gahetNA in the National Archives

Het geheugenpaleis met je hoofd in de archieven - tentoonstelling 16 oktober 2013 t/m 29 juni 2014

Den Haag

Na een grote verbouwing heropent het Nationaal Archief op woensdag 16 oktober de deuren van het vernieuwde publiekscentrum met de openingstentoonstelling ‘Het geheugenpaleis – met je hoofd in de archieven’. Deze eerste tentoonstelling in eigen huis presenteert de omvangrijke archiefcollectie op verrassende, vernieuwende en unieke wijze. 11 grote en kleine verhalen nemen de bezoeker mee op een reis door meer dan 1000 jaar Nederlandse geschiedenis. Van de Middeleeuwen tot in de jaren '80 van de 20ste eeuw. ‘Het geheugenpaleis’ is een afwisselende tentoonstelling die vertelt over seksuele escapades in exotische oorden tot aan machtsspelen op nationaal en internationaal politiek toneel.

Unieke combinatie van toneel, muziek, games brengen archiefmateriaal tot leven

Lang geleden stuurde de koning van ‘Het geheugenpaleis’ 11 onderdanen op weg om meer te weten te komen over het verre vreemde land van het verleden. Na jaren keren de reizigers terug met verhalen, tientallen documenten, kaarten en foto’s. De tentoonstelling toont al dit bewijsmateriaal. Diverse creatieve mensen – van landschapsarchitect tot theatermaker - geven op eigentijdse wijze hun visie op een verhaal. Acteur en regisseur Helmert Woudenberg kruipt in de huid van Johan van Oldenbarnevelt. Singer-songwriter Ricky Koole zingt over VOC-vrouwen. Acteurscollectief Wunderbaum vertolkt de gevoelens van allen die vóór 1971 wilden scheiden van hun partner. De expositie prikkelt fantasie en zintuigen en geeft de bezoeker inzage in het verleden van ons land.

Verleden versus heden

Imagebuilding, watermanagement, Haagse affaires lijken woorden en begrippen van deze tijd. In ‘Het geheugenpaleis’ ontdekt de bezoeker dat deze woorden ook van toepassing zijn op het verleden. Hoe was het mogelijk dat Johan van Oldenbarnevelt, een jongen van eenvoudige afkomst, de meest invloedrijke man van de Republiek der Nederlanden werd? Jan van Scorel, de Da Vinci van het Noorden, onderkende al in de 16e eeuw het belang van watermanagement. Hij was een projectontwikkelaar avant la lettre en realiseerde een van de vroegste, grote droogmakingsprojecten van ons land. Het schandaalproces rondom het liefdesleven van de Haagse Sophia van Noortwijck zou vandaag de dag de voorpagina’s van alle roddelbladen halen.

Nieuw publiekcentrum

Het Nationaal Archief beheert en presenteert bijna 1000 jaar geschiedenis van Nederland. 125 kilometer archieven, 15 miljoen foto’s, duizenden kaarten en tekeningen vormen het geheugen van Nederland. De expositie ‘Het geheugenpaleis – met je hoofd in de archieven’ is onderdeel van het nieuwe publiekscentrum. Deze ruimte biedt niet alleen plek aan tentoonstellingen, maar heeft ook een vernieuwde studiezaal, een workshopruimte en een learning centre. In dit publiekscentrum maakt de bezoeker op een vernieuwende en interactieve wijze kennis maken met de unieke, grootschalige en rijke collectie van het Nationaal Archief.

Partners en fondsen

Het geheugenpaleis wordt mede mogelijk gemaakt door: het vfonds, het kfHein fonds, Fonds 1818, het Mondriaanfonds, de J.E. Jurriaanse Stichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Morrenstichting en het Genootschap voor het Nationaal Archief. Het casco ontwerp van de nieuwe publieksruimte is een ontwerp van Terry van der Heide architecten. Studio Van Eijk & Van der Lubbe is de interieurarchitect. De tentoonstelling ‘Het geheugenpaleis’ is door Studio Louter & Todd van Hulzen ontworpen.

Redactioneel bericht
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Jacqueline van Walbeek 06-50520543, jacqueline.van.walbeek@nationaalarchief.nl of Eva Whyte 070-3314171, eva.whyte@nationaalarchief.nl.

Openingstijden publiekscentrum: dinsdag van 10.00 tot 21.00 uur woensdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

Bijlagen: korte samenvattingen van alle 11 verhalen.

Uitgebreid
Zoek in collecties