Nationaal Archief. Collectie, tentoonstellingen en activiteiten

Top 3 Geschiedenisleraar 2017 bekend


Den Haag

Drie docenten afkomstig uit Hoogezand, Sassenheim en Amersfoort zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar 2017.

De verkiezing van de beste geschiedenisleraar uit het Nederlandse voortgezet onderwijs wordt elk jaar georganiseerd door het Rijksmuseum, het Nationaal Archief en de NTR. De winnaar wordt voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis op 28 oktober in het Rijksmuseum bekend gemaakt. De vakjury onder leiding van Martine Gosselink, hoofd Geschiedenis van het Rijksmuseum, selecteerde deze top drie na een uitgebreid beraad over de shortlist van vijf kandidaten.

De genomineerden zijn:

Michiel Broekema, docent aan het Dr. Aletta Jacobs College, Hoogezand
Tom de Kruif, docent aan het Rijnlands Lyceum, Sassenheim
Helene Kroon, docent aan het Van Lodenstein College, Amersfoort

Juryvoorzitter Martine Gosselink: Geschiedenis leeft. De relevantie van het vak wordt door een ieder onderstreept. Een goede geschiedenisleraar weet feitelijke kennis te combineren met een persoonlijk verhaal, nuances en een breed perspectief. Zo wordt de toekomstige generatie aan het denken gezet. En dat doen deze drie docenten als geen ander.

 
De verkiezing

Het Rijksmuseum, het Nationaal Archief en de NTR organiseren de verkiezing van de beste geschiedenisleraar dit jaar voor de vierde keer. Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar als kandidaat aanmelden. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van de juryvoorzitter Martine Gosselink selecteerde uit de aanmeldingen 15 docenten en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van 5 docenten waarvan videoportretten werden gemaakt. Uit deze shortlist werden de drie genomineerden gekozen.

Prijsuitreiking tijdens de Nacht van de Geschiedenis

De winnaar wordt bekend gemaakt op zaterdag 28 oktober, voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum in het bijzijn van de leerlingen van de genomineerden.
 

Achtergrond

Goed geschiedenisonderwijs gaat om het ontwikkelen van een historisch besef en om het kritisch leren leggen van verbanden tussen heden en verleden. Een goede geschiedenisleraar is daarom een docent die leerlingen uitdaagt met lessen waarin zij leren historische zaken in een context te plaatsen. De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum en het Nationaal Archief als cultureel-historische instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult. Vandaar hun gezamenlijk initiatief tot de verkiezing.

https://www.youtube.com/watch?v=eqy8vDtkJmE

Uitgebreid
Zoek in collecties
Zoek in