Terug naar zoekresultaten

2.17.11 Inventaris van het archief van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer / projectorganisatie Nationaal Milieubeleidsplan Plus, 1989-1990

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.17.11
Inventaris van het archief van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer / projectorganisatie Nationaal Milieubeleidsplan Plus, 1989-1990

Auteur

P. Sierdsma

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
1996 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer: Nationaal Milieubeleidsplan Plus
VROM / Nationaal Milieubeleidsplan Plus

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1989-1990

Archiefbloknummer

V8

Omvang

; 73 inventarisnummer(s) 0,80 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Nationaal Milieubeleidsplan - Plus

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief vormt een aanvulling op het archief van de afgeslankte projectorganisatie Nationaal Milieubeleidsplan, uit de periode 1989-1990. Het bevat interne agenda's en vergaderstukken, stukken inzake (inter-)departementaal overleg, de behandeling in de Tweede Kamer en overleg met doelgroepen als vervoersbedrijven en milieu- en consumentenorganisaties. Daarnaast bevat het archief nota's met betrekking tot de financiering, voorlichtings- en presentatiemateriaal en adviezen afkomstig van diverse adviesraden en maatschappelijke organisaties.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Een aanvulling op het Nationaal Milieubeleidsplan in mei 1989 aan de Kamer gepresenteerd, is noodzakelijk omdat de prognoses over de emissies van gevaarlijke stoffen en de schade aan het natuurlijk milieu achterhaald blijken. Aanscherping van de doelstellingen is daarom nodig. Het regeerakkoord van CDA en PvdA, dat informateur Lubbers op 26 oktober presenteert, kondigt een uitvoeringsprogramma aan van het integraal milieubeheer in 1990. Het programma noemt de volgende aspecten:
  • terugdringing van koolstofdioxide en andere verzurende emissies, natuurbescherming, beheersing van de afvalketen, hergebruik en sanering van de waterbodems
  • uitbouw van de Wet Algemene Bepalingen Milieubeheer tot een doelmatige milieukaderwet
  • een functionerende regelgeving inzake normen en sancties
  • integratie van structuurplannen op het gebied van landbouw, verkeer, waterhuishouding, natuur, en ruimtelijke ordening
  • een jaarlijks energiebesparingsplan
Projectorganisatie
De afgeslankte projectorganisatie Nationaal Milieubeleidsplan moet in de periode van december 1989 tot en met april 1990 een supplement op het NMP schrijven. De werknaam van het project luidt SUN (Supplement Nationaal Milieubeleidsplan). Uiteindelijk zal het projekt luisteren naar de naam Nationaal Milieubeleidsplan Plus (NMP+). Van de projektorganisatie NMP blijven Stuurgroep, Taakgroep en een schrijfgroep over.
De Stuurgroep onder voorzitterschap van de Direkteur-Generaal Milieubeheer de M.E.E. Enthoven had reeds tot taak op de uitvoering van het milieuplan toe te zien. Nu komt daar bij de taakstelling van het supplement en de voorbereiding van de behandeling van het NMP Plus in de Rijks Milieuhygië-nische Commissie. Vaste leden van de Stuurgroep zijn de Directeuren-Generaal (DG's) van Rijkswaterstaat, van Landbouw, de plaatsvervangend DG Rijksbegroting van Financiën en de plaats-vervangend Secretaris-Generaal van Economische Zaken. Het ministerie van Algemene Zaken is ook vertegenwoordigd. Het secretariaat van de Stuurgroep berust in handen van de projektleider NMP Plus, drs. P.E. de Jongh.
De Taakgroep maakt samen met een Kerngroep deel uit van de Projectgroep. De Projectgroep heeft een drieledige taak:
  • uitvoering van het Nationaal Milieubeleidsplan in een regeerakkoord
  • tot stand brengen van het Nationaal Milieubeleidsplan Plus
  • afstemming van het NMP+ met de nota's, Structuurschema Verkeer en Vervoer, Waterhuishouding, Structuurnota Landbouw en het Natuurbeleidsplan van Landbouw, Natuur- beheer en Visserij.
De Taakgroep, nu Taakgroep Follow-up NMP geheten, stemt de beleidslijn interdepartementaal af en bereidt ondermeer de Stuurgroepvergaderingen voor. De voorzitter is de projectleider drs. P.E. de Jongh. Op departementaal niveau vindt deze groep binnen het Directoraat-Generaal Milieu zijn weerspiegeling in De Taakgroep Nieuwe Start (inv. no. 7). De Kerngroep coördineert de actviteiten van de Stuurgroep, de deelprojecten, schrijfgroep en het overleg met de doelgroepen en overheden.
De deelprojectcoördinatoren houden zich bezig met het inhoudelijk uitwerken van onderwerpen, zoals grondsanering, verwijdering en hergebruik van afvalstoffen en de financiering. Vertegenwoordigers van Verkeer en Waterstaat en van Landbouw zijn betrokken bij de afstemming met de nota's over waterhuishouding en natuurbeheer. De redaktionele uitwerking vindt plaats in de schrijfgroep. Gezien het karakter van bijstelling van het Nationaal Milieubeleidsplan hebben deze werkzaamheden niet hun weerslag in verslagen en notulen gevonden (inv. no. 1).
Samenstelling Stuurgroep
ir. M.E.E. Enthoven Directeur-generaal DGM, VROM
ir. G. Blom Directeur-generaal, Rijkswaterstaat
mr. P.J. van Zutphen Directeur-generaal Landelijke Gebieden en Kwaliteitszorg, Landbouw Natuurbeheer en Visserij
mr. J.W. Weck Plaatsvervangend secretaris-generaal Economische Zaken
drs. G.H.O. van Maanen Plaatsvervangend directeur-generaal Rijksbegroting, Financiën
mr. G.P.I.M. Wuisman Raadsadviseur milieu, Algemene Zaken
drs. P.E. de Jongh Projectleider SUN, VROM
Samenstelling Projectgroep
Taakgroep follow-up NMP
drs. P.E. de Jongh Voorzitter, VROM
ir. E. van der Sluijs Secretaris, VROM
mw drs. E.M. Meijers VROM
ir. P. van Straaten VROM
drs. C. Schröder Economische Zaken
drs. H. Bliek Economische Zaken
drs A. Kleinmeulman Landbouw Natuurbeheer en Visserij
drs. J. F. Jeekel Landbouw Natuurbeheer en Visserij
mw. drs M. de Soet Landbouw Natuurbeheer en Visserij
ir. M.J. Zandstra Verkeer en Waterstaat
drs. J.P.J.P. Menger Rijks Planologische Dienst, VROM
Kerngroep
drs. P.E.de Jongh Projectleider
ir. E. van der Sluis Secretaris Taakgroep
mw. drs. E.M. Meijers Coördinator schrijfgroep
ir. P. van Straaten Coördinator doelgroepen
mr. J.H. van den Heuvel Coördinator overheden
ir. E. van der Sluijs Coördinator deelprojecten
mw. M.T Lammers Projectsecretariaat
Knelpunten
Het verbreden van de Wet Algemene Bepalingen Milieuhygiëne wordt door de andere ministeries niet ondersteund wanneer geen goede afweging met de bestaande sectorwetten plaats vindt. Het doel is een milieukaderwet die bijvoorbeeld effect moet hebben voor het beheer van de produktafvalstoffen-keten en voor het algemeen karakter van de duurzame ontwikkeling. Het NMP+ stelt de kaderwet niet voor als een regeling die alle milieuwetten omvat. Bepaalde wetten zoals voor natuurbescherming en gevaarlijke stoffen blijven hiervan uitgezonderd (inv.no. 4-7).
De wenselijkheid om de centrale overheid meer greep te laten krijgen op het instrumentarium, de sturingsmiddelen van het milieubeleid (vooral heffingen) wordt niet algemeen onderschreven. De samenwerking met de doelgroepen (zoals belangengroepen uit de industrie) zou hierdoor op het spel komen te staan (inv.no. 5). De lagere overheden verzetten zich tegen de financieringsvoorstellen van het ministerie (inv. no. 6, 28). Het ministerie van VROM wil het accent verleggen van directe heffingen ten laste van de vervuiler naar meer algemene heffingen per doelgroep. Zowel milieuorganisaties als bedrijven zien dit als een verkapte vorm van belastingheffing. In het doelgroepenoverleg stellen milieuorganisaties voor de belasting op milieuvervuilende produkten te verevenen met prijsverlaging van milieuvriendelijke produkten (inv.no. 21). De extra financieringseis van het ministerie is een bron van onenigheid in het overleg met de minister-president en de minister van financiën (inv.no. 14).
Een algemeen gehoord bezwaar in het overleg met de doelgroepen is dat de tekst van het Nationaal Milieu Beleidsplan Plus minder duidelijk is dan het NMP. Er zijn te veel plannen. De samenhang wordt gemist (inv. no. 21).
Beleidsaanvulling van het NMP+
Het NMP+ wordt op 14 juni 1990 aan de Tweede Kamer gepresenteerd. De tekst formuleert de aanpak van een beleidsintensivering op het gebied van verzuring, de uitstoot van koolstofdioxide, bodemsanering en natuurbescherming. Het afvalprobleem moet beter worden beheerst in de beginfase zowel door afvalpreventie als door een produktenbeleid. De bedoeling van het produktenbeleid is het milieuvriendelijker ontwerpen en vervaardigen produkten. Verder is er in dit aanvullend plan grotere aandacht voor de rol van heffingen en subsidies, samengevat "financiële prikkels". Bovendien zal meer milieuwetgeving in het kader van de Wet Algemene Bepalingen Milieuhygiëne (WABM) moeten worden gepast. Ook zijn voor het eerst programmapunten geformuleerd voor milieuvriendelijk bouwen (inv. no. 48,49).
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief van het Nationaal Milieubeleidsplan Plus is gevormd door een medewerker van het se-cretariaat van de afdeling Strategische Planning. De afdeling ontstond in september 1989 uit de Werkgroep Lange Termijnplanning in het kader van het Nationaal Milieubeleidsplan. De stukken betreffen de periode van november 1989 tot en met juni 1990. Het archief van het NMP+ is als onderdeel van het archief van het NMP overgedragen aan het Semistatisch Archief in 1992. Begin 1993 werd dit archief aangevuld met archiefdocumenten van de afdeling Strategische Planning. De omvang van het archief bedroeg 5 meter.
Bij de vorming van het archief zijn inkomende en uitgaande stukken niet geregisteerd en zijn geen dossiers aangelegd. De stukken werden in ordners verzameld. De ordening was voornamelijk onderwerpsgewijs. Veel archiefmateriaal is van documentair of tijdelijk belang. Een nadeel is het gebrek aan originelen en gewaarmerkte archiefkopieën. De indruk bestaat dat het archief niet geheel compleet is. In gesprek met het hoofd van de afdeling Strategische Planning mevrouw J. Waller-Hunter is als reden genoemd de relatief korte termijn waarop de aanvulling op het NMP gerealiseerd moest worden.
De verwerving van het archief
Overbrenging van een overheidsarchief

Inhoud en structuur van het archief

Selectie en vernietiging
De criteria voor te bewaren archiefstukken zijn gebaseerd op categorieën, genoemd in de "Lijst van te bewaren archiefstukken" van het ministerie (1993, zonder nader kenmerk). De selectie van te vernietigen stukken is onderbouwd door de vernietigingslijst Bedrijfsvoering van het ministerie De maatstaven voor vernietiging zijn gebaseerd op de categorieën van de lijst Bedrijfsvoering vastgesteld bij Besluit van Min. WVC van 4 november 1993 (Staatscrt. 21 december, nr. 445) en door het overleg met de afdeling Strategische Planning.
Niet bewaard zijn:
  • kopieën van aanwezige originelen
  • geleidestukken
  • concepten (minuten, kladaantekeningen)
  • stukken ter kennisname
  • stukken van weinig belang (vergadernotities, tijdschema's)
  • bijlagen zonder direct verband met de stukken
De selectie bracht de omvang van het archief van 5 m op 0,4 m, ofwel 9 % van het oorspronkelijke bestand.
Lijst van stukken vernietigd in overleg met de afdeling Strategische Planning
1-12. Conceptteksten van het Suplement Nationaaal Milieubeleidsplan, 1990;
1. februari,
2. maart,
3 - 4. april,
5 - 12. mei.
13. Stukken van documentaire aard betreffende de parlementaire behandeling, 1990.
14. Stukken van documentaire aard betreffende overzichten van standpunten en nota's in het kader van de parlementaire behandeling, 1990.
15. Stukken betreffende teksten van redevoeringen van Kamerleden en antwoorden op Kamervragen tijdens de parlementaire behandeling, 1990.
16. Advies van de Algemene Energieraad over de Energienota en het NMP+ aan het ministerie van Economische Zaken, 1990.
17. Stukken van documentaire aard betreffende de parlementaire behandeling, 1990.
18. Stukken van documentaire aard betreffende de parlementaire behandeling, 1990.
Verantwoording van de bewerking
De ordening van het archiefmateriaal bood minder problemen dan bij het NMP, daar het archief beter bijgehouden was. De indeling van de inventaris volgt dezelfde methodiek als de voorgaande inventaris met de uitzondering dat ten gevolge van de fasering van de besluitvorming het overleg met doelgroepen een plaats in de rubrieksindeling is opgeschoven.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer: Nationaal Milieubeleidsplan Plus, nummer toegang 2.17.11, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, VROM / Nationaal Milieubeleidsplan Plus, 2.17.11, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
Inventaris van het Nationaal Milieubeleidsplan 1986-1989, Nationaal Archief toegangsnr. 2.17.10.

Bijlagen

Lijst van afkortingen
A
Afdeling Afvalstoffen
AER
Algemene Energie Raad
ABJ
Afdeling Algemene Bestuurlijke Juridische Zaken
B
Bestuurszaken
BES
Beleidsplan Enegiebesparing en Stromingsenergie
BMRO
Bureau Milieu en Ruimtelijke Ordening
BO
Afdeling Bodem
BOD
Bestuurs Overleg Directoraat-Generaal Milieuhygiëne
BSG
Bureau Secretaris Generaal
CB
Consumentenbond
CEA
Centrum Energie Anders
CEC
Centrale Economische Commissie
CIM
Coördinatiecommissie Internationale Milieuvraagstukken
CLD
Collectieve Lastendruk
CPB
Centraal Planbureau
CRMH
Centrale Raad voor de Milieuhygiëne
D
Directie
DFEZ
Directie Financiële en Economische Zaken
DG
Directeur-Generaal
DGM
Directoraat-Generaal Milieubeheer
DGRO
Directoraat-Generaal Ruimtelijke Ordening
DGVH
Directoraat-Generaal Volkshuisvesting
DUBO
Duurzaam Bouwen
DVEB
Directie Voorlichting Externe Betrekkingen
DWB
Directie Water en Bodem
ECN
Energiecentrum Nederland
EPA
Environment Protection Agency (VN)
EVO
Eigen Vervoer Organisatie
EZB
Afdeling Economische Zaken en Beleid
FEA
Afdeling Financiële en Economische Aangelegenheden
G
Afdeling Geluid
HIMH
Hoofd Inspectie Milieuhygiëne
IB
Afdeling Intern Beheer
IMP
Indicatief Meerjarenplan
IMZ
Internationale Milieuzaken
IPO
Interprovinciaal Overleg
JZ
Afdeling Juridische Zaken
KK
Konsumenten Kontakt
KNOV
Katholiek Nederlands Ondernemersverbond
KOLT
Kosten Lange Termijn
L
Afdeling Lucht
LBS
Landbouwschap
LMO
Landelijk Milieu Overleg
MPV
Milieuprogramma Voortgangsrapportage
MTV
Milieu Toekomstverkenning
NCOV
Nederlands Christelijk Ondernemersverbond
NIROV
Nederlands Instituut voor de Ruimtelijke Ordening
NMP
Nationaal Milieubeleidsplan
NOB
Nederlandse Organisatie Beroepsgoedrenvervoer
NS
Nederlandse Spoorwegen
NSG
Nederlandse Stichting Geluidshinder
NWH
Derde Nota Waterhuishouding
ONRI
Organisatie Nederlandse Raadgevende Ingenieurs
PIM
Project Integratieplan Milieubeheer
PD
Plaatsvervangend directeur
PIN
Programbureau Implementatie NMP
POMP
Project Organisatie Milieubeleids PLanning
RARO
Raad voor de Ruimtelijke Ordening
RAVO
Raad voor de Volkshuisvesting
RIVM
Rijks Instituut voor Milieuhygiëne
RMC
Rijks Milieuhygiënische Commissie
RPC
Rijks Planologische Commissie
RPD
Rijks Planologische Dienst
RROM
Raad voor Ruimtelijke Ordening en Milieu
RV
Regeringsverklaring
S
Afdeling Stoffen
SEP
Samenwerkende Elektriciteit Producerende bedrijven
SER
Sociaal Economische Raad
SNM
Stichting Natuur en Milieu
SR
Afdeling Straling
STAM
Stuurgroep Algemeen Milieubeheer
STIM
Strategie Instrumentarium Milieubeleid
SN
Streekvervoer Nederland
SP
Strategische Planning
SUN
Supplement Nationaal Milieubeleidsplan
SVV
Struktuurschema Verkeer en Vervoer
UCV
Uitgebreide Commissie Vergadering
VEGIN
Vereniging van Gasimporterende bedrijven in Nederland
VINEX
Vierde Nota Volkshuisvesting Extra
VNG
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
WABM
Wet Algemene Bepalingen Milieuhygiëne