Terug naar zoekresultaten

2.25.41 Inventaris van het archief van het Sociaal Fonds Bouwnijverheid (SFB) en taakopvolger Uitvoeringsorganisatie Sociale Verzekeringen (UOSV), (1952) 1995-2001 (2003)

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.25.41
Inventaris van het archief van het Sociaal Fonds Bouwnijverheid (SFB) en taakopvolger Uitvoeringsorganisatie Sociale Verzekeringen (UOSV), (1952) 1995-2001 (2003)

Auteur

UWV (Jan Outhuis)

Versie

28-06-2020

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2016 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Sociaal Fonds Bouwnijverheid UOSV (SFB)
SFB en taakopvolger UOSV

Periodisering

archiefvorming: 1995-2001
oudste stuk - jongste stuk: 1952-2003

Archiefbloknummer

P40

Omvang

; 286 inventarisnummer(s) 9,90 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften. Tevens bevat het archief diskettes en cd-roms.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid, Uitvoeringsorganisatie Sociale Verzekeringen, 1952-1996, 1996-2002

Samenvatting van de inhoud van het archief

Dit archief bevat de neerslag van de handelingen van het Sociaal Fonds Bouwnijverheid UOSV, alsmede haar formele voorganger de stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid - in het kader van de uitvoering van de Nederlandse soci-ale zekerheidswetgeving. Het bestaat voornamelijk uit publicaties en rapporten. Daarnaast zijn jaarverslagen, jaarboeken en statuten aanwezig.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Het Sociaal Fonds Bouwnijverheid werd opgericht in mei 1952, direct vooraf-gaand aan het van start gaan van de bedrijfsverenigingen nieuwe stijl. Het ontstaan van deze bedrijfsverenigingen vond plaats in het kader van de in 1952 tot stand gekomen Organisatiewet Sociale Verzekering. Die wet droeg met ingang van 1953 de uitvoering van de wettelijke sociale verzekeringen tegen ongevallen, invaliditeit, ziekte en werkloosheid, alsmede de uitvoering van de Kinderbijslagwet op aan destijds 26 bedrijfsverenigingen, ingedeeld naar sectoren van het bedrijfs- en beroepsleven. In de praktijk kwam de uitvoering van de verzekeringen tegen ongevallen en invaliditeit pas in 1967 bij de bedrijfsverenigingen te berusten, terwijl de Kinderbijslagwet vanaf 1963 door de Raden van Arbeid werd uitgevoerd.
Vrijwel alle bedrijfsverenigingen kwamen voort uit reeds bestaande organisaties met een beperkter takenpakket, meestal de uitvoering van één verzekering. De nieuw gevormde bedrijfsverenigingen kenden een verplicht lidmaatschap van werkgevers. In het bestuur waren organisaties van werkgevers en werknemers gelijkelijk (paritair) vertegenwoordigd. Eén van deze bedrijfsverenigingen was Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid. Het bestuur van de stichting SFB was ook paritair opgebouwd: uit vertegenwoordigers van de werkgevers en van de Bouw- en Houtbonden FNV en CNV. Het latere SFB UOSV daarentegen kende alleen een directie.
De taken van de bedrijfsverenigingen waren drieërlei: ten eerste de uitkerings-verzorging, ten tweede beheersing van het uitkeringsvolume en het verzekerde risico en ten derde de handhaving. De uitkeringsverzorging omvat de claim-beoordeling, de uitvoeringsbeslissing en de uitbetaling, waarbij de termen volume- en risicobeheersing waren gericht op voorkoming van een beroep van verzekerden op de uitkering. De administratie van leden en verzekerden en de administratie m.b.t. de uit-voering van de sociale verzekeringswetten kon door de bedrijfsverenigingen zelf gedaan worden of door het eveneens in 1952 opgerichte Gemeenschappelijk
administratiekantoor (Gak). De BV Bouw was initieel zo’n zelf-administrerende bedrijfsvereniging. De administratieve taken werden echter vanaf het begin in 1953 verzorgd door een aparte juridische entiteit: de stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid. De stichting SFB opereerde met een mandaat van het bestuur van de BV Bouw, en viel als zodanig onder diens verantwoordelijkheid. De stichting SFB ging tevens de administratie voeren voor het pensioenfonds en de vakantiefondsen (7) en risicofond-sen (3) van de bouwnijverheidbranche. Daarmee werd een lang gekoesterde wens vervuld van alle partijen in deze branche, namelijk om een eind te maken aan de hopeloze versnippering van de administratieve verplichtingen. Vanaf omstreeks 1982 is sprake van een regionale organisatie van de administratiewerkzaamheden van het SFB. In 1991 werd besloten ook over te gaan tot het inrichten van aparte kantoorpanden, wat tenslotte uitmondde in een landelijk netwerk van twaalf regiokantoren en 14 rayonkantoren. Bijlage 1 geeft een globale indruk van de hiërarchische lijnen binnen het netwerk, waarvan het bureau medisch adviseurs een belangrijk onderdeel uitmaakte.
In het kader van wetswijzigingen OSV werd in 1995 een traject van privatisering ingezet binnen de uitvoering van de wettelijke sociale verzekeringen. Doel was om te komen tot vergroting van de efficiency en transparantie van de zakelijke verbanden tussen de betrokken partijen. Voor de stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid betekende dit een rigoureuze aanpassing van de verhouding met de BV Bouw. De stichting verzelfstandigde tot een paraplu-organisatie waarbinnen een aantal NV’s en BV’s als commerciële partijen op de (sociale) verzekeringsmarkt actief waren. De publiekrechtelijke en privaatrechtelijke onderdelen werden hierbij strikt gescheiden, wat een voorwaarde was om ministeriële erkenning te verkrijgen als uitvoeringsorganisatie sociale verzekeringen. Zo ontstond de SFB UOSV, die in 1996 van start ging en met de BV Bouw nog slechts een eenduidige klantrelatie onderhield. Bijlage 2 geeft een beeld van de organisatorische situatie in 1996.
In 1997 werden de bedrijfsverenigingen opgeheven. Hun taken zijn overgeno-men door het Landelijk Instituut voor Sociale Verzekeringen. Het Lisv zette de klantrelatie met de UVI’s (en dus ook SFB UOSV) voort. De uitvoering sv werd volgens commercieel principe geregeld middels jaar- en administratie-overeenkomsten. In die periode vond ook een verdergaande ontvlechting plaats van de SFB-organisatie, in die zin dat alle taken die door het Ctsv als kerntaken van de SFB-UOSV werden gezien, verplicht van de overige SFB-werkmaatschappijen werden teruggenomen. Met ingang van 2002 vond de volgende grote reorganisatie in de sv-wereld plaats, waarbij het Lisv, samen met SFB UOSV en de overige uitvoeringsinstellingen sociale verzekeringen, opging in het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekering.
Het krachtenveld van het SFB: eerste gesprekspartner was natuurlijk de BV Bouw, als feitelijke uitvoerder van de sv-wetten en opdrachtgever van het SFB. Ook de samenwerkingsorganen van de werkgevers en werknemers in de bouw, enerzijds de Raad van Bestuur Bouwbedrijf en anderzijds de Bedrijfsunie in het Bouwbedrijf en de Bouw- en Houtbonden, zullen hun rol hebben gespeeld. Zo ook de Gemeenschappelijke Medische Dienst (GMD) als adviseur op verzeke-ringsgeneeskundig en arbeidsdeskundig gebied (tot 1994), en de Federatie Bedrijfsverenigingen (FBV) als beleidsadviseur in meer algemene zin. In 1995 werd de FBV vervangen door rechtsopvolger Tica/Lisv. Samenwerking was er met de overige BV-en (tot 1997) en UVI’s, de arbeidsbureaus en de gemeentelijke sociale diensten. Met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) was een raakvlak middels de Bureaus Belgische en Duitse zaken (BBZ en BDZ), die zich onder regie van diezelfde SVB concentreerden op de sociale verzekering van de grensarbeid. Toezicht werd eerst gehouden door de Sociale Verzekeringsraad (SVr) en later het College voor toezicht op de sociale verzekeringen (Ctsv).
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het hoofdkantoor van het Sociaal Fonds voor de Bouwnijverheid is vanaf de oprichting gevestigd geweest in Amsterdam. Eerst verspreid over een aantal panden, maar uiteindelijk, na meerdere verhuizingen, in één modern kantoor-pand aan de Basisweg (vanaf 1974). Het SFB-archief heeft deze bewegingen gevolgd. Het SFB voerde de administratie van de uitvoering sociale verzekeringen voor de BV Bouw en haar twee risicogroepen (voor de bagger- en schildersbedrijven). Het archief van deze organisaties is echter apart gevormd en ook apart bewerkt en beschreven3.
UWV heeft vanaf 2002 naast de bedrijfsverenigingsarchieven ook de archieven van de uitvoeringsorganisaties (waaronder het SFB) overgenomen, en het beleidsmatige deel daarvan gecentraliseerd op de locatie van het hoofdkantoor Amsterdam Sloterdijk. Het betreft echter alleen de publiekrechtelijke stukken; de privaatrechtelijke stukken bevinden zich nog steeds in het archief aan de Basisweg te Amsterdam, bij de andere (nog actieve) organisatie-onderdelen van de SFB-groep, die momenteel de naam Cordares voeren.
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Dit archief bestaat uit beleidsmatige publicaties en rapporten van het Sociaal Fonds Bouwnijverheid. Daarnaast zijn jaarverslagen en statuten aanwezig.
Selectie en vernietiging
Bewerking vond plaats op grond van het Basisselectiedocument sociale verzekeringen 1945-1997 en het aanvullend Basisselectiedocument sociale verzekerin-gen 1997-2003.
Aanvullingen
Er worden geen aanvullingen op dit archief verwcht.
Verantwoording van de bewerking
Het archief bestond oorspronkelijk uit beleidsdossiers, projectdossiers en bedrijfsvoeringsdossiers. Het archief is geselecteerd op bewaren en vernietigen. Het archiefmateriaal is volgens de gebruikelijke richtlijnen materieel verzorgd.
Dit archiefdeel beslaat de periode 1952 tot en met 1990. Maar bij sommige ru-brieken is er om redenen van overzichtelijkheid voor gekozen de documenten voor een hele tijdreeks bijeen te houden (bv. jaarverslagen en statuten). Het archiefdeel 1991 tot en met 2001 is beschreven in een aparte toegang. Dit tweede deel bevat voornamelijk vergaderstukken en correspondentie.
Ordening van het archief
Het totale archief is geordend volgens het schema "stukken niet naar inhoud beschreven" (rubriek A) en "stukken naar inhoud beschreven" (rubriek B). De ordening binnen deze twee hoofdrubrieken is chronologisch.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Voor zover bekend zijn er geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Andere toegang
Voor dit archief is geen andere toegang beschikbaar.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Sociaal Fonds Bouwnijverheid UOSV (SFB), nummer toegang 2.25.41, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, SFB en taakopvolger UOSV, 2.25.41, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
Publicaties Stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid 1952-1962 – anonieme uitgave ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de stichting SFB, [1991], te vinden onder inventarisnummer 49 Ministerie van SZW, Verstrekkende Zekerheid – een institutioneel onderzoek op het beleidsterrein sociale zekerheid ten aanzien de sociale verzekeringen 1940-1997, [1999] Kaak, J., Inventaris van het archief van de Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid, 1952-1997, [2006] Jaarrapport 1996 van de stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid, [1997], te vinden onder inventarisnummer 4 Jaarverslag 1996 van Sociaal Fonds Bouwnijverheid Groep, [1997], te vinden onder inventarisnummer 5

Archiefbestanddelen