Terug naar zoekresultaten

2.16.68 Inventaris van het archief van de Commissie van Schadebepaling Scheepswerven en Scheepssloperijen, 1968-1978

Het archief van de Commissie Schadebepaling Scheepswerven en Scheepssloperijen bevat notulen van de vergaderingen, binnengekomen stukken met agenda's daarop en minuten van uitgaande stukken. Er zijn stukken over de wetgeving, taxatierapporten, en de aanvragen van de schadeloosstellingen plus een klapper op naam van de aanvrager.
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.16.68
Inventaris van het archief van de Commissie van Schadebepaling Scheepswerven en Scheepssloperijen, 1968-1978

Auteur

R. Kramer

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
1987 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Commissie Schadebepaling Scheepswerven
VW / Cie. Schadebepaling Scheepswerven

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1968-1978

Archiefbloknummer

W26526

Omvang

; 62 inventarisnummer(s) 2,70 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Commissie Schadebepaling Scheepswerven en Scheepssloperijen

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief van de Commissie Schadebepaling Scheepswerven en Scheepssloperijen bevat notulen van de vergaderingen, binnengekomen stukken met agenda's daarop en minuten van uitgaande stukken. Er zijn stukken over de wetgeving, taxatierapporten, en de aanvragen van de schadeloosstellingen plus een klapper op naam van de aanvrager.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
De uitvoering van de Deltawerken heeft de bedrijfsvoering van vele scheepswerven en aanverwante bedrijven langs de deltawateren sterk beïnvloed, in verband met verwachte veranderingen in het getij. Ter voorkoming of beperking van schade die daaruit zou kunnen voortvloeien werd het door de overheid wenselijk geacht, dat door deze ondernemingen al vrij snel een aanvang kon worden gemaakt met de aanpassing van hun bedrijven aan de toekomstige waterhuishoudkundige staat. In de Deltawet was daartoe voorzien in een schaderegeling respectievelijk een tegemoetkoming in de aanpassingskosten voor de betreffende bedrijven.
De aan een bedrijf toe te kennen tegemoetkoming in schade werd primair bepaald door het overeenkomstig artikel 8 van de Deltawet te bepalen bedrag aan schade, respectievelijk kosten van te treffen compenserende voorzieningen voorzover deze lager waren dan het eerstbedoelde bedrag. Hiertoe was een commissie nodig die adviseerde over het bedrag van de schade. In deze commissie diende ook het bedrijfsleven te zijn vertegenwoordigd.
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft bij beschikking van 22 februari 1968 Afd. Personeelszaken, No P13373 daartoe de Commissie Schadebepaling Scheepswerven en Scheepssloperijen ingesteld.
De commissie was samengesteld uit vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken (Directoraat-generaal van Industrie en Handel, Hoofdafdeling Metalen en Chemie), van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Hoofddirectie van de Waterstaat, Hoofdafdeling Financieel-economische en Planologische Zaken; Hoofddirectie van de Waterstaat, Bureau Uitkeringen), van het Ministerie van Financiën (Centrale Accountantsdienst; Directie Financieringen en Coördinatie Oorlogsschade, Bureau Oorlogsschade) en van de Centrale Bond van Scheepsbouwmeesters in Nederland (Cebosine).
Schematisch overzicht van de Commissie Schadebepaling Scheepswerven en Scheepssloperijen:
Embedded Image
De commissie had tot taak door tussenkomst van het hoofd van de Deltadienst (vanaf 1 oktober 1970 de Hoofdingenieur-directeur van de Directie Benedenrivieren van Rijkswaterstaat), te adviseren omtrent:
  1. de kosten en de doelmatigheid van de door de hiervoor genoemde bedrijven zelf te treffen voorzieningen ter voorkoming of beperking van de schade welke deze bedrijven zullen ondervinden als gevolg van de toekomstige wijzigingen in de waterhuishoudkundige situatie in dit gebied;
  2. de omvang van de schade indien en voorzover deze door het treffen van de onder a. genoemde voorzieningen niet zal kunnen worden voorkomen.
Voorzitter van de commissie was H. ten Bokkel Huinink. Secretaris werd W.A. Emeis, adjunctsecretaris: E.H.A. Timmerman ing. Het secretariaat van de commissie werd gevoerd vanuit de Onderafdeling Aanpassingswerken van de afdeling Waterhuishouding van de Deltadienst.
Voor de uitvoering van haar werkzaamheden had de commissie de beschikking over de diensten van een accountantskantoor en van een taxatiecommissie.
De werkzaamheden van de commissie hielden nauw verband met die van Bureau Aanpassingszaken van de Deltadienst. Vanuit dat bureau werd het secretariaat van de commissie gevoerd. Het bureau was tevens belast met de behandeling van die gevallen, vallende onder artikel 8 van de Deltawet, waarbij werken uitgevoerd konden worden ter voorkoming van schade. Zaken waarbij in principe geen technische maatregelen ter oplossing van de problemen mogelijk waren, werden door dit bureau niet in behandeling genomen. In 1970 is het Bureau Aanpassingszaken van de Deltadienst opgeheven. Haar taken ten aanzien van artikel 8 van de Deltawet gingen over naar het arrondissement Dordrecht van de Directie Benedenrivieren van de Rijkswaterstaat. De naam Bureau Aanpassingszaken werd door het arrondissement gehandhaafd.
De commissie is vermoedelijk tot in 1974 werkzaam geweest. Mede gezien de leeftijd van de vertegenwoordigers van de scheepsbouwwereld in de commissie is toen al voorgesteld de commissie op te heffen. In 1974 kwam het laatste grote geval in de commissie aan de orde. (zie inventarisnummer 40: notitie gesprek Hiele en Emeis van 20-11-1973).
Formeel is de commissie bij beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 8 mei 1978 Hoofddirectie van de Waterstaat Nr. Z 25963 met ingang van 8 mei 1978 opgeheven.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief is in 1978 ongeschoond en zonder lijst aan het Bureau Centraal Semi-statisch Archief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat overgedragen. Het archief is nog datzelfde jaar voorlopig geordend en beschreven. Van de oorspronkelijke 6 meter werd 3 meter vernietigd.
In januari 1987 is het archief door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Afdeling van het Algemeen Rijksarchief overgedragen.
Overbrenging van een overheidsarchief
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Selectie en vernietiging
Definitieve selectie van het archief op voor vernietiging vatbare stukken heeft nog niet plaatsgevonden.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Commissie Schadebepaling Scheepswerven, nummer toegang 2.16.68, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, VW / Cie. Schadebepaling Scheepswerven, 2.16.68, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Bijlagen

Klapper op de namen van ondernemingen, inv.nr. 36-46
Naam
Inventarisnummer
Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij N.V.
36
Baars Azn. N.V., Scheepswerf
36
Bayens, Machinefabriek Jac.
36
Beek, N.V. v/h Firma Joh. Van
36
Bennekum, Machinefabriek en Scheepswerf Firma A. van
36
Bezemer, Scheepswerf Gebr.
36
Biesbosch, N.V. Scheepswerf en Machinefabriek
36
Boele's Scheepswerven en Machinefabriek N.V.
37
Boer en Zn., Scheeps- en Jachtwerf Jac.
37
Bouman's Bergingsbedrijf voor Jachten
37
Breejen, Scheepswerf en Machinefabriek
37
Breejen en Zn., Firma Jac. Den
37
Buitendijk, N.V. Rederij
37
Buitendijk N.V., Scheepsbouw- en Reparatiewerf v/h C.
37
Buitendijk, Scheepswerf W.
37
Combinatie, Scheepsreparatiebedrijf
37
Dalen's Scheepssloperij en Metaalhandel N.V.
38
Damen, Scheepswerven Gebr.
38
Diesel Service, Bureau
38
Donge v/h Fa. D.P. v. Suijlekom en Zn., N.V. Scheepswerf
45
Duijvendijk's Scheepswerf B.V., T. van
38
Eijk en Zonen, Scheepsbouwwerf Firma
38
Fenijn en Jansen, Baggercombinatie
38
Gantel, Scheepswerf en Handelsonderneming De
38
Geleyns, Scheepswerf v/h Firma Gebr.
38
Giessen - De Noord N.V., Van der
38
Groot en Van Vliet, N.V. Scheepsbouwwerf v/h
38
Heermans en Zonen, N.V. Scheepswerf
39
Heuvelman B.V., Houthandel H. & P.H.
39
Heyne & Van Seeters, Firma
39
Hitters' Scheepswerf De Amer N.V.
39
Holland v/h M. Calje' N.V., Machinefabriek
39
Hoogendijk en Zonen, Firma T.
39
Hoop, N.V. Scheepsbouwwerf De
39
I.H.C.-Gusto
39
I.H.C.-Smit N.V.
44
Jong, Scheepswerf G. de
40
Jong en Zn., Scheepswerf en Machinefabriek Firma H. de
40
Jonker en Stans N.V., Scheepswerf en Gashouderbouw v/h
40
Jonkerpaans Scheepswerf B.V.
40
Jooren N.V., Scheepswerf Gebr.
40
Klop, N.V. Scheepsbouwwerf en Machinefabriek De
40
Kooiman N.V., Gebr.
41
Koophandel, N.V. Machinehandel en Scheepssloperij
41
Koopman N.V., Scheepswerf en Machinefabriek v/h H.J.
41
Kuyp Machinebouw, C.A. van der
41
Lanser, N.V. Scheepsbouwwerf v/h Fa. A.
41
Maasdam en Dekker N.V., Scheepswerf
41
Maaskant en Zonen, Machinefabriek Welgelegen P.
46
Matena, Scheeps- en Reparatiewerf Fa. H.
41
Merwede v/h Van Vliet & Co., N.V. Scheepswerf en Mach.f.
42
Mill's Scheepsbouw/Machinefabriek/Constructiebedrijf, Van
42
Nederlof, N.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h
42
Overwater, Firma P.
42
Paans B.V. Scheepsbouwwerf
43
Padmoes en Zn., Firma L.
46
Piet Hein v/h Firma W. Schram & Zonen, B.V. Scheepswerven
43
Pols's Scheepswerf en Expeditiebedrijf, N.V. van der
43
Polaris Heusden N.V.
43
Pot, N.V. Scheepsbouwwerf Gebr.
37
Provinciale Noordbrabantsche Electriciteits-Maatschappij
43
Rees, N.V. Scheepsbouwwerf v/h
43
Rooy, Scheepsreparatiebedrijf L. en J. de
43
Ruiter, Scheepsbouwbedrijf M. de
43
Ruijtenberg, N.V. Scheepswerven v/h P. & A.[Raamsdonksv.]
43
Ruijtenberg, N.V. Scheepswerven v/h P. & A.[Waspik]
43
Rijn v/h Firma P. Hoebee, N.V. Scheepswerf De
39
Rijsdijk-Boss & Zonen, N.V. Arie
43
Rijsdijk-Holland V.O.F., Frank
43
Schipper en Van Dongen, N.V. Machinefabriek v/h
44
Schlieker en Zn., Fa. J.
44
Sepers en Zn., Scheepswerf Firma A.J.
44
Slob, N.V. Scheepsbouwwerf v/h J.C.
44
Sluijs en Zn., Firma W.H. van der
44
Smit Kinderdijk V.O.F.
44
Stolk's Handelsonderneming N.V.
45
Stoops N.V., Machinefabriek en Garagebedrijf Anton
45
Swets' Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf
45
Tak Jachtbouw N.V.
45
Tankfabriek-Kooiman N.V., Verenigde Bedrijven
45
Verolme Scheepswerf Alblasserdam N.V.
45
Verolme Scheepswerf Heusden N.V.
45
Versteeg, Machinefabriek H.
46
Veth en Zn., Firma C.
46
Visser, N.V. Constructiebedrijf v/h Fa.
46
Visser en Zoon, Firma
46
Vliet, Firma A. van
46
Vuyk & Zonen, Scheepswerven N.V., A.
46
Waal, Machine- en Motorenfabriek J.A. de
46
Walburg N.V. IJzer- en Metaalhandel
46
Weeland, Firma H.
46
Werkendam, Machinefabriek en Scheepswerf
36
Westhoek
46
IJsselwerf N.V.
46