gahetNA in het Nationaal Archief

Dertig jaar Europese verkiezingen


Den Haag

Op 4 juni kunnen we naar de stembus om Nederlandse leden van het Europees parlement te kiezen. Het gaat om 736 zetels waarvan 25 voor Nederland. Veel animo om te gaan stemmen wordt niet verwacht. Dat was al zo bij de eerste verkiezingen in 1979.

Eerste Europese verkiezingen

In het archief van de Europese Beweging dat het Nationaal Archief bewaart, is het een en ander te vinden over de voorbereidingen voor de eerste directe verkiezingen voor het Europees parlement in 1979. Het opgerichte ‘Nationaal Comité Europese verkiezingen’ stelde alles in het werk om de Nederlanders vertrouwd te maken met de betekenis van ‘Europa’ en de verkiezingen.

Perscampagne

Het Nederlandse volk werd van alle kanten bestookt met ‘Europa’. In de maanden voor de verkiezingen verschenen tientallen advertenties in dagbladen en tijdschriften. Volgens het ingeschakelde reclamebureau zou met de perscampagne 95% van de bevolking worden bereikt. Het waarschuwde wel dat Europese zaken ingewikkeld waren voor de Nederlandse kiezers waardoor de motivatie om te gaan stemmen ‘overeenkomstig gering’ zou zijn...

Nog meer

In archiefstukken is te lezen is dat Teleac een speciale cursus getiteld ‘Wij Europeanen’ uitzond. Tientallen tv- en radio-uitzendingen en spotjes gingen de ether in met titels als ‘Grasduinen over Europa’, ‘Wordt het straks gekozen parlement een echt parlement of een schijnvertoning?’, ‘Stemmen voor Europa... waarom zou je?’ om Nederlanders ‘Europa’ bij te brengen.

Vrouwen en jongeren

Voor vrouwenclubs als de Bond van Plattelandsvrouwen werden speciale informatiestands gemaakt en voordrachten gehouden. Een avond in Friesland droeg de weinig emancipatoire titel: ‘Hapje Europa’. Vrouwen konden speciale Europacursussen volgen. Een brochure als ‘Vrouw kom op voor Europa’ moest hen over de streep trekken. Scholen werden getrakteerd op ‘Europees’ lesmateriaal. Schoolbladredacteuren konden naar een speciale conferentie over de verkiezingen.

Nog meer Europa

Ontelbaar zijn de lezingen, discussieavonden, conferenties, manifestaties, themabijeenkomsten, informatiekranten en folders met thema’s als, ‘Wat kunnen wij verwachten van de Europese verkiezingen?’, ‘ De geschiedenis van de Europese gedachte’, ‘ Het Europees beleid t.o.v. de derde wereld’ of ‘ Europa grootmacht, wie is er nu eigenlijk bang voor Europa?’ Had je er nog geen genoeg van dan kon je naar een Europees wagenspel kijken of een Europese week meemaken. Films, video’s, dia’s, stickers, vlaggen, bloknootjes, lucifersdoosjes, T-shirts, verkiezingsbussen, alles werd in de strijd gegooid om Europa te promoten. En wat leverde het op?

Niet veel stemmers

In mei 1979 weet 77% dat er verkiezingen komen en is 68% van plan naar de stembus te gaan. Alle voorlichting en promotie ten spijt vond 61% de voorlichting toch onvoldoende. Uiteindelijk maakte 58% de gang naar de stembus. Europa liet zich blijkbaar moeilijk ‘vermarkten’ en zal in 2009 nog steeds voor veel mensen een ‘ver van mijn bedshow’ blijken te zijn.

Nationaal Archief
2.19.109, Archief Europese Beweging in Nederland, inv.nrs. 982, 989, 991, 1034 en 1041 

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
Velden gemarkeerd met een sterretje (*) zijn verplicht
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <p> <a> <em> <strong> <br> <abbr>
  • Zet HTML-elementen in hoofdletters om naar kleine letters.
Uitgebreid
Zoek in collecties
Zoek in