk oponthoud. Naar aanleiding hiervan is besloten het sluiscomplex uit te breiden en de hinder voor het wegverkeer weg te nemen, door het bouwen van een zo genaamd Naviduct. Het Naviduct vormt een kruising tussen scheepvaart- en wegverkeer, waarbij het scheepvaartverkeer door twee sluiskolken wordt geschut en wel met onbeperkte doorvaarthoogte, en het wegverkeer door een tunnel onder het sluizencomplex wordt geleid. De essentie van deze oplossing is tweeledig. Ten eerste is de sluiscapaciteit uitgebreid en ten tweede is het wegverkeer onafhankelijk gemaakt van het vaarwegverkeer. Het ontwerp en het bestek van het Naviduct werden aangeleverd door de Bouwdienst Rijkswaterstaat in opdracht van Rijkswaterstaat Directie IJsselmeergebied. Op 26 maart 1999 werd het werk "Maken sluiscomplex met onderdoorgang, voorhavens en het verrichten van bijkomende werken in de gemeenten Lelystad en Enkhuizen" gegund aan Combinatie Naviduct Krabbersgat (CNK). In deze combinatie waren VBK Hoorn B.V., Van Laere N.V. en Boskalis B.V. vertegenwoordigd. Op 1 april 1999 werd gestart met de uitvoering. De Bouwdienst Rijkswaterstaat begeleide deze uitvoering. In maart 2003 werd het Naviduct in gebruik genomen en de oplevering was op 8 april 2003.
  1. Baetens, B.E.J. en Van Leeuwen W.J., 'Koud, warm, alles kan! : temperatuurbeheersing van beton in het Naviduct', Cement , nr. 1, 2003, pag. 95-97.
  2. Baetens, B. en Van Leeuwen, W. 'Verwarmen van beton alternatief voor koelen', Land+Water , nr. 5, 2003, pag. 34-35.
  3. Commissie voor de milieueffectrapportage (CMER), Toetsingsadvies over het milieueffectrapport Naviduct Krabbersgatsluis (in de dijk Enkhuizen-Lelystad) , 1997.
  4. Daniël, R.A., Donkers, A.L.J.M. en De Rijk, M.C., 'Naviduct Krabbersgat in Enkhuizen (1): sluisdeuren naar een hoger niveau', Bouwen met staal , nr. 175, 2003, pag. 12-17.
  5. Mensink, J. Van Dorp, L., 'Naviduct Krabbersgat in Enkhuizen (2): eigenwijze uitkijktoren', Bouwen met staal , nr. 175, 2003, pag. 18-21.
  6. Schiphouwer, en Zimmerman, C.J.J., 'Fundering sluisconstructie "Naviduct" Krabbersgat', Geotechniek , 2, nr. 3, 1998.
  7. Spelt, K. 'Een kern van kunststof : geotubes in geleidedammen voor het naviduct te Enkhuizen', Geotechniek , nr. 1, 2002, pag. 75-78.
  8. Spelt, K. 'Kunststof geotubes als kern van geleidedammen voor naviduct bij Enkhuizen', CT civiele techniek , nr. 4, 2000, pag. 32-33, 35.
  9. Van der Kooij, W., Geerts, K. en Grouwstra, I., 'Alternatieve waterberging Naviduct bespaart tijd en geld', Cement , nr. 7, 2001, pag. 55-58.
  10. Van der Kooij, W., 'Naviduct Krabbersgat', CT civiele techniek , nr. 3, 2002, pag. 6-10.
  11. Van der Kooij, W., 'Naviduct Enkhuizen: combinatie van schutsluis en aquaduct', Cement , nr. 7, 2000, pag. 17-22.
  12. Van der Kooij, W., 'Naviduct Krabbersgat: aquaduct in mini-polder', Optimum , Nr. 3, 2003, pag. 9-11.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief dat voor bewerking in aanmerking kwam is gevormd door de Bouwdienst Rijkswaterstaat en is ontstaan in de periode 1995-2004. Het archief was grotendeels ondergebracht in gebouw Westraven te Utrecht en daarnaast op de projectlocatie in Enkhuizen. Het ging in totaal om ongeveer 34 meter te bewerken archief.
Het archief is na selectie en beschrijving in 2004 aan het Nationaal Archief overgedragen.
Overbrenging van een overheidsarchief

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
De inhoud van het archief bestaat uit projectplannen, programma's van eisen, (ontwerp)nota's, (ontwerp)tekeningen, notities, rapportages, briefwisselingen, beslisdocumenten, opdrachten, contractformulieren, overeenkomsten, processen-verbaal, gunningsdocumenten, protocollen, bouwverslagen en documentatie.
Het archief is zoveel mogelijk opgebouwd volgens de hieronder aangeduide fasering:
  1. oriëntatiefase (prospectdossier);
  2. definitiefase (programma van eisen) (tijdens het hele traject bijgesteld);
  3. voorontwerpfase;
  4. ontwerpfase;
  5. voorbereidingsfase (bestek en inkoopstrategie);
  6. uitvoeringsfase;
  7. nazorgfase.
Selectie en vernietiging
Tijdens de bewerking op het kantoor Westraven van de Bouwdienst Rijkswaterstaat zijn de archiefstukken, die volgens de "Selectielijst neerslag handelingen op het beleidsterrein Waterstaat over de periode (1911) 1945-2001" voor vernietiging in aanmerking komen, verwijderd uit het archief.
Verantwoording van de bewerking
Het archief bestond bij het begin van de bewerking uit vier gedeelten.
  1. Het projectbeheersingsdossier bevat documenten die van belang zijn bij de opdrachtacceptatie en de beheers- en beslisdocumenten die van belang zijn voor het project,
  2. Het technische dossier bevat de technische informatie (ontwerpuitgangspunten, tekeningen, berekeningen, e.d.). Het inkoopgedeelte is grotendeels een kopie van de stukken uit het inkoopdossier. De stukken uit deze dossiers zijn in chronologische volgorde opgeborgen in ordners en door middel van een database op stukniveau toegankelijk,
  3. Het inkoopdossier c.q. contractendossier bevat de documenten die tot stand zijn gekomen in verband met de contractvorming, gedeeltelijk in ordners en gedeeltelijk in hangmappen met een grove fysieke ordening, en
  4. Het contractgemachtigde dossier (Directie Uniforme Administratieve Voorraad) bevat de stukken die van doen hebben met het begeleiden van de contractuitvoering (de werkelijke realisatie).
Het archief is geselecteerd op bewaren en vernietigen. Het te bewaren gedeelte is geordend naar de opeenvolgende fasen in het project. Het archiefmateriaal is volgens de gebruikelijke richtlijnen materieel verzorgd.
Bij de aanvang van de bewerking besloeg het archief 34 meter, waarvan na selectie 2 meter archief voor bewaring werd aangemerkt.
Ordening van het archief
Het totale archiefbestand is geordend volgens het proces van projectmatig werken.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Bouwdienst Rijkswaterstaat: Bouw Naviduct Krabbersgat, nummer toegang 2.16.95, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Bouwdienst Rijkswaterstaat Naviduct, 2.16.95, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
  • Archief Dienstkring IJsselmeer/Markermeer Rijkswaterstaat Directie IJsselmeergebied.

Archiefbestanddelen