gahetNA in het Nationaal Archief

Anno


Den Haag

Vanuit het nu naar het verleden

Anno duikt met het heden als uitgangspunt op een lichtvoetige manier in het verleden. De nieuwe website van Anno heeft de vorm van een online magazine. Iedere maand staat een actueel thema centraal. In juni is dat Europa vanwege de Europese verkiezingen en het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie vanaf 1 juli.
Naast actualiteit is op www.anno.nl ook aandacht voor persoonlijke geschiedenis. In de rubriek "Tijdsbeeld" komt grote en kleine geschiedenis samen in de beschrijvingen van het dagelijks leven van verschillende personages. Door geschiedenis persoonlijk te maken hoopt Anno mensen direct aan te spreken en te interesseren in geschiedenis.

Activiteiten

Het is de bedoeling dat de site een steeds interactiever medium wordt. Anno wil geschiedenis ook letterlijk naar de mensen toebrengen. Zo trekt een Anno-team het land in en deelt Anno in juli een speciaal vakantieboek uit op plaatsen waar vakantiegangers te vinden zijn. Anno maakt samen met het gratis dagblad Sp!ts twee keer per jaar een aparte krant die tegelijk met Sp!ts wordt verspreid.
Van 30 oktober tot 7 november organiseert Anno de Week van de Geschiedenis waar zo’n 300 historische en culturele instellingen aan meedoen.

Partners

Anno is een merk van de Stichting Actueel Verleden, opgericht door het ministerie van OCenW. Initiatiefnemers en partners zijn het Nationaal Archief, De Koninklijke Bibliotheek, het Letterkundig Museum, het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, het Centraal Bureau voor Genealogie, het Rijksmuseum en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. De partners stellen hun collecties en bronnenmateriaal ter beschikking voor de beschrijvingen en illustraties van alle historische onderwerpen op de site.

Uitgebreid
Zoek in collecties
Zoek in