gahetNA in het Nationaal Archief

Treinramp


Den Haag

Reizen met de trein is een van de veiligste manieren om ergens te komen, toch gaat het weleens goed mis zoals donderdagavond in Barendrecht. Twee treinen botsten op elkaar, een machinist verloor daarbij zijn leven en tientallen passagiers raakten gewond. Treinrampen in Nederland zijn ook in de archieven terug te vinden. Niet alleen foto’s uit de beeldbank getuigen van de ravages maar ook documenten laten de omvang en nasleep van deze en andere rampen zien.

Weesp

Bij het treinongeval in Harmelen in 1962 vielen 93 doden. Dit is het ergste treinongeval in de geschiedenis van de NS. Maar al eerder in 1918 was er een grote treinramp bij Weesp. De sneltrein van Amersfoort naar Amsterdam ontspoorde op vrijdag 13 september bij de spoorbrug over het Merwedekanaal en stortte vanaf het talud naar beneden. Veel houten rijtuigen werden versplinterd waardoor er juist in die wagons zoveel passagiers het leven lieten.

Hulpverlening

De 42 gewonden werden per trein en schepen die net op het Merwedekanaal voeren naar Amsterdamse ziekenhuizen gebracht. Ook de 41 omgekomen passagiers werden per schip naar Amsterdam gevaren. De ravage was enorm.

Onderzoek

Ook toen werd net als nu meteen het ongeluk onderzocht. De dag na de ramp werd een onderzoekscommissie ingesteld onder voorzitterschap van minister van waterstaat, Lely. Begin 1919 verscheen het onderzoeksrapport. De dijk waar de spoorlijn overheen liep, bleek door langdurige regen volkomen doorweekt en bovendien was er water uit het Merwedekanaal onder de kleidijk doorgedrongen. Toen de trein de dijk passeerde, bezweek hij met de treincatastrofe als gevolg.

Aansprakelijkheid

In de Tweede Kamer werd gevraagd naar de aansprakelijkheid van de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM) voor het lot van de slachtoffers en het leed van de nabestaanden. Minster König van Waterstaat antwoordde dat de HSM geen aansprakelijkheid aanvaardde aangezien ‘het ongeval noch aan haar schuld noch die van haar personeel zou zijn te wijzen’. Alle verzoeken om schadevergoeding werden daarom van de hand gewezen.

Grondmechanica

Als gevolg van de ramp bij Weesp werd in 1934 bij de Technische Hogeschool Delft het Laboratorium voor Grondmechanica opgericht. De noodzaak van gedegen onderzoek op het gebied van geotechniek had zich bij dit treinongeluk wel bewezen en zou ook in de toekomst hard nodig blijven.

Nationaal Archief

2.02.21.01, Inventaris van de Handelingen van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal over de jaren 1814-2000, uitgegeven 1847-2000
 
U vindt foto's over treinrampen in de Fotocollectie


Zie ook de set 'Ongelukken' op de Flickr pagina's van het Nationaal Archief en Spaarnested Photo: 

http://www.flickr.com/photos/nationaalarchief/sets/72157615184656702

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
Velden gemarkeerd met een sterretje (*) zijn verplicht
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <p> <a> <em> <strong> <br> <abbr>
  • Zet HTML-elementen in hoofdletters om naar kleine letters.
Uitgebreid
Zoek in collecties
Zoek in