Terug naar zoekresultaten

2.19.037 Inventaris van het archief van de Nederlandse Advocatenvereniging; Nederlandse Orde van Advocaten, 1921-1970 (1972)

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.19.037
Inventaris van het archief van de Nederlandse Advocatenvereniging; Nederlandse Orde van Advocaten, 1921-1970 (1972)

Auteur

J.A.A. Bervoets

Versie

19-06-2018

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
1980 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Nederlandse Orde van Advocaten (NOVA)
Orde van Advocaten

Periodisering

archiefvorming: 1921-1970
oudste stuk - jongste stuk: 1921-1972

Archiefbloknummer

I20246

Omvang

; 1217 inventarisnummer(s) 59,40 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Nederlandse Advocaten Vereniging Nederlandse Orde van Advocaten

Samenvatting van de inhoud van het archief

De Nederlandse Advocaten Vereniging en haar rechtsopvolger, de Nederlandse Orde van Advocaten, is een belangenvereniging van leden werkzaam in de advocatuur.
Het archief bevat naast notulen, verslagen en correspondentie van het Hoofd- en Algemeen Bestuur dossiers over diverse kwesties. Tot de onderwerpen die aan de orde komen behoren adoptie, arbeidsverhoudingen, beroepsgeheim, dagbladpers, echtscheiding, economische delicten, kinderrecht, Nederlandse Antillen, Strafzaken, Suriname, en Vakbonden (NVV). Er zijn een aantal dossiers die betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog en de directe nasleep: bezettingsrecht, geldzuivering, Duitse maatregelen tegen Joodse vermogens, ontslag Joodse confrères, de berechting van oorlogsmisdaden en -misdadigers, oorlogsschade, rechtsherstel, verzetsorganisaties, vijandelijk vermogen (het Nederlands Beheersinstituut, NBI), vonnissen van Duitse krijgsraden en strafzaken voor Duitse rechtbanken in oorlogstijd en de zuivering (onder meer het schrappen van NSB'ers als advocaat).
In het archief zijn de bureau-archieven opgenomen van bestuursleden van de Orde: W.P. van Doorne, L. Salomonson, G.J. Blok, W. van der Mey, A. de Seret en F. van der Feltz.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
In 1915 werd de Nederlandse Vereniging van Advocaten opgericht. Zij maakte zich sterk voor een verbeterde kwaliteit van de advocatuur en organiseerde daarvoor een postdoctoraalopleiding. Vanaf 1918 gaf zij een Advocatenblad uit, dat nog steeds verschijnt. In 1921 codificeerde zij gedragsregels, die in 1939 werden herzien. In 1952 werd aan de behoefte om tot een wettelijke regeling voor het beroep van advocaat te komen voldaan door de invoering van de Advocatenwet. Die voorzag in de instelling van een Nederlandse Orde van Advocaten (NOVA) als publiekrechtelijke organisatie, dus met een verplicht lidmaatschap van leden van de beroepsgroep en eigen regels. De aan de website van de orde ontleende gegevens kan men zien als de ‘codificatie’ (schriftelijke vastlegging) van een traditie die in ieder geval vanaf de opleiding van de NVA moet hebben bestaan.
Organisatie van de orde
De NOVA wordt bestuurd door een Algemene Raad die bestaat uit acht advocaten. Voorzitter van het bestuur is de algemeen deken. De leden zijn gespecialiseerd in de taakvelden waarmee de orde zich bezig houdt.
De algemeen deken is gekozen door het College van Afgevaardigden - , een soort advocatenparlement met delegaties vanuit de kantonregio’s - dat oordeelt over de besluiten van het bestuur. In dit college zitten afgevaardigden die op hun beurt weer zijn gekozen door advocaten in hun regio. Het aantal afgevaardigden wordt bepaald door de rechterlijke indeling van Nederland wettelijk is vastgesteld.
Het College van Afgevaardigden benoemt op aanbeveling van de Algemene Raad de leden de Raad van Advies. De Raad van Advies wordt bijgestaan door een secretaris in dienst. Deze Raad adviseert de Algemene Raad en het College van Afgevaardigden over hoofdpunten van beleid van de Nederlandse Orde van Advocaten.
Naast de landelijke Orde zijn er regionale Ordes van Advocaten, waarvan de indeling overeenkomt met de gerechtelijke arrondissementen. Elke orde staat onder leiding van een Raad van Toezicht. De voorzitter van de Raad van Toezicht is de lokale deken. Deze dekens worden gekozen door de advocaten in hun arrondissement en is verantwoordelijk voor het toezicht op de advocatuur in zijn regio.
Alle advocaten in Nederland zijn zowel lid van de Nederlandse Orde, als van de Orde in hun arrondissement. Deze laatsten opereren in de praktijk als de publiekrechtelijke beroepsorganisatie (pbo) waarin de Advocatenwet voorziet..
Het landelijk bureau van de NOVA in Den Haag heeft een ondersteunende taak in de voorbereiding en uitvoering van het beleid van de Algemene Raad. Het bureau is onderverdeeld in een aantal afdelingen en telt ongeveer 60 medewerkers. De algemeen secretaris heeft de dagelijkse leiding; de algemene leiding is in handen van de Algemene Raad.
Taakvelden van de orde
Het publiekrechtelijke karakter van de NOVA betekent dat de orde meer doet dan alleen de belangen van advocaten behartigen of bemiddelen tussen advocaten en hun klanten, zoals bij vak- of branche-organisaties het geval is. De Orde heeft een aantal wettelijke taken en bevoegdheden.
- De bevoegdheid van een advocaat om zijn beroep uit te oefenen valt sament met het lidmaatschap van de orde. Wie geen lid is van de Orde, is geen advocaat.
- De orde (mede) regels stelt voor de opleiding waardoor een advocaat zich dient te kwalificeren en zo nodig deze opleiding deels soms zelf organiseert
- De orde tuchtrechtelijke bevoegdheid heeft en personen die zich misdragen kan weren.
Kwaliteitszorg van het beroep: opleiding en bijscholing
Alle advocaten in Nederland volgen na hun rechtenstudie nog drie jaar een opleiding. Met theoretische en praktische lessen worden ze klaargestoomd voor het beroep van advocaat. Deze opleiding bestaat uit onder meer proces- en gedragsrecht, maar ook uit lessen in het horen van getuigen en het houden van een goed pleidooi.
Advocaten die deze opleiding volgen - de zogeheten advocaat-stagiaires - zijn al wel beëdigd en mogen dus alles doen wat advocaten die de opleiding hebben afgerond ook mogen. Maar ze staan ze nog wel onder begeleiding van een patroon, een ervaren advocaat die hen wegwijs maakt in de advocatuur.
Advocaten die de beroepsopleiding succesvol hebben afgerond, moeten gedurende de rest van hun loopbaan nog steeds verplicht 20 uur per jaar aan bijscholing besteden. Zo blijft hun kennis up- to- date.
Toezicht op de integriteit
De Orde bedenkt en maakt regels die gelden voor alle advocaten. Die zijn er om ervoor te zorgen dat advocaten goed werk afleveren, goed opgeleid zijn én integer handelen. Deze regels hebben ook betrekking op bezoldiging en financieel beheer.
Hierop is nader toezicht geregeld: Dat gebeurt, zoals boven vermeld, in de elf regio’s (arrondissementen) waar lokale dekens van de Orde toezicht houden op de advocatuur. Hier kunnen mensen met klachten over een advocaat zich melden. Deze lokale dekens kunnen ook zelf actie ondernemen tegen een advocaat die slecht functioneert of zich zelfs misdraagt.
Advocaten die zich niet aan de regels houden, moeten voor de door de Orde benoemde tuchtrechter verschijnen. Ze komen dan bij één van de vijf Raden van Discipline terecht. Als daarna één van beide partijen beroep aantekent, komt de zaak voor het Hof van Discipline, de hoogste tuchtrechter in de advocatuur. De sancties kunnen oplopen tot schorsing of ontzegging uit het beroep. Zittingen van de tuchtrechter zijn in principe openbaar.
Belangenbehartiging
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie stuurt alle wetsvoorstellen die de advocatuur raken voor advies naar de Orde. De Orde reageert hierop en kan dit ook in het openbaar kenbaar maken. Met deze activiteiten behartigt zij de belangen van de advocatuur.
De Orde communiceert trouwens over alle actualiteiten bij de Orde en de beroepsgroep. Ze doet dit naar het grote publiek, de media, de politiek, de advocatuur, studenten en scholieren. Doel is de bijzondere positie van de advocatuur in onze rechtsstaat te benadrukken en van daaruit de belangen van de beroepsgroep te verdedigen..
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het publiekrechtelijke karakter van de NOVA houdt in, dat de Orde zich moet houden aan de archiefwettelijke verplichtingen zijn archieven in goede en geordende staat te bewaren en over te dragen aan een openbare archiefbewaarplaats. Dat betekent dat over het algemeen de stukken van na 1952 bewaard dienden te blijven.
Op dat moment had het kantoor in Den Haag zijn archieven geordend in op alfabetisch op naam geborgen rubrieken en dossiers in mappen. Het merendeel van deze bestanden dateerde vanaf 1945; van de vooroorlogse stukken was nog een kleine chronologisch geordende serie bewaard gebleven. Men mag aannemen dat de rest van deze bescheiden het lot trof van dat van veel vakorganisaties in bezettingstijd, toen hergebruik van papier belangrijker was dan archiefzorg.
Het alfabetisch ordeningssysteem werd allengs doorkruist door de noodzaak van de leden van de Algemene Raad om hun stukken op oogopslag in orders om zich heen te hebben of zichtbaar in kasten te bergen. Zo ontstonden er afzonderlijke D-dossiers (voor de Deken?) met nummers die naar een rubriekenlijst verwijzen. Het gevolg was een opportunistische praktijkorde, die alleen voor direct gebruik door de raadsleden hanteerbaar was.
De verwerving van het archief
Het archief werd in 1980 door de deken van de Orde overgedragen overeenkomstig de Archiefwet. Personele en administratieve kantoorbescheiden, die op termijn voor vernietiging in aanmerking komen of in verband met de rechtstoestand van het kantoor door de administratie zelf dienen te worden bewaard, zijn grotendeels buiten de overdracht gehouden.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Tot de onderwerpen die in de dossiers aan de orde komen behoren adoptie, arbeidsverhoudingen, beroepsgeheim, dagbladpers, echtscheiding, economische delicten, kinderrecht, Nederlandse Antillen, Strafzaken, Suriname, en Vakbonden (NVV). Er zijn een aantal dossiers die betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog en de directe nasleep: bezettingsrecht, geldzuivering, Duitse maatregelen tegen Joodse vermogens, ontslag Joodse confrères, de berechting van oorlogsmisdaden en -misdadigers, oorlogsschade, rechtsherstel, verzetsorganisaties, vijandelijk vermogen (het Nederlands Beheersinstituut, NBI), vonnissen van Duitse krijgsraden en strafzaken voor Duitse rechtbanken in oorlogstijd en de zuivering (onder meer het schrappen van NSB'ers als advocaat).
Selectie en vernietiging Uit het bestand is niets vernietigd.
  1. Duplicaten.
  2. Ingekomen uitnodigingen, reclame-aanbevelingen en sollicitaties, waarop geen gevolg is gegeven.
  3. Correspondentie over uitnodigingen tot bijwoning van vergaderingen van de Orde, met berichten van aanwezigheid of verhindering.
  4. Correspondentie over de administratie van het tableau der advocaten, de daarbij behorende adressenadministratie, en de uitvoering van ten behoeve van deze administratie gehouden enquêtes.
  5. Stukken betreffende de financiële administratie en de boekhouding, met uitzondering van de jaarbalansen met bijlagen, alsmede in delen systematisch geregistreerde gegevens (tabellarische kasboeken).
  6. Correspondentie over de inning van omslagen (verplichte contributie) met uitzondering van betwiste vorderingen.
  7. Door functionarissen binnen de Orde gedeponeerde rolopgaven, bijgehouden ten behoeve van hun eigen advocatenpraktijk.
  8. Stukken betreffende de aanschaf van klein materieel en geringe werkzaamheden ten behoeve van de inrichting van het bureau.
  9. Ingekomen exemplaren van het Staatsblad, de Nederlandsche Staatscourant en de Handelingen der Staten-Generaal.
Aanvullingen
Tijdens de overbrenging is sprake geweest van de mogelijkheid van periodieke aanvulling van 10-jarenblokken. Die heeft nog niet plaats gevonden.
Verantwoording van de bewerking
Het archief is met een geleidelijst overgebracht, waarin de oorspronkelijke structuren zoveel mogelijk zijn vastgelegd. Een nadere ordening of ontsluiting heeft niet plaats gevonden.
Ordening van het archief
De aangetroffen alfabetische ordening en praktijkordening is gehandhaafd.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (B). Voor raadpleging van stukken jonger dan 50 jaar is toestemming van de Algemene Raad van de Nederlandse Orde van Advocaten vereist.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Nederlandse Orde van Advocaten (NOVA), nummer toegang 2.19.037, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Orde van Advocaten, 2.19.037, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
Tafel op het niet-overgedragen dossier-archief van het secretariaat van de Orde van Advocaten over de jaren 1968-1972.
Doos 1-18. Overgedragen archivalia van de deken. 1963-1968.
Doos 19-20. Stukken van de commissie Boekman (Pro-Deo en rechtsbijstand) over de jaren 1971-1975)
Alle volgende dozen bevatten oude archiefstukken, die vanaf 1975 in dozen zijn gedaan. Uit deze serie zijn enkele nummers gelicht, die zeer oude stukken bevatten.

Bijlagen

Nummerlijst van het archief van de deken van de Orde over de jaren na 1967
  • Nrs. 1-68 ontbreken
  • 69. Voorziening vacature uit de advocatuur in de Sociale Verzekeringsbank.
  • 70. Bouwrecht.
  • 71. Bedrijfsvoorlichting.
  • 72. XIIIe Penning.
  • 73. Jaarverslag van de secretaris.
  • 74. Maagdenhuisaffaire.
  • 75. Inlichtingen uit Bevolkingsregisters.
  • 76. Bedrijfsvereniging voor Bank- en Verzekeringswezen.
  • 77. Processen-Verbaal in aanrijdingszaken - nieuw (gironummers).
  • 78. Exploiten (uitreiking aan de burgemeester, ex artikel Burgelijke Rechtsvorming (zie ook 9).
  • 79. Griekenland (situatie aldaar etc., moties etc.).
  • 80. Vreemd recht (inlichtingen aan de rechter omtrent vreemd recht).
  • 81. Arabische advocaten (o.a. Turkse).
  • 82. Herziening echtscheidingsrecht.
  • 83. Commissie Strafrechtelijke Executie.
  • 84. Voorwaardelijk sepôt.
  • 85. Vreemdelingen aan de grens (advocaat van de wacht) - (Mej. mr Goudsmit, (motie als Kamerlid).
  • 86. Indonesië (vanaf 1970).
  • 87. N.O.T.U.
  • 88. Dekenvergadering.
  • 89. Credoc of Interdoc (zie ook: Rechtspraak en Computer) (bij mr v.d. Meij op de kamer).
  • 90. Stemrecht en verkiesbaarheid van stagiaires.
  • 91. Tekenen voor copie conform.
  • 92. (Voorlopige) alimentatie.
  • 93. Ars Aequi (subsidie spec. nr.)
  • 94. Wanbetaling door Duitse cliënt.
  • 95. Onderhoudsverhaal buitenland.
  • 96. Paspoortinstructie.
  • 97. Enquête stagiaires.
  • 98. Ontwerp-wetswijziging rechterlijke organisatie (gerechtsauditeur).
  • 99. Betrekkingen met Zuid-Afrika.
  • 100. Commissie Balie - Notariaat.
  • 101. Commissie Vennootschapsrecht (o.a. beperkte aansprakelijkheid).
  • 102. Procederen op verkorte termijn ("bref délai").
  • 103. Documentatie van rechterlijke uitspraken.
  • 104. Kostenveroordeling in kantongerechtszaken.
  • 105. Stichting pensioenfonds voor werknemers in de rechtspraktijk.
  • 106. Schaduwdossiers van strafzaken (vgl. inzage en afschriften van stukken in strafzaken).
  • 107. Rapport van de gemeente Den Haag inzake drug-gebruik.
  • 108. Commissie Vennootschapsrecht (zie 101).
  • 109. Wettelijke rente sedert 1 maart 1971.
  • 110. (Ontwerp-)verdrag inzake het bewijs in burgerlijke of handelszaken in het buitenland.
  • 111. Modernisering van het Advocatenblad.
  • 112. Ontwerp van wet houdende beslag op aandelen.
  • 113. Vorderingen van Nederlanders op Oosteuropese landen.
  • 114. Stichting contactbureau voor afgestudeerden.
  • 115. Samenwerkingsvormen.
  • 116. Terbeschikkingstelling van de regering (nota van 1969/1970 handelingen, Tweede kamer).
  • 117. Inkomensbeleid 1972 (inflatiebestrijding).
  • 118. Bespreking van de Algemene Raad met het ministerie van Justitie (diverse onderwerpen).
  • 119. Buitenlandse advocaten in Frankrijk.
  • 120. Zedelijkheidwetgeving.
  • 121. Vergadering met de deken, 26 mei 1971.
  • 122. Rechtshulp aan in verzekering gestelden.
  • 123. Advocaten met een tweede kantoor of filiaal.
  • 124. Bespreking met de fractie van de Partij van de Arbeid over volksverzekering.
  • 125. Bespreking van de Orde met belastingconsulenten.
Rubrieken op de lijstnummers 309-323 (archief van de oud-deken mr F. baron van der Feltz, 1963-1967)
De ontbrekende nummers zijn nimmer ingevuld geweest of bevatten stukken, die later in het secretariaatsarchief zijn verwerkt.
  • 1. Notulen (van de Algemene Raad).
  • 2. Ingekomen stukken.
  • 3. Secretariaat.
  • 4. Huizen der Orde en inventaris.
  • 5. Geldmiddelen en hoofdelijke omslag.
  • 6. Jaarstukken der Orde.
  • 7. Jaarstukken Fonds (van het batig saldo der Nederlandse Advocatenvereniging).
  • 8. Noodfonds (ter ondersteuning van advocaten).
  • 9. Studiebeurzen.
  • 10. Mededelingen van het bureau.
  • 11. Vergaderingen van Orde.
  • 12. College van Afgevaardigden.
  • 13. Algemene Raad.
  • 14. Hof van discipline.
  • 14a. Disciplinaire rechtspraak.
  • 15. Advocatenwet.
  • 16. Advocatenblad.
  • 21. Stageverordening.
  • 22. Boekhoudverordening.
  • 22a. Boekhouding op advocatenkantoren.
  • 23. Verordening specialisatie belastingrecht.
  • 24. Enquête-verordening 1962.
  • 24a. Enquête stagiaires.
  • 24b. Enquête toegevoegde zaken (zie ook nr. 80 en 81).
  • 25. Fotokopieerapparaat.
  • 26. Administratiefrechterlijke (beroeps) procedure.
  • 27. Bankgeheim.
  • 27a. Beroepsgeheim.
  • 28. Invaliditeitsverzekering.
  • 31. International Bar Association.
  • 32. Union Internationale des Avocats.
  • 33. Federale Organisatie van Intellectuele Beroepen.
  • 34. Vereniging voor Rechtspraak.
  • 35. Vereniging van Gerechtsdeurwaarders.
  • 36. Jupeca (personeelsvereniging van juristen).
  • 38. Archieven.
  • 39. Jonge Balies.
  • 40. Vertegenwoordigingen.
  • 41. Buitenlandse Advocatenverenigingen, A-Z.
  • 42. Reisbesluit.
  • 46. Notarissen.
  • 47. Stichting tot Bevordering der Notariële Wetenschap.
  • 48. Accountants.
  • 49. Faillissementsaanvrage (kosten, curator enz.).
  • 50. Internationaal Juridisch Instituut.
  • 50a. Egypte (inreisvisum).
  • 51. International Law Association.
  • 52. Colloque Internationale.
  • 53. Japan.
  • 55. Europese Economische Gemeenschap.
  • 56. Commission Consultative.
  • 57. Benelux:
    • a. Pleiten.
    • b. Gerechtshof.
  • 60. Justitiebegroting.
  • 61. Wetsontwerpen a/z.
    • a. Voogdijbeheer (5520).
    • b. Termijnwet.
    • c. Kantongerechtszaken (1772).
    • d. Executie buitenlandse vonnissen (7179).
    • e. Militair Strafprocesrecht R. 112 (5169).
    • f. Vergoeding Oesterkwekers – Deltawet – 7547.
    • g. Schending van geheimen.
    • h. Derde Boek B.W.
    • i. Zesde Boek B.W. – 7729.
    • j. Requestprocedure rechtspleging verzoekschriften.
    • k. Sociale voorzieningen uitzendbureaus.
    • l. Auteurswet.
    • m. Octrooiwet.
    • n. Vestigingsplaats N.V.’s (8022).
    • o. Vernieuwing hypothecaire inschrijvingen 7710.
    • p. Rapport Verdam (inzake ondernemingsrecht).
    • r. Vierde Boek B.W.
  • 62. Commissies.
    • b. Wijziging belastingwetten.
    • c. Ereregelen.
    • d. Onteigening.
    • e. Vereenvoudiging gratis admissie.
    • f. Oudedagsvoorziening.
    • g. Strafvordering.
    • h. Verplichte rechtsbijstand en verhoging competentiegrens.
    • i. Grondwetsherziening.
    • k. Gekozen forum, gekozen rechter (Election de forum).
    • l. Kostenbesparing.
    • m. Buitenland.
  • 64. Rechtbank en computer.
  • 65. Oudedagsvoorziening.
  • 80. Pro deo vergoedingen: civiel recht.
  • 81. Pro deo vergoedingen: strafrecht.
  • 82. Wet on- en minvermogenden.
  • 83. Bureaus van consultatie.
  • 84. Raden van rechtsbijstand in strafzaken: kostenvergoeding.
  • 85. Tarief justitiekosten en salarissen.
  • 86. Tarief te likwideren kosten: nakosten.
  • 87. Tarieven.
  • 88. Verplichte rechtsbijstand.
  • 89. Procureurstelling in kort geding.
  • 90. Verhoging competentiegrens (kantonrechter).
  • 91. Wet Tarieven Burgerlijke Zaken.
  • 92. Wet Tarieven Strafzaken.
  • 93. Normalisatie.
  • 94. Kosten adviezen in het buitenland, kosten buitenlandse procedures.
  • 95. Berekening van kosten voor gerechtelijke stukken in het buitenland.
  • 96. Verzekeringen (algemeen).
  • 97. Automatiseringsmaatschappij IJselbrein.
  • 100. Diversen.
    • a. Audiëntie Minister.
    • b. Noodwachtplicht.
  • 101. Dagvaarding in strafzaken.
  • 102. Verzekering tegen kosten rechtskundige bijstand.
  • 103. Publicatie rechtspraak.
  • 104. Associaties.
  • 105. Loonbelasting medewerkers van het bureau.
  • 106. Uitroepgelden.
  • 107. Assurantie-bemiddeling.
  • 108. Deurwaarders-exploiten (o.a. registraties etc.).
  • 109. Arbitrage (dossiers Raad Bouwbedrijven, verder a-z).
  • 111. Inzage in en afschrift van stukken in strafzaken.
    • b. Binnenvaartrampenwet.
  • 112. Zaakwaarnemerij (o.a. Nederlands Instituut voor Rechtsbijstand).
  • 113. Omzetbelasting.
  • 114. Onteigening.
  • 115. Ouderlijke macht, voogdij en adoptie.
  • 118. Wetsteksten.

Archiefbestanddelen