Terug naar zoekresultaten

2.10.38 Inventaris van het archief van de Ronde Tafel Conferentie Indonesië, 1949 (1950)

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.10.38
Inventaris van het archief van de Ronde Tafel Conferentie Indonesië, 1949 (1950)

Auteur

R. Kramer

Versie

25-03-2022

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
1984 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ronde Tafel Conferentie Indonesië
Ronde Tafel Conferentie Indonesië

Periodisering

archiefvorming: 1949
oudste stuk - jongste stuk: 1949-1950

Archiefbloknummer

K23068

Omvang

; 92 inventarisnummer(s) 1,90 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Ronde Tafel Conferentie / Secretariaat-Generaal

Samenvatting van de inhoud van het archief

Op 23 Augustus 1949 vond in den Haag de opening plaats van de Ronde Tafel Conferentie die tot doel had een rechtvaardige en blijvende oplossing te vinden van het conflict met Indonesië en een route uit te zetten die zou leiden tot de overdracht van de souvereiniteit in overeenstemming met de Renville beginselen. Het archief bevat, naast de verslagen en notulen van de plenaire en commissiebesprekingen, ook gegevens over de organisatorische en technische aangelegenheden en over de voorlichting.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
De Ronde Tafel Conferentie Indonesië
Het tot stand komen van de conferentie
In de Londense toespraken van Koningin Wilhelmina van 10 mei 1941 en 6/7 mei 1942 werd voor het eerst het voornemen uitgesproken om een rijksconferentie te beleggen "over een voor de veranderde omstandigheden passende bouw van het Koninkrijk en zijn delen." De Nederlandse regering werkte op basis hiervan in 1945 plannen uit om voor Indonesië te komen tot een federale staat van min of meer zelfstandige deelgebieden, welke federatie met zekere zelfstandigheid een plaats binnen het koninkrijk zou krijgen.
Het waren achterhaalde uitgangspunten die in het geheel niet aansloten bij de politieke situatie in Indonesië in 1945.
In Azië was een dekolonisatieproces op gang gekomen en ook in Indonesië was er tussen beide wereldoorlogen sprake van een sterk groeiend nationalisme en partijvorming. Deze ontwikkelingen in Indonesië kwamen door en tijdens de Japanse bezetting in een stroomversnelling. Direkt na de Japanse capitulatie riepen Sukarno en Mohammed Hatta de onafhankelijkheid uit en zij eisten van Nederland de erkenning van de Republik Indonesia als soevereine staat.
Het is duidelijk hoe ver de denkbeelden en belangen in Nederland en Indonesië uiteen lagen waar het ging om de toekomst van Indonesië. Daar kwam bij dat de Nederlandse regering de kwestie uitdrukkelijk als een interne aangelegenheid wenste te beschouwen. Met grote tegenzin moest men echter de toenemende en onvermijdelijke internationale bemoeienis accepteren: van de Verenigde Staten in verband met de strategische belangen van Zuidoost-Azië in de internationale politiek en van de Verenigde Naties en Veiligheidsraad, waar de Verenigde Staten ook een belangrijke positie innam.
Spoedig werd duidelijk dat er van de plannen der Nederlandse regering voor een algemene rijksconferentie van Nederland met Suriname, Curaçao (Nederlandse Antillen) en Indonesië geen sprake meer kon zijn.
Voor Suriname en de Nederlandse Antillen werd in 1948 een afzonderlijke conferentie gehouden waarbij de nieuwe status van deze gebieden binnen het koninkrijk voorlopig werd vastgesteld. De toekomstige status van Indonesië werd pas een jaar later bepaald: de plechtige souvereiniteitsoverdracht aan de Verenigde Staten van Indonesië op 27 december 1949 en de daaraan voorafgaande Ronde Tafel Conferentie vormden de eindfase van een uiterst moeizaam verlopen proces van onderhandelingen en strijd (waaronder twee politionele acties), die in Nederland bekend is geworden als de Indonesische kwestie. Op deze kwestie als zodanig zal hier niet worden ingegaan, in deze inleiding wordt alleen aandacht besteed aan de voorbereiding tot de Ronde Tafel Conferentie en de conferentie zelf.
Begin 1949 had de Veiligheidsraad uitgesproken dat uiterlijk 1 juli 1950 volledige souvereiniteitsoverdracht aan Indonesië zou moeten plaatsvinden. De Nederlandse regering wilde het initiatief zoveel mogelijk in eigen hand houden en kwam met het voorstel tot vervroegde souvereiniteitsoverdracht (uiterlijk 1 juli 1949) en de vorming van een Nederlands-Indonesische Unie. De Nederlandse regering stelde voor op 12 maart 1949 daarover een Ronde Tafel Conferentie van start te laten gaan, maar de republikeinse noch de BFO vertegenwoordigers (zie hierna) wensten onder de omstandigheden van dat moment op de uitnodiging in te gaan. Op voorstel van de Veiligheidsraad werden tussen de partijen eerst voorbereidende besprekingen gehouden over het herstel van de republikeinse regering, een staakt het vuren en tijdstip en voorwaarden voor de te houden conferentie. Het overleg resulteerde in de Van Roijen - Rum verklaringen van 7 mei 1949, waarna de feitelijke voorbesprekingen voor de conferentie volgden. Dat laatste overleg leidde tot het Memorandum Ronde Tafel Conferentie van 22 juni 1949 waarin een aantal principe-afspraken werden vastgelegd.
Het doel van de conferentie, zoals in dit memorandum geformuleerd was: "zo spoedig mogelijk een rechtvaardige en blijvende oplossing van het Indonesische geschil te brengen door het verkrijgen van overeenstemming tussen de deelnemers over de weg tot en de wijze van overdracht van werkelijke, volledige en onvoorwaardelijke souvereiniteit aan de Verenigde Staten van Indonesië in overeenstemming met de Renville beginselen."
Onderstaand volgt een lijst van de deelgebieden met vermelding van de datum van instelling, het bevolkingsgetal en de oppervlakte.
De werkwijze tijdens de conferentie
Alleen voor de officiële openings- en slotzitting (resp. op 23 augustus en 2 november 1949) zijn de delegaties in een plenaire zitting bijeen geweest. De eigenlijke werkzaamheden vonden in commissies en subcommissies plaats, te weten:
  1. Centrale Commissie,
  2. Commissie voor Staatkundige en Staatsrechtelijke Aangelegenheden,
  3. Commissie voor Financiële en Economische Aangelegenheden,
  4. Commissie voor Militaire Aangelegenheden,
  5. Commissie voor Culturele Aangelegenheden,
  6. Commissie voor Sociale Aangelegenheden.
Het secretariaat-generaal, dat in de loop van juli ging functioneren heeft zijn werkzaamheden in twee gedeelten gesplitst: juridisch-staatkundige en technisch-administratieve werkzaamheden. De juridisch-staatkundige aangelegenheden vielen direkt onder de secretaris-generaal en de beide adjunct-secretarissen-generaal (M.J. Prinsen, resp. Th.H. Bot en J.J. Rombach). De administratieve werkzaamheden werden verdeeld over een aantal afdelingen en sub-afdelingen:
  • I. Algemene Zaken
    1. Informatie
    2. Verbindingen
    3. Huishoudelijke dienst
    4. Vertalingen
    5. Secretarie
    6. Huisvesting
    7. PTT-zaken
    8. Overzees transport
  • II. Protocol
  • III. Verslagen
  • IV. Financiën
  • V. Culturele zaken
  • VI. Transport
Leden der delegaties en UNCI
      • W. Drees, Minister-President en Minister van Algemene Zaken
      • De voorzitters van de drie delegaties
      • J.H. van Maarseveen, Minister van Overzeese Gebiedsdelen
      • D.U. Stikker, Minister van Buitenlandse Zaken
      • J.H. van Roijen, Buitengewoon en Gevolmachtigd Ambassadeur te Ottawa
      • N.S. Blom, Buitengewoon Gezant en Gevolmachtigd Minister
      • A. de Booij, Plaatsvervangend Chef van de Marine Staf
      • H.A.M. van den Dries, Plaatsvervangend Thesaurier-Generaal van het ministerie van Financiën
      • W.H. Fockema Andreae, Staatssecretaris van Oorlog
      • L. Götzen, Minister zonder portefeuille
      • P.J.A. Idenburg, Directeur-Generaal van Algemene Zaken in Batavia
      • A.M. Joekes, Minister van Sociale Zaken
      • L. Korthals, Hoofdambtenaar van het ministerie van Overzeese Gebiedsdelen
      • H.C.W. Moorman, Staatssecretaris van Marine
      • J.H. de Pont, Advocaat en procureur
      • D.P. Spierenburg, Directeur-Generaal Buitenlandse Economische Betrekkingen van het ministerie van Economische Zaken
      • A.A.J.J. Thomson, Kolonel van de Generale Staf, plaatsvervangend chef van de Generale Staf Algemeen Hoofdkwartier te Batavia
      • Moh. Hatta, Vice-president van de Republik Indonesia
      • Moh. Rum, Oud-minister van Binnenlandse Zaken
      • Djuanda, Minister zonder portefeuille
      • J. Leimena, Minister zonder portefeuille
      • A. Sastroamidjojo, Oud-minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
      • A.K. Pringgodigdo, Oud-Secretaris-Generaal van het ministerie van Economische Zaken
      • Sujono Hadinoto, Lid werkcomité KNIP, leider PNI
      • Sukiman Wirjosandjojo, Minister zonder portefeuille
      • T.B. Simatupang, Chef Staf II Tentara Nasional Indonesia
      • Sumitro Djojohadikusumo, Handelsvertegenwoordiger voor Amerika
      • Supomo, Oud-minister van Justitie
      • Hamid II Alkadri, Sultan van Pontianak
      • Ide Anak Agung Gde Agung, Minister-president van Oost-Indonesië
      • Suparmo
      • Vertegenwoordigers van: Sandjar, Bangka, Billiton, Dajak Besar, Djawa Tengah, Djawa Timur, Indonesia Timur, Kalimantan Barat, Kalimantan Tenggara, Kalimantan Timur, Madura, Pasundan, Riouw, Sumatera Selatan, Sumatera Timur.
    • M.H. Cochran, Verenigde Staten van Amerika
    • T.K. Critchley, Australië
    • R. Herremans, België
Overeenkomsten
A. De Mantelresolutie
  1. Ontwerp-charter van souvereiniteitsoverdracht
  2. Ontwerp-Uniestatuut
    Aangehechte ontwerp-overeenkomsten:
    • ontwerp-overeenkomst ter regeling van de samenwerking op het gebied der buitenlandse betrekkingen
    • ontwerp-overeenkomst ter uitvoering van art. 2 en 21 van het Uniestatuut
    • ontwerp financiële en economische overeenkomst (met bijlage)
    • ontwerp culturele overeenkomst
  3. Ontwerp-overgangsovereenkomst
    Aangehechte ontwerp-overeenkomsten:
    • ontwerp-overeenkomst toescheiding van staatsburgers
    • ontwerp-overeenkomst positie burgerlijk overheidsdienaren in verband met de souvereiniteitsoverdracht
    • ontwerp-overeenkomst inzake het verlenen van personele bijstand door Nederland ten behoeve van burgerlijke overheidsdiensten der VSI en omgekeerd
    • ontwerp-regelingen betreffende militaire aangelegenheden
      1. Nederlandse zeestrijdkrachten in Indonesië na souvereiniteitsoverdracht
      2. Nederlandse landstrijdkrachten in Indonesië na souvereiniteitsoverdracht
      3. Nederlandse luchtstrijdkrachten in Indonesië na souvereiniteitsoverdracht
Schematische overzichten:
Embedded Image Embedded Image Embedded Image Embedded Image
Geschiedenis van het archiefbeheer
De subafdeling Secretarie van het secretariaat-generaal was belast met het uittypen, vermenigvuldigen en verspreiden van stukken, met de registratie ervan en met de zorg voor het archief. Het archief bestond uit twee gedeelten: een administratieve sector en een politiek-economische sector met elk een aparte wijze van registratie.
Stukken met betrekking tot de administratieve sector werden ingeschreven in een agenda, waarin tevens de afdoening werd aangegeven en de plaats in het archief. Daartoe kreeg elk ingeschreven stuk de aanduiding RTC/AS/.... (Ronde Tafel Conferentie/Adminitratieve Sector) gevolgd door een rubriekaanduiding en het doorlopende agendanummer. De volgende rubrieken werden onderscheiden: 1. Compt. (Comptabiliteit), 2. Transp. (Transport), 3. Inf. (Informatie), 4. Accom. (Accomodatie), 5. C.O. & O. (Culturele Ontwikkeling en Ontspanning), 6. Prot. (Protocol), 7. Verb. (Verbindingen), 8. Voorl. (Voorlichting), 9. Pers. (Personeel), 10. Conv. (Convocaties), 11. Alg. (Algemeen). Voorbeeld: RTC/AS/Pers./473.
De rubrieken corresponderen ten dele met de bij het secretariaatgeneraal gevormde afdelingen en subafdelingen.
In het registratuurplan staat aangegeven dat er naast deze elf rubrieken die in twee ordners waren opgeborgen, nog vijf ordners bestonden, genummerd I t/m V. Dat is niet geheel juist. Rubriek 11 (overige administratief-technische correspondentie) komt als zodanig niet voor maar is gelijk aan I en II. In de agenda is achter elk stuk met rood potlood verwezen naar de rubrieken 1 t/m 10, dan wel I of II, echter niet naar 11.
In de rubrieken III, IV en V is de politiek-inhoudelijke correspondentie ondergebracht. Deze stukken kregen als kenmerk RTC/....., gevolgd door het agendanummer. In de agenda wordt met rood naar deze rubrieken verwezen, waarbij V uitsluitend correspondentie betreffende Nieuw-Guinea bevatte.
In dit registratiesysteem zitten enige onvolkomenheden:
  • Niet alle correspondentie is in de agenda ingeschreven.
  • Niet alle ingeschreven correspondentie bevat een "rode" verwijzing. (o.a. omdat deze stukken nooit of pas veel later zijn gedeponeerd).
  • De administratieve correspondentie is geordend in elf rubrieken, waardoor deze correspondentie redelijk toegankelijk is. De politiek inhoudelijke correspondentie is geheel op agendanummer geborgen, waarbij de stukken betreffende Nieuw-Guinea een aparte serie vormen. De politiek inhoudelijke correspondentie is door middel van een klapper toegankelijk gemaakt (inv. nr. 23), echter tot en met de derde week van oktober 1949.
Bovendien is in de loon van november de indeling in rubrieken losgelaten. Alle correspondentie is vanaf 28 november volgens agendanummer in rubriek IV geplaatst.
Alle correspondentie is in de administratieve sector ondergebracht en niet verdeeld over de administratieve resp. politiekeconomische sector. In de politiek-economische sector bevonden zich uitsluitend de gecodeerde stukken (Zie hierna) en de ongeregistreerde stukken.
De politiek-economische sector bevatte de stukken die tijdens de conferentie zijn besproken betreffende politiek inhoudelijke aangelegenheden. (uitgezonderd de bovenvermelde correspondentie). Bij deze sector zijn zogenaamde documentatiesymbolen gebruikt, waaruit direkt blijkt met wat voor stuk we te maken hebben. Na de aanduiding RTC/..... volgt aanduiding van het soort stuk, de betreffende commissie en een volgnummer.
Voorbeeld: RTC/Not/C II/3 (= derde verslag van de vergaderingen van commissie II).
Voor een volledig overzicht van de gebruikte symbolen zie de onderstaande lijst en het registratuurplan. De aldus geregistreerde stukken werden per commissie geordend. De overige (ongeregistreerde) stukken werden apart geborgen.
Nadat de werkzaamheden van het secretariaat-generaal waren beëindigd is het archief gevoegd bij de archieven van het ministerie van Uniezaken en Overzeese Rijksdelen. Ook de archieven van de Nederlandse delegatie en van de delegatie van de Voorlopige Federale Regering (adviseur van de Nederlandse delegatie) werden hierbij geplaatst. Na opheffing van het ministerie van Zaken Overzee (zoals het ministerie toen heette) is het archief in 1959 overgedragen aan het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Documentatie Symbolen
I. RTC/......
  1. RTC/AS Compt(abiliteit)
  2. RTC/AS Transp(ort)
  3. RTC/AS Inf(ormatie)
  4. RTC/AS Accom(modatie)
  5. RTC/AS C.O. & O. (Culturele Ontwikkeling en Ontspanning)
  6. RTC/AS Prot(ocol)
  7. RTC/AS Verb(indingen)
  8. RTC/AS Voorl(ichting)
  9. RTC/AS Pers(oneel)
  10. RTC/AS Conv(ocatie)
  11. RTC/AS Alg(emeen)
Algemeen symbool (brieven e.d.)
II. RTC/Conv/ ....... Symbool voor Convocaties
III.
  • RTC/Ag
  • RTC/Ag/Av/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Ag/CC/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Ag/CI/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Ag/CII/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Ag/CI/Scl/1
Agenda
IV.
  • RTC/AM
  • RTC/AM/ND/1,2,3, enz.
  • RTC/AM/RD/1,2,3, enz.
  • RTC/AM/BFOD/1,2,3, enz.
  • RTC/AM/UNCI/1,2,3, enz.
Symbool voor Working Paper (Aide Memoire)
Voor Working Papers van Delegaties en UNCI
V.
  • RTC/Not/......
  • RTC/Not/AV/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Not/CC/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Not/CI/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Not /CII/1,2,3,4, enz.
  • RTC/Not/CI/Scl/l,2,3,4, enz.
Notulen
Algemene Vergaderingen
Centrale Commissie
Commissies
Commissies
Subcommissies
VI.
  • RTC/Versl/......
  • RTC/Versl/CC/1,2,3, enz.
  • RTC/Versl/CI/1,2,3, enz.
  • RTC/Versl/CII/1,2,3, enz.
  • RTC/Versl/CIII/1,2,3, enz.
  • RTC/Versl/CIV/1,2,3, enz.
  • RTC/Versl/CV/1,2,3, enz.
Weekrapporten
VII. RTC/.././././Add 1,2,3, enz. Addendum op een document
VIII. RTC/.././././Verbl,2,3, enz. Rectificatie document
IX. RTC/TR/.... Tussentijds rapport
X. RTC/Res/... Resolutie
XI. RTC/M/..... Motie
XII. RTC/Mem/... Memoranda
XIII. RTC/Not/SG/... Notulen vergaderingen Secretariaat-Generaal
XIV. RTC/Besl/1,2,3, enz. Besluiten van de voorzitter RTC
XV.
  • RTC/W/CC/1,2,3, enz.
  • RTC/W/CI/1,2,3, enz.
  • RTC/W/CII/1,2,3, enz.
  • RTC/W/CIV/1,2,3, enz.
  • RTC/W/CV/1,2,3, enz.
Wijziging in de samenstelling van de delegatie en van commissies c.q. sub-commissies
XVI.
  • RTC/Extr/CC/1,2,3, enz.
  • RTC/Extr/CI/1,2,3, enz.
  • RTC/Extr/CII/1,2,3, enz.
  • RTC/Extr/CII/1,2,3, enz.
  • RTC/Extr/CIV/1,2,3, enz.
  • RTC/Extr/CV/1,2,3, enz.
Voor buitengewone (extra ordinary) stukken
XVII.
  • RTC/0ntw/Acc/CI/l,2,3, enz.
  • RTC/Ontw/Acc/CII/1,2,3, enz.
  • RTC/Ontw/Acc/CIII/1,2,3, enz.
  • RTC/Ontw/Acc/CIV/1,2,3, enz.
  • RTC/0ntw/Acc/CV/l,2,3, enz.
Voor ontwerp-accoorden (overeenkomsten)
XVIII. RTC/Not/Red-comm/.... Notulen Redactie Commissie
CC
Centrale Commissie
CI
Commissie voor Staatkundige en Staatsrechtelijke Aangelegenheden
CII
Commissie voor Financiële en Economische Aangelegenheden
CIII
Commissie voor Militaire Aangelegenheden
CIV
Commissie voor Culturele Aangelegenheden
CV
Commissie voor Sociale Aangelegenheden
SC
Subcommissie
De verwerving van het archief
Overbrenging van een overheidsarchief
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Verantwoording van de bewerking
Bij de inventarisatie van het archief is uitgegaan van een tweedeling in organisatorisch-technische aangelegenheden en politiek inhoudelijke aangelegenheden, gebaseerd op de oorspronkelijke ordening van de archiefvormer. Op deze wijze komt de structuur van de organisatie duidelijk tot uiting, wordt de oude orde grotendeels gehandhaafd en blijft de oorspronkelijke codering van de stukken bruikbaar.
Enige wijzingen bleken echter noodzakelijk. Het onderbrengen van de politiek inhoudelijke correspondentie onder organisatorischtechnische aangelegenheden (administratieve sector) is niet in overeenstemming met de indeling. Deze stukken zijn onder de politiek inhoudelijke aangelegenheden geplaatst, hetgeen de oorspronkelijke ordening ook zonder problemen toelaat. Overigens is de ordening van de correspondentie niet gewijzigd en kan verwezen worden naar hetgeen op pag.11 en 12 is vermeld. De rubrieken 6 en 7 van de administratieve correspondentie zijn komen te vervallen. Hierin werden slechts enkele stukken aangetroffen, die voor vernietiging vatbaar bleken.
De stukken voorzien van een zogenaamd documentatie-symbool zijn overeenkomstig de oude orde ingedeeld naar commissies. Per commissie treft men de convocaties, verslagen en rapporten bijeen. (Zie inventaris onder II.C.4). De schetsen, voorontwerpen en dergelijke van de verschillende ontwerp-accoorden zijn veelal als bijlagen bij de verslagen en rapporten van de commissies opgenomen. Rubriek II.C.5 van de inventaris (Eindresultaten) bevat de ontwerpen in hun definitieve vorm.
Een beknopt overzicht van de gevoerde besprekingen en geproduceerde stukken geeft inventarisnummer 87. Hierin worden per commissie de data, agendapunten en voornaamste besluiten van de vergaderingen weergegeven met vermelding van de per vergadering besproken stukken. De stukken zijn aangegeven met hun documentatiesymbool.
Voor zover na te gaan is het archief van het secretariaat-generaal volledig, met de reeds eerder gemaakte beperking dat lang niet alle besprekingen in verslagen zijn vastgelegd. Afgezien van de correspondentie bestaat het archief grotendeels uit gestencilde stukken, in de meeste gevallen in het Nederlands, Maleis en Engels. Er is van afgezien om in elke beschrijving aan te geven in welke taal of talen de stukken aanwezig zijn, slechts in een enkel geval ontbreekt de Maleise en/of Engelse tekst.
Stukken die bleken te behoren tot het departementsarchief zijn aldaar weer ingevoegd. Van deze stukken zijn in het archief van de Ronde Tafel Conferentie foto-copieën opgenomen.
Uit het archief zijn bij inventarisatie voor vernietiging vatbare stukken afgezonderd. Het betreft hier merendeel dubbele exemplaren van gestencilde stukken, geleidebriefjes, lijsten van gedrukte stukken, eedsformulieren van het personeel, en in een enkel geval stukken die eenvoudige informatie bevatten. Na verkregen toestemming zullen deze stukken vernietigd worden.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ronde Tafel Conferentie Indonesië, nummer toegang 2.10.38, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Ronde Tafel Conferentie Indonesië, 2.10.38, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
Voor het archief van de Nederlandse Delegatie aan de Ronde Tafel Conferentie, evenals het archief van de Delegatie van de Voorlopige Federale Regering aan de Ronde Tafel Conferentie, zie toegang 2.10.40 (Nationaal Archief).
Verwante archieven
Tot slot kan nog verwezen worden naar het archief van de Nederlandse delegatie van de Ronde Tafel Conferentie. Dit archief zal in samenhang met het departementsarchief, voorzover dat betrekking heeft op stukken betreffende de souvereiniteitsoverdracht aan Indonesië, afzonderlijk worden geïnventariseerd. Stukken betreffende de delegatie van de Bijeenkomst Federaal Overleg (BFO) bevinden zich in het archief van A.J. Vleer. Vleer was onder meer secretaris van de BFO-delegatie. De stukken betreffende de RTC die zich in zijn archief bevinden betreffen deels de BFO-delegatie. Ook bevinden zich daarin conferentiestukken, die op een andere wijze zijn geordend dan in het archief van het secretariaat-generaal.

Bijlagen

Overzicht van geraadpleegde bronnen Anak Agung Gde Agung, 'Renville' als keerpunt in de Nederlands-Indonesische onderhandelingen . Alphen aan den Rijn 1980. Baudet, H., 'The Dutch retreat from empire', in: J. Bastin, Britain and the Netherlands in Europe and Asia . London 1968. p. 207 e.v. Djajadiningrat, I.N., The beginnings of the Indonesian-Dutch negotiations and the Hoge Veluwe talks . New York 1958. Drees, W., Zestig jaar levenservaring . Amsterdam 1962. Jaquet, L.G.M., Minister Stikker en de souvereiniteitsoverdracht aan Indonesië . 's-Gravenhage 1982. Jonkman, J.A., Nederland en Indonesië beide vrij . Assen/Amsterdam 1977. Kahin, G.Mc.T., Nationalism and revolution in Indonesia . New York 1952. Mook, H.J. van, Indonesië, Nederland en de wereld. Amsterdam 1949. Reid, Anth., The Indonesian national revolution 1945-1950 . Longman Australia 1977. Resultaten van de Ronde Tafel Conferentie zoals aanvaard tijdens de tweede algemene vergadering welke op 2 november 1949 werd gehouden in de Ridderzaal te 's-Gravenhage . 's-Gravenhage 1949. Ronde Tafel Conferentie. Feiten en Documenten . 's-Gravenhage 1949. Ronde Tafel Conferentie, De, een overzicht van de onderhandelingen met betrekking tot het zelfbeschikkingsrecht der volkeren, het standpunt van de Nederlandse regering en de reactie in de Tweede Kamer . 's-Gravenhage 1978. Smit, C., De dekolonisatie van Indonesië. Feiten en beschouwingen . Groningen 1976. Smit, C., De liquidatie van een imperium. Nederland en Indonesië 1945-1962 . Amsterdam 1962. Smit, C., De Indonesische Questie: de wordingsgeschiedenis der souvereiniteitsoverdracht . Leiden 1952. Stikker, D.U., Mémoires. Herinneringen aan de lange jaren waarin ik betrokken was bij de voortdurende wereldcrisis . Rotterdam-' s-Gravenhage 1966. Taylor, A.M., Indonesian independance and the United Nations . London 1960. Wal, S.L. van der, (red.), voortgezet door P.J. Drooglever en M.J. B. Schouten, Officiële bescheiden betreffende de Nederlands-Indonesische betrekkingen 1945-1950 . Delen I t/m XI (10 augustus 1945 - 25 november 1947). 's-Gravenhage 1971-1983.

Archiefbestanddelen