gahetNA in het Nationaal Archief

Centr. Maatschappelijk Werkkantoor Indonesië

2.27.01.02
L.J. v.d. Post
Nationaal Archief, Den Haag
1974
cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok:

2.27.01.02
Auteur: L.J. v.d. Post
Nationaal Archief, Den Haag
1974
CC0

Periode:

1954-1958

Omvang:

6,60 meter; 213 inventarisnummers.

Taal van het archiefmateriaal:

Het merendeel der stukken is in het Nederlands.

Soort archiefmateriaal:

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefbewaarplaats:

Nationaal Archief, Den Haag

Samenvatting van de inhoud van het archief:

Bij de instelling van de organisatie der Raad voor Sociale Aangelegenheden in 1954 werd het Centraal Maatschappelijk Werkkantoor belast met de uitvoerende werkzaamheden op het gebied van de financiën en de administratie van het orgaan. Het archief van het Werkkantoor bevat o.a. stukken betreffende de organisatie, de financiën en de personeelszaken. Wat betreft de taken van het Werkkantoor zijn er stukken m.b.t. arbeidsbemiddeling, steunverlening, medische bijstand en verzorging en stukken betreffende de repatriëring van voornamelijk minvermogende Nederlanders. Tevens zijn er stukken betreffende onderwijsaangelegenheden voor repatriërende en minvermogende Nederlanders. Dit archief bevat ook een gedrukt werk getiteld: "De repatriëring uit Indonesië. Een onderzoek naar de integratie van de gerepatrieerden uit Indonesië in de Nederlandse samenleving".

Archiefvormers:

  • Centraal Maatschappelijk Werkkantoor in Indonesië

Archiefvorming

Inhoud en structuur van het archief

Selectie en vernietiging

Verantwoording van de bewerking

Ordening van het archief

De zaaksgewijs gevormde dossiers zijn geordend met behulp van de Code van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, waarvan een exemplaar terug te vinden is in de inventaris van de Raad onder nummer 7. De stukken zijn binnen de omslagen chronologisch gerangschikt. Een dossierinventaris is niet aangetroffen. De in- en uitgegane bescheiden werden ingeschreven in agenda's en kregen een doorlopend registratienummer. Deze agenda's zijn niet aanwezig, wel is een verzameling kopieën van verzonden brieven, geordend naar dag van verzending onder de inventarisnummers 3 - 13, bijeengehouden in het archief.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Verwant materiaal

Bijlagen

Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
Velden gemarkeerd met een sterretje (*) zijn verplicht
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <p> <a> <em> <strong> <br> <abbr>
  • Zet HTML-elementen in hoofdletters om naar kleine letters.
Uitgebreid
Zoek in collecties
Zoek in